Scandalul Volkswagen. Dealerii care aduc mașinile cu probleme pot fi amendați de ANPC
„Eu amendez dealerul. Este treaba lui, cum și într-un supermarket, dacă este vina lui, amendez supermarketul și supermarketul se îndreaptă către producător. Producătorul este în Germania, nu pot să sancționez producătorul”, a declarat Marius Dunca, întrebat de jurnaliști cum se implică ANPC în scandalul Volkswagen. El a precizat că amenda maximă este de 100.000 de lei.
Potrivit lui Dunca, până la acest moment la ANPC nu a fost depusă nicio reclamație legată de autoturisme Volkswagen.
Președintele ANPC a mai spus că, din punctul de vedere al instituției pe care o conduce, singurul prejudiciu adus consumatorului ar exista în situația în care acesta ar fi obligat să plătească în pkus pentru taxa de poluare.
Miniștrii Transporturilor și Mediului, Iulian Matache și Grațiela Gavrilescu, discută, joi, la Ministerul Transporturilor, pe tema scandalului Volkswagen, la discuții participând și conducerea Registrului Auto Român, precum și președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, Marius Dunca.
Registrul Auto Român nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen care urmau să fie vândute în România, potrivit președintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.
„Am avut o discuție cu cei doi miniștri care sunt direct responsabili de domeniu – ministrul Mediului pentru partea de poluare și ministrul Transporturilor. Ministrul Transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărțile de identitate pentru mașinile care ar urma să fie vândute și care sunt în stoc”, a afirmat Călin Popescu-Tăriceanu, la Digi24.
El a adăugat că este nevoie ca cetățenii să fie protejați. „În momentul în care autoritățile iau cunoștință de o astfel de situație, trebuie să reacționeze, până se constituie, eu știu, asociații de consumatori, până își iau avocați care să le apere interesele afectate în justiție”, a spus președintele Senatului.
Călin Popescu-Tăriceanu consideră că statul român a fost înșelat, pentru că a încasat – prin taxa de mediu – mai puțini bani pentru mașini care poluează mai mult. „Cred că statul român trebuie să acționeze, așa cum fac și celelalte țări, de exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare mașină vândută”, a arătat Călin Popescu Tăriceanu.
Declarațiile intervin în condițiile în care au apărut și primele cifre referitoare la efectele scandalului Dieselgate în România. Conform unor surse, peste 100.000 de mașini produse de grupul Volkswagen și dotate cu softuri care păcălesc testele de mediu au ajuns în România și ar putea fi rechemate în service în perioada următoare.
În total, cinci milioane de mașini Volkswagen din toată lumea vor fi rechemate în service.
Săptămâna trecută, RAR a anunțat că verifică dacă pe mașinile pentru care a acordat constructorilor certificate de omologare privind emisiile poluante există dispozitive de manipulare a emisiilor și a cerut reprezentanței Volkswagen în România o listă cu tipurile de vehicule pentru care s-au folosit astfel de dispozitive.
Potrivit RAR, pentru certificatele de omologare acordate de instituție referitoare la emisiile poluante, Registrul Auto Român a contactat titularii acestor certificate și a lansat o acțiune de verificare privind probabilitatea existenței pe vehiculele fabricate până acum a unor dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.
„Acțiunile RAR se vor adresa exclusiv constructorilor de autovehicule sau reprezentanților autorizați ai acestora, nicidecum persoanelor fizice (…) Menționăm că RAR nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel”, informa instituția.
Măsurile au fost luate în urma solicitării Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificări de către toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de către producătorii ce comercializează în Europa autovehicule omologate de tip.
Scandalul emisiilor poluante a izbucnit după ce Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) a acuzat VW în această lună că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetățeni americani la gaze poluante.
Potrivit autorităților americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle și Golf, precum și modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 și modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce în eroare sistemele de măsurare a noxelor.
Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin a cerut constructorilor de automobile informații tehnice suplimentare pentru a se putea verifica dacă în Germania sau în Europa există probleme privind respectarea normelor de poluare, în contextul scandalului în care este implicat grupul auto Volkswagen în Statele Unite. Oficiali din Germania și Franța au cerut la rândul lor ca investigațiile referitoare la manipularea de către Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale vehiculelor diesel să fie extinse la nivelul întregii industrii auto.
Volkswagen intenționează să aloce 6,5 miliarde de euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, în condițiile în care scandalul declanșat în SUA se extinde.
Grupul va rechema până la 11 milioane de vehicule diesel implicate în scandalul emisiilor, pentru a se asigura că motoarele acestora respectă standardele referitoare la nivelul noxelor.
Între timp, scandalul se extinde și la alte mărci ale grupului VW. Aproximativ 1,2 milioane de vehicule Skoda echipate cu motoare pe motorină, din întreaga lume, au dispozitive de manipulare a emisiilor, ca și 2,1 milioane de automobile Audi și 700.000 de automobile Seat.