Uniunea Europeană (UE) vrea să oprească asaltul comercial al Chinei pe continent, astfel că Bruxelles-ul a anunţat taxe suplimentare pentru mașinile electrice din această țară asiatică. Asta înseamnă scumpiri pentru o serie de modele prezente inclusiv în România.
Comisia Europeană a decis ca importurile de maşini chinezeşti să fie taxate cu până la 38%, dar deocamdată sunt vizate doar trei mărci: MG, Lynk şi Byd. Bruxelles-ul susține că producătorii chinezi beneficiază de subvenții prea mari din partea statului.
„Motivul este concurenţa acerbă din partea brandurilor chinezeşti pentru modelele europene sau japoneze, modelele cu branduri consacrate la noi. Pentru că au preţuri cu 10-20% mai mici şi atunci cele europene au de suferit. Aceste taxe urmează să fie introduse doar pentru modelele electrice”, a explicat pentru observatornews.ro Lucian, expert auto.
În România, aceste mașini electrice sunt sub 1 la sută din totalul înmatriculărilor. În Uniunea Europeană, însă, cota de piaţă a crescut la 8% şi s-ar putea dubla până în 2025. Victime colaterale ar putea fi şi maşinile care nu sunt mărci chinezeşti, dar care sunt fabricate în China.
„Se vorbeşte despre toate maşinile produse în China. Aici intră şi Dacia, intră şi Tesla. Sunt mai ieftine, acesta este şi principalul motiv. Ideea de a avea produse mai ieftine, dar nu datorită unor subvenţii sau intervenţii din partea statului”, a fost de părere Ciprian Cherciu, expert auto.
Unii producători, precum BMW sau Renault, care au fabrici în China, vor suporta acum taxe pentru maşinile pe care le vând în Europa.
„Poziţia noastră a fost clară că industria automobilelor din Germania nu este în favoarea tarifelor, deoarece nu credem că tarifele sunt o metodă bună de a rezolva acest conflict. Folosiţi acele tarife şi s-ar putea să fie începutul unui conflict economic. Un lucru e sigur. Un conflict economic produce doar pierzători în ambele tabere. Nu sunt niciodată câştigători într-un conflict economic”, a declarat Simon Schutz, de la German Association of Automotive Industry.
„Nu cred că a contat pentru mine unde este fabricată, ci mai degrabă din perspectiva facilităţilor pe care le oferă. Raportându-ma la preţ-calitate, din opinia mea este cea mai bună maşină de pe piaţă din categoria ei este cea mai ieftină. Nu mă avantajează orice scumpire sau orice taxă suplimentară”, a fost de părere Vişinel, şofer de maşină electrică.
Modelul crossover Dacia Spring este produs în provincia chineză Hubei. Este cea mai populară mașină electrică în România, cu un total de peste 17.000 de înmatriculări, adică aproape 40% din totalul parcului auto electrificat din țară. Pe locurile 2 şi 3 se situează, în continuare, Tesla Model 3 şi Tesla Model Y.
Sursa foto – CARACTER ILUSTRATIV: Dacia