Un nou scandal lovește industria auto din Europa: Comisia Europeană știa de 10 ani că emisiile mașinilor diesel depășeau normele
Cumpărătorii afectați de acest scandal, recomandă deputații, ar trebui să primească compensații financiare din partea constructorilor de automobile implicați.
După izbucnirea scandalului privind emisiile în septembrie 2015, Comisia a așteptat ca statele membre să efectueze investigații și nu a cerut pentru nicio altă acțiune, iar statele membre nu au penalizat producătorii auto și nici nu au cerut retragerea mașinilor în discuție, se arată în comunicatul Parlamentului European.
Comisia Europeană și autoritățile europene trebuie să îmbunătățească rapid sistemul de testare și verificare pentru mașinile noi pe drumurile europene, spun deputații în recomandările votate marți.
Într-un vot separat, deputații au modificat și regulile UE privind „aprobarea modelului” care să facă testele de mediu și de siguranță mai independente, cu o supraveghere mai strictă a mașinilor aflate în circulație.
Recomandările nelegislative pentru Comisie și Consiliu se bazează pe raportul final al comisiei de anchetă privind măsurarea emisiilor în sectorul auto.
Deputații au recomandat ca toate activitățile privind redactarea legislației în domeniul calității aerului și emisiilor să se afle în portofoliul unui singur comisar și unei singure direcții generale, pentru a îmbunătăți supravegherea.
Într-un vot separat, Parlamentul a aprobat modificările la propunerea legislativă a Comisiei privind aprobarea modelelor auto pentru a îmbunătăți controlul activității centrelor de testare și a autorităților naționale care aprobă punerea pe piață a modelelor auto. Verificarea mașinilor aflate deja în circulație ar trebui întărită, iar Comisia ar trebui să aibă mai multă putere de supraveghere asupra activității autorităților naționale, iar în unele cazuri ar trebui să poată să testeze direct mașinile.
Statele membre ar trebui să testeze în fiecare an cel puțin 20% din modelele auto puse pe piață în statul lor în anul anterior, iar Comisia să aplice producătorilor auto care falsifică rezultatele testelor amenzi de 30.000 euro pentru fiecare mașină, se arată în text. Veniturile din aceste amenzi ar trebui utilizate pentru supravegherea pieței, pentru recompensarea clienților afectați sau pentru protecția mediului.
Propunerea privind aprobarea modelelor auto a fost trimisă înapoi comisiei pentru piață internă, în vederea începerii negocierilor interinstituționale. Consiliul trebuie să adopte poziția sa comună asupra dosarului înainte de începerea negocierilor.