Vânzările de autoturisme au crescut semnificativ în primele patru luni ale anului
„În continuare, vânzările pe piața din România sunt susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind în primele 4 luni din 2015 de 88%, efectul de așteptare pe care l-a indus până acum în piață întârzierea Programului Rabla fiind evident. Acest lucru se va vedea în următoarele 2-3 luni, când este de așteptat ca raportul dintre cele două categorii să se echilibreze într-o oarecare măsură”, se arată într-un comunicat al asociației.
Pe de altă parte, APIA remarcă, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, o tendință de creștere a importurilor de autovehicule rulate, care înregistrează în primele patru luni din 2015 un avans de 14,9%, peste 76% (circa 56.150 unități) dintre acestea având o vechime de cel puțin opt ani. Raportul între importurile de autoturisme rulate și vânzarile celor noi a urcat astfel la 3,7 la 1.
În aprilie s-au produs în România 37.323 de autovehicule, cu 8,03% mai multe unități decât în luna similară a lui 2014.
„Cu acest volum înregistrăm pentru primele patru luni ale anului 2015 o producție totală de 143.490, în crestere cu 1% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Dintre acestea, 124.675 sunt produse de către Dacia și 18.815 de către Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 57.228 unități (cu 12,7% mai mult decât în 2014), urmat de Dacia Logan (31.342 unități, cu 19,4% mai puțin decât în 2014), Dacia Sandero (21.361 unitati, cu 27,6% mai mult decat in 2014), Ford B-MAX (18.815 unități, cu 15,4 mai puțin decât în 2014), și Dacia Logan MCV (14.744 unități, cu 9,3% mai mult decât în 2014)”, arată APIA.
Exporturile au scăzut cu 2,1%, la 127.832 unități în ianuarie-aprilie. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (54.811 unități), urmat de Dacia Logan (22.390 unități) și de Ford B-MAX (18.680 unități).
Aproape 89% din producția națională a fost exportată, față de 91,8% în același interval din 2014.
Volumul total al vânzărilor pe piața auto a fost în primele patru luni de 31.467 unități.
La autoturisme, topul pe mărcieste condus de Dacia, cu 9.343 de unități (36,5% din total), urmată de Skoda, cu 2.522 unități (9,9%), Volkswagen – 2.312 unități (9%), Ford – 1.867 unități (7,3%), Renault – 1.519 unități (5,9%) și Opel – 847 unități (3,3%).
Pe modele, cu cele 4.224 unități, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în aceste prime patru luni din 2015, urmat de Dacia Duster, cu 2.228 unități, Dacia Sandero, cu 1.575 unități, Skoda Octavia, 1.112 unitați și Skoda Rapid, cu 882 unități.
„Analizând segmentarea pe clase, observăm că după primele patru luni ale acestui an, cu excepția claselor B, și Sport, care inregistreaza variatii negative fata de aceeasi perioada a anului trecut, toate celelalte cosemnează creșteri, unele chiar semnificative (Clasa C, 18%; Clasa D, 18%, SUV, 26%; Clasa E 33%; MPV, 63%). În funcție de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere care ajunge la 60,2%, ușor mai mare decât cea care se înregistra în primele patru luni ale anului precedent (59,3%), 8 mărci și respectiv 8 modele având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (60,2%). In ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primul trimestru au fost vândute 92 de unitați (din care 27 hibride plug-in și cinci full-electric), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 74 de unități”, precizează APIA.
În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, 34,9% sunt de proveninență autohtonă, 16,9% sunt import Germania, 10,4% din Cehia, 8,3% din Spania și 6,9% din Franța.
În acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut cu 39,6% față de aceeași periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mult mai mică, respectiv de 6,1%.