Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale noi au scăzut cu peste 20% în primele zece luni, la 72.992 unități, livrările fiind susținute în această perioadă de achizițiile făcute de companii, reprezentând 69% din total, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Livrările de autoturisme noi au înregistrat o scădere de 23,3% în perioada ianuarie-octombrie, la un volum de 60.446 unități.
Potrivit APIA, achizițiile făcute de persoanele fizice (31% din total) s-au diminuat cu 55% comparativ cu anul trecut.
„A continuat să se manifeste efectul negativ al importurilor masive de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 138.000 unități la autoturisme și 35.500 la vehicule comerciale, au o creștere de 82%, respectiv 49% față de 2011. La aceste cifre, trebuie remarcat faptul că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate și ceea ce este mai grav, că peste 60.000 (45%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică tot atâtea câte autoturisme noi s-au vândut prin rețelele naționale ale producătorilor autohtoni și externi”, se arată în comunicatul asociației.
La autoturisme, în primele zece luni din 2012 topul pe mărci este format de Dacia, cu 16.384 unități vândute (27,1% din total), urmată de Volkswagen (6.770 unități/ 11,2%), Skoda (5.431 unități/ 9%), Ford (4.091 unități/ 6,8%), Renault (4.050 unități/ 6,7%) și Hyundai (2.791 unități / 4,6%).
În funcție de proveniență, vânzările de autoturisme din producția internă au scăzut cu 32%, iar cele din import cu 19,5%.
Pe modele, pe primul loc este Dacia Logan (vânzări totale de 8.154 unități), urmat de Dacia Duster (4.558 unități), Skoda Octavia (2.903 unități), Renault Clio și Logan MCV.
În ceea ce privește vehiculele comerciale ușoare, acestea au înregistrat în perioada ianuarie-octombrie o scădere de 1,4%. Pe mărci, primele locuri sunt ocupate de către Dacia, Ford, Renault, Volkswagen și Fiat, acestea acoperind împreună peste 68% din totalul pieței.
În luna octombrie au fost fabricate 38.978 autovehicule, iar în perioada ianuarie-octombrie au fost produse 278.131 de unități, în scădere cu 2% față de primele zece luni din 2011.
„În interiorul acestei cifre remarcăm o creștere destul de redusă înregistrată la autoturisme (+2,1%), dar și o scădere importantă (-49,9%) a producției de vehicule comerciale”, potrivit APIA.
La export a fost înregistrat un avans de 4,8% în primele zece luni, la un volum total de 269.263 unități. Avansul a fost susținut de autoturisme (+9,6%, la 259.154 de unități), vehiculele comerciale înregistrând în schimb un declin de 50,5% (10.109 unități).
Aproximativ 97% din autovehiculele produse în România sunt livrate la export, potrivit sursei citate.
Cel mai vândut model la export în luna octombrie a fost în continuare Dacia Duster (11.796 unități), urmat de Ford B-MAX (11.481 unități), Dacia Logan (5.581 unități) și Dacia Sandero (4.201 unități).
„După cinci ani de scăderi consecutive și la un volum total al pieței de maxim 85.000 unități (autoturisme + vehicule comerciale), cât probabil se va înregistra în acest an, vom consemna în 2012 o scădere de 77%, comparativ cu anul premergător crizei (2007) și un nedorit loc întâi în acest clasament, pe plan european”, se mai arată în comunicatul asociației.