VIDEO | Cum se rezolvă subiectele la Limba română de la Bacalaureat 2021

Publicat: 28 06. 2021, 12:30
Actualizat: 28 06. 2021, 15:11

Silvia Sava, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Emil Racoviță” din București, a rezolvat, de la ora 12.00, în studioul Gândul, subiectele primite de absolvenții clasei a XII-a, luni, la proba de Limba și literatura română de la Bacalaureat 2021. 

„Ne aflăm la debutul unui examen care marchează și finalul unui an școlar atipic. Vreau să îi felicit pe toți copii care au trecut cu bine peste acest an școlar (…) Subiectele de anul acesta respectă structura consacrată. N-am observat să fie formulări surpriză sau care să îi pună pe elevi în dificultate. În general, subiectele la Limba română nu conțin capcane”, a spus profesoara Silvia Sava.

Vezi AICI SUBIECTELE la Limba română.

SUBIECTUL I – 50 de puncte

Un fragment din „Viața lui Ion Luca Caragiale”, de Șerban Cioculescu.

Secțiunea A –

Cinci întrebări din text:

1. Indică sensul din text al secvenței „în toată vremea” – elevii ar trebui să respecte verbele de comandă de la fiecare cerință, să formuleze răspunsul, să identifice sensul respectivei. Mai întâi, să repereze secvența în text și să indice sensul contextualizat.

Secvența apare spre final: „Domnul să îți sporească în toată vremea, dragul meu copil”. Ar fi putut să aibă sensul de mereu, întotdeauna. Răspunsul necesita o formulare în enunț. Pentru rezolvarea corectă se acordă 6 puncte.

2. Menționează două dintre îndeletnicirile care îi asigură veniturile tânărului Caragiale – răspunsul este în text. Unii copii ar fi putut avea probleme în înțelegerea cuvântului îndeletnicire – Cele două îndeletniciri menționate sunt cea de sufleur de-al doilea și copist în trupa lui Pascali. Pentru rezolvarea corectă se acordă 6 puncte.

3. Precizează principiul pe care părinții îl aplică în educarea lui Iancu justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din text – ar fi fi trebuit să formuleze răspunsul respectând cerința. În prima parte a textului – o metodă a îngăduinței relative – îl educă într-o manieră oarecum libertină, dându-i dreptul de a alege. Secvența începe: „Ei au adoptat în împrejurarea cea mai bună metodă (…)”. Citatul trebuia extras între ghilimele. Pentru rezolvarea corectă se acordă 6 puncte.

4. Explică motivul pentru care I.L. Caragiale ajunge să comunice prin scrisori cu mama și sora lui – răspunsul în text: „Numai când nevoile profesionale l-au despărțit de ele, le-a dat prilejul să îi scrie (…)”. Prin urmare, alege această metodă deoarece se află la distanță de ele și astfel le poate satisface cerințele bănești. Pentru rezolvarea corectă se acordă 6 puncte.

5. Prezintă în 30-40 de cuvinte o trăsătură morală a lui Ion Luca Caragiale, așa cum reiese din textul dat – Trăsătura morală trebuia justificată cu exemple din text. Din fragment reies mai multe trăsături, una dintre ele apare chiar din primul rând – „copilăria și adolescența lui Caragiale se caracterizează prin zburdălnicie independență (…)”. O altă trăsătură este generozitatea, își ajută familia, mama și cele două surori, cu bani, pentru a suplini lipsa tatălui, are o fire puternică și devine un cap de familie asumat, reușește să aibă două îndeletniciri din care asigură finaciar nevoile familiei. Pentru rezolvarea corectă se acordă 6 puncte.

Candidații ar fi trebuit să citească textul cu mare atenție înainte de a începe redactarea răspunsurilor propriu-zise. Punctajul maxim  putea fi obținut doar prin formulare răspunsurilor în enunțuri, potrivit cerințelor. 

Secțiunea B

Redactarea unui text argumentativ despre faptul că greutățile vieții pot îngreuna sau nu realizarea responsabilităților față de familie –  Textul argumentativ are o structură specifică, pe care elevii o cunosc. Trebuie să aibă minim 150 de cuvinte și să respecte structura – ipoteză, premisă – opinie, dezvoltarea a două argumente – cel puțin unul din textul suport -, un argument personal, concluzia, dar și conectorii specifici. Argumentul din text este pasajul în care se precizează că Ion Luca Caragiale nu își neglijează viața de familie, chiar dacă trec prin momente foarte grele. Răspunsul corect este notat la acestă cerință cu 20 din cele 50 de puncte ale SUBIECTULUI I.

SUBIECTUL II – 10 puncte

Candidații trebuiau să comenteze în minimum 50 de cuvinte un fragment din poezia „Drum” a lui Ion Vinea, cerința fiind să evidențieze relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

Elevii trebuiau să identifice tema centrală a textului – drumul vieții. Ar fi putut comenta tema timpului, trecerea timpului, apoi să identifice motive care să susțină tema, respectiv trecerea irecuperabilă a timpului, motivul drumului.

Mijloace artistice – citate și integrate în analiză – comparația „anii aceștia ca un stol” – eul poetic privește retrospectiv existența – trecerea grăbită a timpului, a existenței umane; metafora – „fragede au fost potecile” – viața; tema morții – privită spiritualizat; subiectul fântânii – fânta care „îngână”, un fel de bocet; apa – sugerează trecerea vieții, apropierea de moarte; „mâna” pe umăr – o apropiere de divinitate, percepția tactilă a morții sau a divinității.

Se acceptă formulări mai simple, dacă elevul reușește să identifice ideea centrală, câteva figuri de stil, câteva idei secundare. 

6 puncte se acordă pentru conținut și 4 puncte pentru redactare (câte un punct pentru utilizarea limbii literare, logica înlănțuirii ideilor, ortografie, punctuație).

SUBIECTUL III Profil real, filiera tehnologică – 30 de puncte

Candidații au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte în care să prezinte particularități ale unei nuvele studiate. Subiectul a picat și la simulare. Profesoara Silvia Sava a precizat că „elevii nu au acordat atâta atenție nuvelei”.

Cea mai cunoscută pentru ei ar trebui să fie „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici, o nuvelă realist-psihologică.

  • Ar fi trebuit ca înainte de redactare să își stabilească o structură de eseu pe ciornă și să parcurgă reperele indicate de cerință.  Ar fi putut scrie despre nuvela realistă, evidențiind perspectiva verosimilă asupra realității, persoanjele tipice sau despre caracterul psihologic.
  • Era indicat să plaseze într-un context autorul și opera sa – Epoca Marilor Clasici.
  • Ar fi putut să porneasă de la definiția nuvelei, să prezinte câteva particularități care să evidențieze realismul, dar și caracterul psihologic.
  • Apoi, comentarea a două episoade relevante, spre exemplu, secvența inițială, în care cizmarul Ghiță discută cu soacr,  se construiește sensul moral al operei – avertismentul pe care bătrâna i-l oferă în legătură cu dorința lui de înavuțire.
  • Finalul – justițiar și comentariul moralizator al bătrânei cu privire la consecințele dorinței de îmbogățire și pierderea valorilor morale.
  • Ar fi putut să comenteze titlul, care este ironic, structura nuvelei, relația incipit-final, conflictul interior din conștiința personajului Ghiță este generat de lupta dintre dorința de îmbogățire și dorința de a rămâne aproape de familie. Toate acestea trebuiau comentate, nu doar menționate.

Conținutul eseului este notat cu 18 puncte (câte 6 pentru fiecare cerință / reper). Alte 12 puncte se acordă pentru redactarea eseului, din care: existența părților componente, introducere, cuprins, încheiere – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; abilități de analiză și de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografie – 2 puncte; punctuație – 2 puncte; așezarea în pagină, lizibilitate – 1 punct.

Subiecte BAC română 2021 Profil real

Subiecte BAC română 2021 Profil umanist

Știre inițială

Subiectele la BAC Limba română 2021 au fost publicate pe site-ul Gândul. Candidații au avut de rezolvat cerințele de pe varianta de subiecte cu numărul 4 la Profilul real. Tot varianta 4 a fost extrasă și pentru Profilul umanist – Filiera teoretică.

Testul la BAC Limba română 2021 a început la ora 09.00 și a durat trei ore din momentul în care varianta de subiect extrasă dintre cele pregătite pentru examenul din iunie a ajuns în sala de examen.

La Limba și literatura română, toți candidații au cerințe comune la subiectele I și II, indiferent de profil. Diferența a fost doar cerința de la subiectul al III-lea.

Primul subiect la BAC Limba și literatura română 2021 este notat cu 50 de puncte, al doilea subiect, cu 10 de puncte, iar al treilea, cu 30 de punte, alte 10 puncte fiind acordate din oficiu.

Baremele la Limba și literatura română de la Bacalaureat 2021 vor fi publicate pe subiecte.edu.ro, după ora 15.00.

Peste 133.000 de candidați s-au înscris la examenul de Bacalaureat. Dintre aceștia, 114.137 sunt candidați care au absolvit în acest an clasa a XII-a, restul de 19.526 fiind candidați din promoțiile anterioare.

Examenul de Bacalaureat 2021 continuă marți, 29 iunie, cu proba profilului, respectiv Matematică pentru profilul real și Istorie pentru elevii care au absolvit un liceu cu profil uman. Miercuri, 30 iunie, va avea loc proba la alegere a profilului și a specializării, iar ultima probă scrisă, la Limba și literatura maternă, este programată joi, 1 iulie.

Primele rezultate la BAC 2021 vor fi afișate pe 5 iulie, până la ora 12.00 și în aceeași zi vor putea fi depuse contestațiile, până la ora 18.00.

Rezultatele finale ale examenului de Bacalaureat 2021 vor fi anunțate pe 9 iulie.


Citește și:

Bacalaureat 2021. Subiectele și baremele la Limba română. Ce au avut de rezolvat absolvenții de liceu la primul examen

Avem subiectele la BAC română 2021. Care au fost cerințele subiectelor la profilul real și la cel umanist

BACALAUREAT 2021. Totul despre desfăşurarea examenelor: Calendar, subiecte şi bareme

Sfaturile unei profesoare pentru rezolvarea subiectelor la limba română de la Bacalaureat. Cum să evitați capcanele pentru un BAC de 10