Prima pagină » Comunicate de presă » COMUNICAT: „Navigând în siguranță”, proiect educativ de anvergură derulat în liceele din Sectorul 2

COMUNICAT: „Navigând în siguranță”, proiect educativ de anvergură derulat în liceele din Sectorul 2

Navigând în siguranță. Dependența de tehnologie, preocuparea majoră a părinților. Psihiatru: „Dacă un adolescent își pierde telefonul e ca și cum și-ar pierde un părinte. Confiscarea nu e o soluție!” | 

Dependența de tehnologie a devenit o preocupare majoră pentru părinți, deoarece adolescenții petrec din ce în ce mai mult timp pe dispozitive electronice. Într-un studiu realizat de Asociația Joc Responsabil, peste 65% dintre părinții de adolescenți cu vârste cuprinse între 12 și 17 ani susțin că sunt îngrijorați de timpul pe care copiii lor îl petrec în fața ecranelor. Pe următoarele locuri se situează grija față de fenomenul de bullying în școli, anturajul acestora și tentația drogurilor.

Asociația Joc Responsabil implementează în școlile și liceele din Sectorul 2 al Capitalei proiectul „Navigând în siguranță: Prevenirea dependenței de jocuri de noroc, tehnologie și combaterea bullying-ului pentru tineri”, un proiect derulat cu sprijinul Inspectoratului Școlar Sector 2, cofinanțat de Primăria Sectorului 2 și destinat elevilor din școlile și liceele din Sectorul 2, părinților, cadrelor didactice și specialiștilor în domeniul educației. Proiectul presupune desfășurarea a 100 de sesiuni de consiliere pentru 2500 de elevi din clasele a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a din cadrul școlilor și liceelor din Sectorul 2 al Municipiului București și 10 conferințe susținute de către Dr. Cristian Andrei pentru 1000 de părinți și profesori. Sesiunile susținute de o echipă formată din 14 specialiști psihologi, educatori și traineri abordează teme esențiale legate de dependența de tehnologie, jocuri de noroc și combaterea bullying-ului, oferind strategii și soluții pentru a îndruma copiii și adolescenții să navigheze în siguranță în lumea digitală. Până acum, prin proiect au fost derulate 110 de sesiuni de consiliere cu peste 3000 de elevi din 150 de clase din 20 de unități de învătățâmânt și zece conferințe la care au participat aproximativ 1000 de părinți și cadre didactice. Ultimele sesiuni de consiliere vor avea loc până la finalul lunii octombrie.

Dr. Cristian Andrei: „Este necesar să învățăm tinerii să producă bunuri, valori, să nu mai fie doar consumatori”

Am demarat acest proiect pornind de la cunoștințele pe care le-am dobândit în cei peste șase ani de când mergem prin licee cu programul educativ Antrenat de Majorat dedicat prevenirii dependenței de jocurile de noroc. Este și pentru noi o piatră de hotar dat fiind faptul că abordăm, pentru prima dată, într-un cadru de anvergură, o tematică conexă dependenței de jocuri de noroc, adicția față de tehnologie, dar și combaterea bullying-ului în școli. Fără implicarea directă, proactivă a Inspectoratului Scolar al Sectorului 2 și, în ansamblu, a întregului corp profesoral, acest proiect nu putea fi implementat într-un timp atât de scurt pentru anvergura lui. Recomandarea noastră pentru garantarea succesului unui proiect de o anvergură similară este un parteneriat între autorități, ONG-uri și societatea civilă”, susține Ovidiu Iosif, director executiv al Asociației Joc Responsabil.

„Noi nu ne ducem în licee ca să speriem adolescenții cu probleme de sănătate, moarte prematură, eșecuri, ci începem prin a avea o discuție pornind de la valorile adolescentului. Nici măcar nu menționăm sintagma jocuri de noroc>> în discuții, ci le vorbim despre baftă, bafta la școală, la examene, în viața personală. Și de acolo începem să înțelegem norocul, ce este el, cum se gestionează și, în definitiv, cum își pot contura viața și care sunt riscurile. Vorbim despre factori care, dacă nu sunt sănătoși, pot să ducă la excese cum ar fi dependența de jocuri de noroc”, povestește Dr. Cristian Andrei, neuropsihiatru pentru copii și adolescenți.

Specialistul este de părere că tinerii trebuie să fie determinați de adulți să producă lucruri folositoare, valoroase, nu doar să consume ceea ce societatea oferă:

Oamenii tineri consumă. Consumă publicitate, fără să aibă discernământul necesar s-o facă, consumă Internet, sunt consumatori, iar producătorii de valori și de bunuri au mai rămas foarte puțini. De aceea este foarte important să învățăm copiii să producă bunuri încă de când sunt mici și să nu mai fie doar consumatori prin excelență. Așa arată conceptele noastre privind programele de prevenire pe care le derulăm în licee și este de admirat că am găsit sprijin și deschidere la sectorul 2 pentru a avea discuții cu cât mai mulți adolescenți pe teme care devin tot mai importante precum dependența de tehnologie și bullying-ul”.

Părinții, interesați și de dezbateri pe subiectul educației sexuale

Întrebați, în cadrul proiectului Navigând în siguranță, care sunt motivele pentru care au participat la proiect și temele care îi îngrijorează cel mai mult în ceea ce privește dezvoltarea copiilor, părinții au răspuns că dependența de tehnologie a copiilor este cea mai mare problemă (65.5% dintre cei chestionați), urmată de fenomenul bullying-ului (50%), anturajul (46.6%) și expunerea la droguri (43.1%).  Dependența de jocuri de noroc este un subiect care îi îngrijorează pe doar 15% dintre părinți. Același lucru reiese și din temele de discuție alese spre a fi dezbătute în clase. O sesiune de consiliere a elevilor, în cadrul proiectului, a presupus alegerea unei singure teme din cele trei abordate în proiect, alegerea fiind facută de diriginți, părinți sau elevi. 63 de clase au selectat tematica prevenirii dependenței de tehnologiei, 41 de clase au selectat combaterea bullying-ului, iar 17 clase au ales subiectul dedicat prevenirii dependenței de jocurile de noroc. Astfel, 56% dintre elevii înscriși în proiect au participat la sesiunile de consiliere privind prevenția dependentei de tehnologiei, 32% la tema privind combaterea bullying-ului și 11% au ales prevenirea dependenței de jocurile de noroc. Potrivit aceluiași studiu intern, dacă în viitor s-ar dezvolta noi proiecte, tema cea mai interesantă pe care părinții și-ar dori să fie abordată la clasele copiilor lor ar fi educația sexuală.

Inspector școlar: „Sperăm ca părinții să aibă un parteneriat mai strâns cu școala”

Corina Ceamă, inspector școlar pentru management instituțional în cadrul Inspectoratului Școlar al Sectorului 2 este de părere că și părinții de adolescenți au nevoie de sesiuni de consiliere în ceea ce privește resursele și instrumentele necesare pentru a-i sprijini pe copiii lor în educarea digitală: „Ne-am gândit la conceperea acestui proiect pornind de la necesitatea pe care am identificat-o la nivelul inspectoratului și în urma colaborării foarte bune pe care am avut-o cu Asociația Joc Responsabil în ultimul an în ceea ce privește derularea programului Antrenat de Majorat în liceele din Sectorul 2. Dorința noastră este să venim în sprijnul copiilor și în special al părinților pentru că, de cele mai multe ori, părinții fiind foarte ocupați, ajung să nu-și mai cunoască copiii, iar de aici până la dezvoltarea de comportamente adictive nu mai e decât un pas. Sperăm ca prin acest proiect, părinții să vină mai aproape de copii, de cadrele didactice, să se intereseze mai mult de ceea ce se întâmplă cu copiii dumnealor, în fond, să aibă un parteneriat mai strâns cu școala. Am apelat la Asociația Joc Responsabil, le-am spus că îmi doresc să facem și mai mult pentru Sectorul 2 și iată că, prin acest proiect, ajungem la cât mai mulți copii”, a declarat Corina Ceamă, inspector scolar pentru management instituțional.

Dependența de tehnologie. Cum se previne instalarea comportamentului adictiv

În România nu există o cercetare referitoare la impactul tehnologiei asupra tinerilor. Potrivit unui studiu realizat de Spitalul Universitar din Hamburg, numărul copiilor și tinerilor dependenți patologic de jocurile online și rețelele sociale s-a dublat din 2019. Aproximativ 680.000 de adolescenți joacă, discută, postează sau fac streaming aproape cinci ore pe zi.

Cristian Andrei susține că pentru a preveni instalarea dependenței de tehnologie, adulții trebuie să le identifice tinerilor altfel de stimuli, care să concureze cu cei care se găsesc pe Internet: „Dacă un adolescent își pierde telefonul sau îi este confiscat de către cineva care are autoritate asupra lui este echivalentul unei reacții de doliu, e ca și cum și-a pierdut un părinte sau pe cineva foarte apropiat. Își pierde resursa, motivația, orientarea, nu mai știe cât e ceasul, ce urmează să facă, cine este pentru că în telefon se află foarte multe detalii ale vieții lui. Confiscarea lui nu este ceva cu care să începi în relația de educare a unui adolescent, ci trebuie să fim foarte atenți să nu începem ceva prin a distruge, ci prin a adăuga ceva care să fie util și care să concureze cu acești stimuli care sunt pe Internet. Problema cu jocurile, tehnologia și chiar cu bullying-ul este că ele sunt adictive, ai nevoie din ce în ce mai mult de ele ca să fii OK și de aici apare efectul distructiv social. De aceea trebuie să determinăm adolescentul să nu consume din ce în ce mai mult dintr-un lucru în detrimentul celorlalte pe care le are de asimilat, cum ar fi cunoștințele, altruismul, sistemul de valori.

Îndemn pentru părinți: „Îndemnați școlile să-și educe copiii la orele de dirigenție să acționeze în comun față de bullying”

Bullying-ul este un fenomen din ce în ce mai prezent în toate segmentele societății, dar cu consecințe deosebit de alarmante în ceea ce privește copiii și adolescenții. Conform unui studiu realizat de Organizația Mondială a Sănătății, România se află pe locul 3 în Europa în ceea ce privește prevalența bullying-ului în mediul școlar. „Fenomenul este exploziv. Ori asta arată ceva. Prin bullying, tinerii spun că sunt extrem de nemulțumiți, de frustrați că sunt nedreptățiți, inclusiv cei care sunt agresori. Dacă stai de vorbă cu agresorii, invariabil observi că izbucnesc în plâns. Nu este vorba despre niște psihopați, ci despre copiii noștri care, ajunși în anumite conjuncturi caută o formă de a se ierarhiza, de a se afirma, de a se descărca și așa ajung să fie agresori pentru ceilalți. Unul din principii este acela că nu ai de ce să muți copilul abuzat din școală, este cea mai frecventă greșeală pe care un părinte o face. În felul acesta îl mai abuzezi și tu ca părinte o dată. Părintele, cadrul didactic, școala trebuie să se concentreze pe problema celui care este abuziv și agresiv ca fiind o problemă a clasei, a școlii, nu doar a lui sau a familiei”, este de părere Dr. Cristian Andrei.

Soluția pe care specialistul a oferit-o părinților pe acest subiect: „Îndemnați școlile să-și educe copiii la orele de dirigenție să acționeze în comun față de bullying-ul exercitat de unul dintre ei asupra altuia.” Mai ales când bullying-ul este un fenomen al clasei.

Alex Manole este un tânăr jurnalist, aflat la început de carieră, absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din București. Alex este pasionat de gaming, internet și tehnologii ... vezi toate articolele

Citește și