În proporție de 16%, locuitorii din mediul rural românesc sunt de părere că noul coronavirus (SARS-CoV-2) este doar o invenție, în condițiile în care doar 7% dintre românii care locuiesc în zona urbană au aceeași părere.
La nivel de țară, mai bine de 55% dintre români cred în existența noului coronavirus, în timp ce 33% au dubii cu privire la existența acestuia, iar 12% cred că este o invenție, potrivit unui studiu efectuat de compania de cercetare de piață Novel Research, la inițiativa Provident Financial România.
Chestionați cu privire la încrederea pe care o au în sursele de informare, majoritatea intervievaților au răspuns că au încredere în discuțiile cu prietenii și familia (56,5%), apoi în discuțiile cu colegii (37.9%) sau în comunicatele Guvernului (36,2%).
În contrapartidă, românii manifestă cea mai mare lipsă de încredere în ce privește informațiile de la celebrități, vloggeri sau bloggeri (43,5), social media (32,5%) și TV (28,5%).
În acest context, studiul a scos la iveală că aproximativ 60% dintre români au resimțit un impact negativ cu privire la planurile de vacanță și călătoriile. În plus, 55% au afirmat că efectele negative ale crizei COVID s-au văzut și în viața socială.
În același timp, un număr apropiat de români au constatat un impact negativ și asupra finanțelor personale sau ale familiei, dar și asupra siguranței personale. Criza COVID-19 nu a schimbat însă, pentru majoritatea românilor, evoluția dezvoltării personale sau profesionale ori viața de familie sau de cuplu.
Românii sunt preocupați inclusiv de cum vor evolua lucrurile în următorul an. Cele mai mari riscuri identificate au fost creșterea rapidă a numărului de infecții (52,9%), revenirea la starea urgență (42,7) sau atingerea capacității maxime a spitalelor (39,9%).
În ce privește infectarea cu COVID-19, mai puțin de un sfert cred că există riscul ca asta să li se întâmple lor și sub 20% se tem că s-ar putea să-și piardă locul de muncă.
Pe de altă parte, aproape jumătate dintre români nu întrevăd schimbări ale vieții pe care o duc acum. Aproape o treime sunt însă optimiști și cred că viața lor de peste jumătate de an va fi mai bună decât cea de acum. La polul opus sunt cei aproape 23% dintre români care sunt pesimiști și cred că viața lor va fi mai rea decât în acest moment.
Eșantionul de 1.003 persoane a fost selectat aleatoriu din rândul populației adulte din România (18 ani+), folosind cote, cu o marjă de eroare de ± 3%.