Câți români lucrează de acasă. Procent uriaș de firme care au implementat conceptul „munca la domiciliu”
Pandemia de coronavirus a făcut ca aproape toate companiile care activează în industria din România să combată pericolul apelând la conceptul „muncă la domiciliu”. Spunem aproape toate pentru că procentul este de 98%, arată rezultatele unui sondaj realizat de Asociaţia Business Service Leaders în România.
Conform acestei cercetări de piață, în 43% dintre companii, între 90% şi 100% din angajaţi au fost trimiși în această perioadă să lucreze de acasă. Un procent ceva mai mic (în jur de 70%-80% dintre angajați) întâlnim la 20% dintre firme, iar la 16% din societăți unul din doi angajați prestează de la domiciliu.
Companiile au luat și alte măsuri, cum ar fi: limitarea întâlnirilor interne, schimbarea programului pentru evitarea orelor aglomerate, dezinfectarea zilnică a birourilor şi, în unele cazuri, achiziţionarea echipamentelor tehnice necesare derulării activităţii angajaţilor de acasă. De asemenea, multe firme participante la sondaj au limitat încă din luna februarie călătoriile de afaceri şi participarea la diverse evenimente.
În ceea ce privește impactul pandemiei asupra afacerilor, 51% dintre societăți estimează că veniturile vor scădea în acest an.
„La finalul lui 2019 estimam o creştere de 10% pentru anul curent. Probabil că acest obiectiv va fi greu de îndeplinit în contextul actual. Deşi ne-am adaptat cu uşurinţă la noua situaţie şi la modul de lucru de acasă, într-un procent atât de mare, clienţii noştri din Europa, USA şi Asia vor fi afectaţi, ceea ce va avea impact şi asupra industriei de business services din România. Probabil că nu vom mai avea un volum de proiecte atât de mare, fiind afectate mai ales companiile care au clienţi din zona producţiei, asigurărilor şi a creanţelor. Este clar că mediul de business are nevoie de măsuri coerente şi sprijin din partea administraţiei centrale. De exemplu, datoriile companiilor aferente acestor luni către stat ar putea fi eşalonate pe o perioadă mai lungă (de până la 2 ani), fără dobânzi. Aceasta înseamnă o creştere de 2-5% la taxele lunare obişnuite, corespunzând unei perioade de activitate scăzută de 1-2 luni”, este de părere Dragoş Ştefan, preşedintele ABSL.
Acolo unde angajaţii nu pot lucra de acasă, cum este cazul departamentelor Resurse Umane, Servicii clienţi, prelucrare documente fizice sau personal tehnic), firmele s-au asigurat că salariații nu vor folosi mijloacele de transport în comun. Astfel, le-au oferit acestora servicii plătite de taxi sau ride sharing, combustibil sau maşină de serviciu, chiar și locuri adiţionale de parcare!
În multe companii, conducerea a decis rearanjarea spaţiului de lucru, asigurând o distanţă de doi metri între birourile de tip open-space. Și programul a suferit modificări, flexibilitatea timpului de muncă fiind ajustată pentru evitarea perioadelor aglomerate.
La sondajul ABSL au participat 49 de companii, cu un număr total de aproximativ 27.000 de angajaţi.