DECIZIE. Comisia Europeană: Transportatorii români pot să conducă mai multe ore și să amâne perioadele de odihnă
Comisia Europeană a acceptat miercuri cererea autorităților române de a face excepții temporare de la regulile UE privind orele de condus și de odihnă pentru transportatori. România este unul dintre cele 11 state membre pentru care s-au admis derogări.
Pentru a nu provoca blocaje în transportul de bunuri, date fiind controalele și întârzierile de la frontiere, blocaje care ar putea duce la perturbarea aprovizionării populației, Comisia Europeană a admis un set de excepții pentru transportatorii rutieri români de bunuri:
- Creșterea timpului maxim de condus permis de la 9 la 11 ore;
- Creșterea perioadei maxime de condus după care este nevoie de o pauză de 45 de minute, până la cinci ore și jumătate;
- Reducerea perioadei minime permise pentru odihnnă de la 11 la 9 ore;
- Amânarea perioadelor săptămânale de odihnă astfel încât fiecare astfel de perioadă să poată fi luată după cel mult șapte zile de la finalul perioadei săptămânale de odihnă anterioare.
Excepția a fost autorizată până la data de 31 mai 2020.
Decizia a fost anunțată alături de un pachet de măsuri adoptate miercuri de Comisia Europeană. Potrivit comunicatului Reprezentanței CE în România, măsurile sunt menite să sprijine întreprinderile din sectoarele aviatic, feroviar, maritim și rutier pentru a face față consecințelor epidemiei de coronavirus. Măsurile vor reduce sarcina de reglementare și costurile pentru societățile de transport și ar putea fi urmate de mai multe propuneri în următoarele săptămâni.
„Propunerile de astăzi prezintă modalități concrete de facilitare a operațiilor zilnice din sectorul transporturilor, pentru toate modurile de transport. De asemenea, acestea ar trebui să le permită întreprinderilor din sector să înceapă să se concentreze pe redresarea care le este atât de necesară”, a declarat comsarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
„În ceea ce privește aviația, măsurile vor facilita serviciile de handling la sol și vor modifica normele de acordare a licențelor destinate transportatorilor aerieni în caz de probleme financiare cauzate de epidemia de coronavirus. Cu privire la porturi, autoritățile pot decide să amâne sau să nu perceapă taxele de utilizare a infrastructurii portuare. În ceea ce privește sectorul feroviar, Comisia propune prelungirea cu trei luni a termenului până la care statele membre trebuie să transfere anumite competențe, inclusiv către Agenția UE pentru Căile Ferate. În cele din urmă, toate modurile de transport vor beneficia de o propunere care să permită prelungirea anumitor certificate și licențe, întrucât, din cauza măsurilor sanitare, unor operatori și lucrători din domeniul transporturilor le-a fost mai dificil să îndeplinească anumite formalități prevăzute de legislația UE”, se arată în comunicatul Comisiei.