Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a detaliat joi seara modificările aduse actelor normative care vizează regimul stării de alertă, adoptate de Guvern în ședința de joi. Documentul redefinește starea de alertă, regleazp mecanismul de declarare, prelungire sau încetare a măsurii și clarifică responsabilitățile instituțiilor responsabile în managementul situațiilor de urgență. Prin actul normativ, Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU) primește nu numai un nou nume, ci și un nou președinte, în persoana premierului României.
Ministrul Marcel Vela a prezentat joi, după ședință de Guvern de la Palatul Victoria, Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative cu incidență în domeniu managementului situațiilor de urgență și al protecției civile.
„Urgența adoptării acestui proiect ține cont de faptul că în 15 mai încetează efectele decretului prezidențial nr. 240/2020 de prelungirea a stării de urgență pe teritoriul național. În acest context, obiectivul pentru care acesta a fost instituit, de refacere a stării de normalitate provizorie, trebuie urmărit în continuare, dat fiind că pericolul de răspândire a noului coronavirus există în continuare”, a declarat Marcel Vela, la Palatul Victoria, la briefing-ul de presă.
„Astfel, prin proiect propunem modificarea unor acte normative cu incidență în managementul situațiilor de urgență și protecției civile, precum OUG 21/2004, respectiv OUG 1/2014”, a spus minsitrul.
Marcel Vela a prezentat modificările din OUG privind definirea strării de alertă:
„Definirea stării de alertă: răspunsul la o situație de urgență de amploare și intensitate deosebite, determinate de unul sau mai multe tipuri de risc constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporționale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia necesare pentru prevenirea și înlăturarea amenințărilor iminente la adresa vieții, sănătății persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale și culturale importante ori a proprietății”, a detaliat Marcel Vela.
„În plus, prin această OUG se reglează mecanismul de declarare, prelungire și încetare a stării de alertă la nivel local, județean sau național, prin hotărâri ale comitetelor pentru situații de urgență, fiind stabilite și criteriile care trebuie analizate pentru fundamentarea unor astfel de decizii, precum: amploarea, densitatea și infrastructura existentă în zonă”, a precizat minsitrul.
Potrivit lui Marcel Vela, sunt aduse și clarificării privind conținutul hotărârilor comitetelor pentru situații de urgență, care trebuie să cuprindă inclusiv măsuri pentru creșterea capacității de răspuns, asigurarea rezilienței comunităților și diminuarea impactului tipurilor de risc, condițiile concrete de aplicare a acestor hotărâri și destinatarii mpsurilor.
„Comitetul Național va funcționa sub conducerea nemijlocită a primului ministru, în calitate de președinte, și va avea 3 vicepreședinți, în persoana minsitrulul Afacerilor Interne, ministrului Lucrărilor Publice – având în vedere că la nivel județean și președinții consiliilor județene fac parte din consiliile județene pentru situații de urgență, ca vicepreședinți – și secretarul de stat șef al Departamentului pentru Situații de Urgență”, a afirmat Marcel Vela.
Au fost incluși și alți membri, precum inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență sau directorul general al Direcției Generale de Management Operațional din cadrul MAI.
„În baza acestei noi OUG, în acestă seară se va convoca prima ședință în noua formulă și noua denumire: Comitetul Național pentru Situații de Urgență”, a anunțat ministrul Afacerilor Interne, în cadrul briefing-ului de presă de la Palatul Victoria.
„Hotărârile prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar cele prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel județean sau al municipiului București, se publică în Monitorul Oficial al autorității administrativ-teritoriale respective și intră în vigoare la data publicării”, se arată în comunicatul de presă transmis ulterior de reprezentanții MAI.
Premierul Ludovic Orban a declarat joi, înaintea ședinței de Guvern, că azi se încheie starea de urgență. „Astăzi se încheie starea de urgență. Azi, Comitetul Național pentru Situații de Urgență va declara starea de alertă. Tot azi, Comitetul va institui toate măsurile necesare pentru a apăra viața și sănătatea românilor. Vor fi măsuri obligatorii și vor fi stabilite în baza Ordonanței 21 care reglementează starea de alertă”, a declarat Ludovic Orban.
Camera Deputaţilor a adoptat miercuri proiectul de lege, trimis de Guvern luni, privind măsurile prevăzute în timpul stării de alertă, cu mai multe modificări.
Proiectul a fost adoptat de Guvern și în Parlament luni. Premierul Ludovic Orban a precizat că Executivul a ales varianta elaborării unui proiect de lege pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, în urma deciziei CCR care a declarat neconstituțională per ansamblu Ordonanţa de Urgenţă 34/2020.
După votul din Camera Deputaților, care era for decizional în acest caz, vineri, documentul ar trebui promulgat și de președintele Klaus Iohannis.
Din legea adoptată miercuri seară a fost scos amendamentul propus de PNL care prevedea intrarea imediat în vigoare a legii. Potrivit Constituţiei, orice act normativ intră în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial sau ulterior.