Din 13 aprilie, data intrării în vigoare a ordinului prin care s-a reglementat transportul aerian al lucrătorilor sezonieri, 29 de zboruri charter au fost avizate de reprezentanții Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), au comunicat reprezentanții instituției, la solicitarea Gandul.ro. Alte 10 curse, spre patru țări europene, sunt în procedura de autorizare.
Trecerea coordonării transporturilor aeriene de la nivelul conducerii aeroporturilor la structura Ministerului Transporturilor a venit la începutul lunii, prin Ordonanța Militară nr. 8 privind măsuri de prevenție a răspândirii COVID 19 semnată și anunțată de ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, după incidentul de la aeroportul Cluj-Napoca, din 9 aprilie, unde aproape două mii de persoane au așteptat în parcare, înghesuiți și în pericol de a fi infectați, pentru a zbura să lucreze în Germania.
În 10 aprilie, s-au implementat mai multe măsuri de reorganizare și ministrulul Transporturilor, Lucian Bode, anunța că a dispus să fie elaborat un Ordin de ministru care să reglementeze procedura referitoare la organizarea grupurilor de lucrători sezonieri care pleacă din România spre alte țări.
Zborurile efectuate de operatorii aerieni prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de destinație, sunt permise, așa cum prevede art 10 din Ordonanța Militară nr. 7, din 4 aprilie, completat în Ordonanța Militară nr. 8, din 10 aprilie, privind măsuri de prevenție a răspândirii COVID 19 prin „cu avizul autorităților competente din țara de origine și de destinație”, respectiv „ Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română”.
Ordinul 875 pentru aprobarea procedurii de avizare a zborurilor care intră sub incidența art. 10 alin. (1) din Ordonanța militară nr. 7/2020 este datat în 10 aprilie și a intrat în vigore în 13 aprilie.
„AACR a avizat începând cu data de 13.04 2020, un număr de 29 zboruri în conformitate cu Ordinului Nr. 875 din 10.04.2020 pentru aprobarea procedurii de avizare a zborurilor care intră sub incidența art. 10 alin. (1) din Ordonanța militară nr. 7/2020”, a răspuns, marți, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, la solicitarea Gandul.ro.
Pe lângă acestea, alte zboruri erau marți în procedura de avizare. „În prezent, AACR are înregistrate un număr de 10 cereri în vederea avizării unor zboruri de tipul celor menționate anterior, având ca destinații Austria, Germania, Marea Britanie, Olanda”, a comunicat Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
AACR nu deţine informaţii privind numărul exact al românilor plecați cu aceste curse. „Documentaţia supusă aprobării se referă numai la capacitatea aeronavei (numărul de locuri din aeronavă) nu şi la numărul de pasageri îmbarcaţi”, a transmis instituția.
Procedura pentru emiterea avizului pentru aceste zboruri prevede ca operatorul aerian trebuie să transmită o solicitare la AACR, cu cel puțin 48 de ore înainte de ora programată pentru efectuarea zborului, solicitare care trebuie să cuprindă o serie de documente ale operatorului și agenților de recrutare, precum și acorduri din partea aeroportului, al agentului de handling și autoritățile din țara de origine.
Conform Ordinului 875/10.04.2020, AACR emite avizul solicitat în termen de maxim 24 de ore de la primirea documentației complete și nu avizează efectuarea zborurilor care intră sub incidența prezentei proceduri, în situația în care acestea sunt programate să fie efectuate pe același aeroport, la un interval mai mic de 4 ore unul față de celălalt.
Procedura prevede că agentul de recrutare este responsabil de asigurarea echipamentelor de protecție împotriva COVID 19 pentru toți pasagerii și acesta va organiza transportul spre aeroportul de îmbarcare numai după primirea acordului din partea administratorului aeroportului respectiv. În plus, deplasarea spre aeroport va fi organizată astfel încât pasagerii să nu ajungă la aeroport cu mai mult de 4 ore înainte de ora efectuării zborului, indiferent de mijlocul de transport folosit.
Lucrătorii sezonieri români, care au plecat la jumătatea lunii din Iași, au fost recrutați și așteptați cu interes de fermierii britanici, care avertizaseră că și-ar putea lăsa culturile să putrezească în lipsa forței de muncă din Europa de Est.
Șeful unei companii care distribuie legume din Marea Britanie a explicat de ce a cheltuit 40.000 de lire pentru a aduce cu avionul 150 de muncitori sezonieri din România care să culeagă recolta: el a declarat că avea nevoie de oameni cu experiență pentru a-i învăța și pe britanici cum să culeagă recoltele, respectând normele de igienă, de siguranță și de viteză.
Pe de altă parte, românii care pleacă să muncească în agricultură peste hotare sunt expuși, cu toate măsurile de siguranță de pe traseu, la riscuri mari de infectare. O astfel de situație complicată a apărut la o fermă din din sud-vestul Germaniei, unde cel puțin 200 de români au fost confirmați pozitiv cu noul coronavirus.