Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a anunțat, într-o intervenție la Gândul Live, că instituția pe care o conduce a demarat investigații pe piață și că a avertizat companiile să nu se bucure acum de un câștig pe termen scurt, în contextul economic determinat de pandemia de COVID-19, pentru că riscă sancțiuni foarte mari.
Președintele Consiliului Concurenței a explicat, la Gândul Live, că pentru a proteja consumatorii, instituția are în derulare intervenții și este posibil să urmeze și altele pe zona produselor sanitare.
„În această zonă am vazut creșteri foarte mari de preț și avem deja investigații, foarte posibil să aplicăm sancțiuni și am avertizat companiile să nu se bucure acum de un câștig pe termen scurt, pentru ca riscă sancțiuni mari, care pot ajunge la 10% din cifra lor totală de vânzări pe un an de zile”, a subliniat Bogdan Chirițoiu.
În ceea ce privește consumul de alimente, președintele Consiliului Concurenței a detaliat că instituția are o bază foarte bună de date privind comerțul în marile lanțuri de magazine, care raportează toate prețurile pe care le au la toate produsele, din toate magazinele, din toată țara. Astfel, pe monitorulpreturilor.ro sunt prețurile la zeci ce mii de produse la toate magazinele din țară ce pot fi consultate.
Pe partea de comerț modern, care reprezintă 60%, două treimi din vânzările din România de alimente, Consiliul nu a văzut creșteri spectaculoase de prețuri.
„Sunt creșteri la unele produse, dar nu creșteri generalizate, sunt de la 1, 2, 3%, la 10-15%.E o perioadă de perturbare economică și o să vedem unele produse creșteri de preț, în anumite limite sunt inevitabile. Dacă sunt de 10%, dar nu sunt toate, crește un brand, dar altul nu a crescut și pot să mă orientez spre el, cred că sunt lucruri pe care cred că va trebui să le acceptăm”, a afirmat Bogdan Chirițoiu.
„Ce e inacceptabil este ca unele companii să profite de criză, iar aceste companii pot fi atât vânzători, cât și producători, să profite de criză și să creasc prețurile speculativ, dar cred că vor fi cazuri punctuale”, a subliniat președintele Consiliului Concurenței.
Cazurile de astfel de creșteri sunt pe zona de produse de genul dezinfectanți, măști, dar pe zona de produse alimentare, nu sunt dovezi, a precizat Chirițoiu.
„Eu mă bazez că noi vom fi raționali și oamenii vor fi raționali și vor rezista tentației de a avea acum un câștig nejustificat, de teama unei pierderi mai mari în viitor și că asta îi va face să fie mai temperați”, a conchis președintele Consiliului Concurenței.