Prim-ministrul Ludovic Orban a anunțat în cursul zilei de marți, 21 iulie, că în perioada următoare vor fi emise câteva ordine de ministru care vor cuprinde și „obligativitatea noului tip de raportare” privind situația cazurilor de infectare cu COVID-19, precum și modalitatea de efectuare a anchetelor epidemiologice.
Ludovic Orban a făcut mai multe precizări la finalul videoconferinţei cu reprezentanţii Direcţiilor de Sănătate Publică pe tema modului de gestionare a crizei sanitare, desfăşurată la Ministerul Sănătăţii, în urma intrării în vigoare a noii legi referitoare la carantină și izolare – Legea 136/2020.
„Împreună cu Ministerul Sănătăţii şi cu domnul ministru Tătaru am constatat necesitatea câtorva ordine care trebuie emise. Ordinul privitor la funcţionarea centrelor de diagnostic, ordin, care, să cuprindă, pe de-o parte, obligativitatea noului tip de raportare. Se ştie că în lege există un articol care stabileşte schimbarea sistemului de raportare, adică menţionarea în mod distinct a cazurilor de persoane care sunt diagnosticate prima oară, sunt diagnosticate pozitiv, şi prezentarea separată a persoanelor care sunt retestate, cu diagnosticul pe care-l au, fie pozitiv, fie negativ. (…)”, a precizat prim-ministrul.
„De asemenea, o anumită prioritizare în ceea ce priveşte testarea, în care prioritate la testare trebuie să se acorde persoanelor care necesită testarea, pentru care este necesară testarea, în baza protocolului de evaluare. Abia după aceea să fie testate persoanele, de exemplu, care vor să călătorească în alte scopuri, scopuri turistice şi care au nevoie de un rezultat. De asemenea, să existe o diferenţiere clară între cei care necesită testarea, că au simptome, că se încadrează în cadrul protocolului de testare, şi cei care solicită testarea din alte motive”, a spus Orban.
În plus, acesta a precizat că un alt ordin de ministru va viza derularea anchetelor epidemiologice.
„Am discutat despre un aspect extrem de important în cadrul bătăliei anti-COVID, şi anume derularea anchetelor epidemiologice. Am hotărât împreună cu domnul ministru Tătaru că va fi emis un ordin care să stabilească foarte clar procedurile din momentul în care o persoană este diagnosticată pozitiv, cum se dispune ancheta epidemiologică, care e termenul de efectuare a anchetei epidemiologice, cel mai probabil 24 de ore, măsurile care se dispun privitoare la persoanele care au intrat în contact cu persoana care a fost diagnosticată ca fiind infectată cu coronavirus”, a explicat Orban.
Premierul a mai precizat că în cadrul discuţiilor de la Ministerul Sănătății s-au dezbătut și „amănunte de îmbunătăţire a comunicării dintre Direcţiile de Sănătate Publică şi spitale, dar şi centrele de diagnostic”.
„Se ştie că în lege s-a reintrodus posibilitatea detaşării fără acordul conducătorului instituţiei unde lucrează angajatul şi fără acordul angajatului în cazul în care nu se pot ocupa funcţii în DSP-uri sau în spitale sau în sistemul de ambulanţă, prin voluntariat. Am solicitat fiecărei Direcţii de Sănătate Publică să-şi facă o evaluare a necesarului de angajaţi suplimentari, indiferent că sunt medici, asistente medicale sau alte categorii de angajaţi, astfel încât, utilizând acest drept legal, să putem să completăm efectivele Direcţiilor de Sănătate Publică la nivelul necesar”, a mai explicat Ludovic Orban.