Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, a detaliat vineri, într-o declarație de presă, motivele care au determinat-o să propună includerea în Ordonanța Militară nr. 8 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, semnată de ministrul Afacerilor Interne și publicată vineri în Monitorul Oficial, măsura interzicerii suspedării sau închiderii centrelor de asistență socială, pe perioada stării de urgență.
„Este o perioadă deosebit de dificilă prin care trecem și care are, din păcate, un impact direct asupra vârstnicilor, asupra copiilor, asupra copiilor cu dizabilități, asupra adulților cu dizabilități, și toate aceste realități ne solicită atât nouă, Ministerului Muncii și Protecției Sociale, cât și autorităților locale, o implicare din ce în ce mai activă”, a declarat, vineri, Violeta Alexandru.
Declarațiile Violetei Alexandru au venit după ce joi noapte, ministrul Afacerilor Interne a anunțat cea mai recentă ordonanță militară semnată, Ordonanța Militară nr. 8, publicată deja în Monitorul Oficial, care include interzicerea suspendării sau încetării activității centrelor de îngrijire pentru bătrâni, a centrelor de asistență pentru copii și adulți, cu dizabilități și nu numai, precum și prevederi ample cu privire la măsurile de igienă și de continuitate a activității personalului angajat.
„Am fost atentă și la evoluția situațiilor din teren în ceea ce privește siguranța și sănătatea vârstnicilor din căminele de bătrâni și am simțit nevoia ca în Ordonanța Militară nr. 8/2020 despre care ministrul Vela a vorbit aseară, să solicit includerea unor măsuri pentru siguranța vârstnicilor aflați în centrele de îngrijire, în sensul că am interzis închiderea sau supendarea temporară a activității acestor centre”, a precizat Violeta Alexandru.
„Au fost câteva semnale pe care le-am primit din teritoriu, de la autorități locale, respectiv centre de bătrâni, care, pe fondul panicii din prima perioadă pe care o traversăm, au închis brusc centrele de bătrâni, solicitănd familiilor să-i preia la câteva ore de la decizia de închidere, ceea ce în mod evident a creat o stare de tensiune în rândul familiilor și o stare de disconfort pentru bătrânii care erau obișnuiți într-un mediu și care dintr-o dată au fost nevoiți să și-l schimbe fără să li se explice ce se întâmplă”, a detaliat ministrul Muncii.
„Acolo unde se justifică, trebuie luate toate măsurile corespunzătoare, inclusiv medicale, pentru asigurarea tuturor condițiilor de prevenție, de siguranță, pentru toți angajații și bătrânii din aceste centre, dar în niciun caz soluția închiderii și soluția unui telefon familiei să îl ia dintr-o dată nu e cea care să asigure serviciile corespunzătoare. Doar în condițiile în care aparținătorii solicită ca batrânii să fie transferați din centre la domiciliu, acest lucru se poate realiza”, a precizat Violeta Alexandru.
Ministrul a precizat că s-a implicat pentru asigurarea de echipamente de protecție, alături de echia Autorității Naţionale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii.
Ordonanța Militară nr 8 prevede măsuri de prevenire a apariției infecției și de asigurare a continuității serviciilor oferite.
Se instituie, pe perioada stării de urgență, măsura de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru personalul angajat al centrelor pe o perioada de 14 zile.
Perioada este urmată ciclic de o perioadă de izolare preventivă la domiciliu, pe o perioadă egală cu cea de izolare preventivă la locul de muncă, prezența personalului în centru asigurându-se în ture/schimburi.
În termen de 24 de ore de la publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței militare, șeful de centru, înlocuitorul desemnat sau coordonatorul personalului de specialitate stabilește organizarea turelor pe perioada stării de urgență.
În lipsa personalului, directorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului, pentru serviciile sociale publice din structura direcției generale, primarul, pentru serviciile sociale organizate în cadrul/în subordinea autorităților administrației publice locale și reprezentantul legal al furnizorului privat stabilesc organizarea turelor pe perioada stării de urgență.
În situații excepționale, în cazul serviciilor sociale private, pentru care personalul nu există, comitetul județean pentru situații speciale de urgență desemnează persoana responsabilă cu organizarea turelor în vederea izolării preventive la locul de muncă/domiciliu și a asigurării managementului serviciului.
Refuzul izolării preventive la locul de muncă de către personalul centrelor atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.
Accesul vizitatorilor/aparținătorilor/susținătorilor/reprezentanților legali ai beneficiarilor serviciilor sociale în centrele rezidențiale este interzis.
În situația în care furnizorii de servicii sociale nu au resurse proprii de cazare pentru aplicarea prevederilor, autoritățile administrației publice locale pe raza de competență a cărora funcționează serviciile sociale au obligația identificării și asigurării, în proximitatea acestora, de spații pentru cazarea personalului izolat preventiv la locul de muncă, a hranei zilnice necesare acestuia precum și asigurării transportului personalului, care este în izolare preventivă la domiciliu, de la locul de muncă la domiciliul/reședința acestuia și invers, cu respectarea măsurilor de protecție și prevenire a infecției.
Personalului care deservește centrele i se asigură de către furnizorul de servicii sociale echipamentele igienico-sanitare și de protecție necesare.
Pe perioada stării de urgență, prin excepție de la prevederile legale în vigoare, în cazul demisiei angajaților centrelor, termenul de preaviz este de 45 de zile calendaristice.
În plus, Ministrul Muncii a detaliat, în declarația de presă de vineri, măsurile luate de Guvernul Orban cu impact asupra categoriilor vulnerabile care beneficiază de serviciile de asistență socială
Conform ministrului Muncii, instituția pe care o conduce are un rol de orientare metodologică, de acreditare și licențiere a entităților care oferă aceste servicii, „dar acest lucru nu ne face pe mine personal și pe echipa pe care o coordonez să ne limităm strict la ceea ce conferă atribuția acestui minister”.
„Din punctul meu de vedere, procedurile trebuie puse la punct, evaluările trebuie făcute periodic cu privire la furnizorii de servicii sociale, dar ministerul nu se poate limita la trimiterea de avize, respectiv la aprobarea de proceduri într-o asemenea perioadă și ca atare, personal și echipa pe care o coordonez s-a implicat activ în comunicarea cu autoritățile locale. Acolo unde a fost nevoie de sprijinirea acestora s-a conectat și a discutat concret cu furnizorii privați de servicii sociale, pentru că dorim să ne asigurăm că dincolo de proceduri, hârtii, atribuții, de legi, suntem acolo pentru toți cei care au nevoie, în primul rând beneficiarii serviciilor de asistență socială, dar și cei care le furnizează, respectiv autoritățile publice locale”, a declarat Violeta Alexandru.
Ministrul a admis că problemele grupurilor vulnerabile sunt cunoscute cel mai bine de autoritățile locale
„Fac un apel la autoritățile locale să identifice de urgență toate situațiile vulnerabile din comunitate, să țină cont de măsurile luate recent de Guvernul Orban, să beneficieze de ele, să se asigure că furnizează în cel mai scurt timp serviciile corespunzătoare pentru fiecare categorie de grup vulnerabil”, a transmis Violeta Alexandru.
„Dincolo de mesajul general pe care Comisia Europeană l-a dat fiecărui stat membru, România și echipa guvernamentală a înțeles să răspundă cu solicitări concrete pentru ca reursele europene să fie folosite exact în domeniile cu cea mai mare relevanță și, din punctul meu de vedere, al Ministerului Muncii, sunt necesare resurse pentru ca toți cei care desfășoară activități în domeniul asistenței sociale să beneficieze de sprijin, de transport, de drepturi salariale în vederea îngrijirii persoanelor vulnerabile”, a subliniat ministrul Muncii.