Ministerul Culturii propune ca evenimentele cu peste o mie de participanți simultan să fie interzise, chiar dacă sunt în spații închise sau în aer liber, și după terminarea stării de alertă la sfârșitul lunii august. Măsura apare într-un proiect de lege privind unele măsuri referitoare la desfășurarea evenimentelor cultural-artistice în contextul pandemiei de COVID-19, pus, joi, în dezbatere publică. Potrivit inițiatorilor, proiectul a fost elaborat la solicitarea marilor organizatori de evenimente, aflați într-o „poziție deosebit de îngrijorătoare”.
„Până la data 31 august 2020, este interzisă organizarea evenimentelor, festivalurilor și manifestărilor culturale, artistice la care sunt prezenți peste 1000 de participanți simultan, atât în spații închise, cât și în aer liber, indiferent dacă accesul este gratuit sau cu plata biletului”, se arată în proiectul de lege postat pe site-ul Ministerului Culturii. Proiectul se află în dezbatere publică, iar propunerile por fi trimise până în data de 9 iunie.
Documentul a fost realizat în urma consultărilor autorităților cu organizatorii de evenimente culturale. Printre marile evenimente care au loc tradițional în perioada vizată de interdicția propusă se numără festivalurile UNTOLD, Never Sea, Summer Well sau Electric Castle.
Președintele Klaus Iohannis a anunțat, joi, începând din 1 iunie va fi permisă organizarea de spectacole, în aer liber, cu participarea a cel mult 500 de persoane.
Conform documentului, proiectul de lege are ca obiect „instituirea, după încetarea stării stării alertă, declarate în condițiile legii, în vederea prevenirii și combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a unor măsuri temporare, în scopul protejării drepturilor la viață, la integritate fizică și la ocrotirea sănătății, inclusiv prin restrângerea exercițiului altor drepturi și libertăți fundamentale”.
În expunera de motive, Ministerul Culturii invocă atât contextul generat de dinamica evoluției situației epidemiologice naționale, dar și internaționale, determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, dar și situația dificilă în care se află organizatorii de evenimente, dar și furnizorii de servicii și participanți.
„Industria de organizatorilor de evenimente artistice sau culturale din Romania se află într-o situație de incertitudine începând cu momentul în care Organizația Mondială a Sănătății a declarat stare de pandemie de COVID-19, iar Statul Roman a declarat stare de urgență,și ulterior starea de alertă, luând toate măsurile impuse de această situație în mod corespunzător. Acest aspect a fost în măsură să genereze pierderi financiare masive zilnice pentru industria evenimentelor artistice, începând cu momentul instituirii sale”, se arată în expunerea de motive ce însoțește proiectul de lege.
„Conform informărilor și solicitărilor comunicate autorităților de către AROC, toate evenimentele organizate de membrii Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale (AROC) erau practic în pragul pregătirilor pentru edițiile ce urmau să aibă loc în această vară. Majoritatea contractelor pentru aceste evenimente au fost deja încheiate, avansurile achitate, iar momentan se află în situația în care aceste contracte sunt blocate, întrucât întreaga industrie așteaptă o decizie din partea autorităților cu privire la posibilitatea sau imposibilitatea susținerii unor astfel de evenimente până la jumătatea lunii septembrie”, susțin autorii proiectului de lege.
Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale, structură asociativă a organizatorilor de festivaluri și concerte din România, este formată din cei mai reprezentativi actori de pe piaţa românească (ARTmania, Asociația Fapte, Asociația Mozaic, Best Music Live, Electric Castle, Emagic Live, Neversea, Plai, SNRS, Summer Well, UNTOLD, Why Not Us, Wise Factor).
Potrivit documentului, AROC a solicitat Ministerului Culturii clarificarea de urgență a situației cu privire la posibilitatea de organizare a evenimentelor de peste 1000 de persoane în perioada 15 mai – 15 septembrie 2020 și luarea unei hotărâri oficiale, în cel mai scurt timp, chiar și o decizie cu caracter restrictiv fiind acceptată.
„În susținerea cererii, AROC a arătat că aceste contracte aferente organizării evenimentelor programate pentru perioada următoare, pe de o parte nu pot fi reziliate deoarece nu întrunesc condițiile de forță majoră în lipsa unei decizii a autorităților statului, pe de altă parte, există presiunea din partea publicului pentru a anunța dacă evenimentele din această vară urmează să aibă loc sau vor fi amânate / anulate. Astfel, poziția marilor organizatorii de evenimente este deosebit de îngrijorătoare, atât față de o serie de furnizori, cât și față de consumatori, fapt ce poate afecta în mod ireversibil activitatea marilor organizatori de evenimente cultural-artistice pe viitor”, se arată în expunerea de motive.
„În ceea ce privește presiunea publicului și prejudiciul de imagine suferit, ACOR a precizat că acestea cresc exponențial pe zi ce trece și din cauza faptului că majoritatea statelor și festivalurilor din alte țări, competitori direcți în această industrie, au luat deja de multă vreme decizii în acest sens, dispunând diverse instrucțiuni și obligații pe următoarele trei-patru luni, pentru persoanele juridice sau fizice care doresc să organizeze evenimente în această perioadă de timp”, se arată în document.
Potrivit documentului, măsurile de restrângere a drepturilor și libertăților fundamentale, prevăzute de acest proiect, respectă prevederile constituționale.
„ Măsurile restrictive prevăzute de prezentul act normativ întrunesc condiţiile consacrate în art. 53 din Constituţia României, republicată. Astfel:limitarea este prevăzută de lege (prezentul proiect); restrângerea exerciţiului drepturilor este impusă de apărarea sanatatii populatiei, prevenirea consecintelor negative, având ca scop evitarea riscului iminent al unei imbolnaviri iîn masă a populatiei. Măsura restrictivă vizează exerciţiul dreptului, iar nu substanţa acestuia, deoarece procentele de reducere a dreptului fundamental conservă substanţa acestuia, diminuând în mod rezonabil riscul de inbolnavire in masa a populatiei.măsurile propuse sunt nediscriminatorii, aplicându-se nediferenţiat unor situaţii identice; măsurile sunt luate pentru o perioadă de timp determinată, mai exact până la 31 august 2020, fiind necesare ca urmare a amplificării efectelor pandemiei acestea fiind prevăzute tocmai pentru a se încadra în parametrii sanitari, măsurile propuse sunt obiective şi rezonabile, raportat la amploarea şi impactul consecinţelor actuale şi preconizate, fiind proporţionale cu situaţia care a determinat adoptarea prezentului act normativ”, se precizează în document.