RECTOR SNSPA: „Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să dea notă de un optimism moderat”. Remus Pricopie susține că redeschiderea școlilor și universităților pe 16 mai este un scenariu nerealist
Redeschiderea școlilor și universităților, pe 16 mai 2020, precum și organizarea examenelor de final de an, în sistem clasic, este un scenariu nerealist, iar Ministerul Educației și Cercetării (MEC) ar trebui să elaboreze și un Plan B, susține prof. univ. dr. Remus Pricopie, Rectorul SNSPA care și propune câteva elemente constituente ale acestui plan.
„Este firesc să se analizeze diferite scenarii privind reluarea procesului didactic, în sistem clasic, în învățământul preuniversitar și universitar, dar cred că Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să dea notă de un optimism moderat.
De asemenea, informațiile comunicate public ar trebui să fie corelate cu declarațiile celorlalți reprezentanți ai guvernului, care au competențe în domeniu, pentru a nu crea confuzie”, a declarat Pricopie în contextul discuțiilor din spațiul public și al declarațiilor unor reprezentanți ai ministerului de resort cu privire la reluarea cursurilor și susținerea examenelor naționale.
Conform precizărilor rectorului SNSPA, în acest moment, nimeni nu poate afirma cu claritate că ar ști când se vor redeschide cursurile.
Însă, adaugă acesta, din analiza datelor publice pe care România le deține în acest moment și comparând aceste date cu situația din alte țări, Pricopie consideră că redeschiderea școlilor și universităților pe 16 mai este un scenariu nerealist.
„Declarația ministrului educației potrivit căreia «examenele naționale vor avea loc» mi se pare un angajament riscant, mai ales că vorbim de peste 330.000 de elevi (clasele a VIII-a și a XII-a) care ar trebui să parcurgă, timp de mai multe zile, toate probele acestui examen în spații închise și nepregătite pentru măsuri de protecție împotriva COVID-19”, a mai menționat Remus Pricopie.
În condițiile în care organizarea examenelor de final de an, în sistem clasic, s-ar dovedi un scenariu nerealist, recomandarea rectorului SNSPA către MEC este ca specialiștii instituției să elaboreze și un Plan B.
În viziunea lui Pricopie, acest plan ar cuprinde, printre altele, și continuarea procesului didactic în sistem online până la finalul anului școlar 2019-2020, respectiv identificarea unor soluții de sprijin pentru copiii care nu au acces la resurse digitale.
O altă soluție propusă de șeful SNSPA este și cea de încheiere a mediilor după o formulă adecvată – chiar și prin notă unică pentru fiecare disciplină (fără teze, fără număr minim de note, în funcție de disciplină, profil etc.).
Remus Pricopie mai propune totodată organizarea examenelor naționale în sistem digitalizat și individualizat, „așa cum se susțin testele de tip TOEFL, SAT, GRE etc”. În acest context, rectorul spune că în cazul în care acest lucru nu poate fi realizat în timp util, ar trebuie să se recurgă la o formulă de echivalare a notelor pentru examenele naționale, procedură atipică, dar deja asumată și de alte țări.
Nu în ultimul rând, șefia SNSPA crede că instituțiile ar trebui să ia în calcul ca organizarea admiterii în învățământul universitar să se desfășoare în baza procedurilor și a calendarelor stabilite prin mecanismele autonomiei universitare și să nu fie modificat cadrul legal într-un mod care s-ar putea dovedi nefuncțional, așa cum sunt unele măsuri din ultima ordonanță, adoptată de Guvern în această săptămână.
„Dacă datele din 15 mai privind situația pandemiei COVID-19 vor arăta atât de bine încât elevii nu vor fi expuși unor riscuri pentru sănătatea lor și a familiilor acestora, atunci Planul B va rămâne numai un exercițiu pe hârtie”.
„Dar dacă lucrurile nu vor sta așa, avem nevoie de acest Plan B, care trebuie să fie simplu, clar, bine gândit, asumat din timp de toți factorii responsabili și comunicat public într-o manieră coordonată, la nivel guvernamental.
„În absența acestui Plan B, avem confuzie (voci oficiale care spun lucruri diferite) și există riscul nu numai să greșim, dar chiar să plătim scump aceste greșeli.
„Prin urmare, sfatul meu către cei care conduc astăzi Ministerul Educației și Cercetării este, în primul rând, să se gândească la siguranța elevilor, studenților, profesorilor și a tuturor celor implicați în procesul de educație, iar acest lucru presupune să găsească rapid soluții de continuare a cursurilor și încheierea mediilor/susținerea examenelor”, a conchis Remus Pricopie, care a adăugat că în ceea ce privește despre reluarea cursurilor, conducerea MEC ar trebuie „să se grăbească responsabil, adică moderat”.
„Examenele naționale vor avea loc”
Joi, 23 aprilie 2020, ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat pentru Mediafax că anul acesta se vor asigura toate condițiile prin care să se evite riscul de infectare cu noul coronavirus, astfel încât să se poată susține examenele naționale.
Oficialul MEC a spus joi că nu se pune problema să nu se susțină examenele naționale în acest an.
„Este important de precizat că examenele naţionale vor avea loc, atât pentru elevii care vor susţine Evaluarea Naţională, cât şi pentru elevii care vor susţine examenul de Bacalaureat, evident în anumite condiţii, tocmai pentru a asigura toate condiţiile de evitare a riscului de îmbolnăvire”, a declarat Monica Anisie.
Pe de altă parte, elevii nu se vor întoarce prea curând în bănci, iar ministrul precizează că măsurile de precauție vor fi luate în funcţie de nevoile profesorilor şi ale elevilor.
„Este nevoie de un plan concret şi specific pentru fiecare unitate de învăţământ, tocmai pentru a respecta măsurile de igienă şi de distanţare socială şi astfel să limităm răspândirea virusului”, a mai spus șefa MEC.
Oficialul guvernamental a mai spus că autoritățile din țara noastră se află în strânsă legătură şi cu ceilalţi miniştri din Uniunea Europeană.
„Încercăm să adaptăm scenarii, dar, în acelaşi timp, să răspundem la nevoile pe care elevii şi profesorii noştri le au”, a mai spus ministrul.
Conform programei şcolare, pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar se încheie în data de 29 mai 2020, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 5 iunie 2020.
Guvernul a aprobat prin OUG modul de funcţionare temporară a universităților
Guvernul a aprobat, joi seara, Ordonanţa de Urgenţă privind modul de funcţionare, desfăşurare şi examinare în mediile universitare şi postuniversitare. Potrivit acesteia, desfășurarea activităților de evaluare, a celor de finalizare a studiilor de licență se pot realiza online.
Astfel, pe durata stării de urgenţă şi până la eliminarea restricţiilor privind adunările publice, desfăşurarea tuturor activităţilor de predare – învăţare – evaluare aferente semestrului al II-lea al anului universitar 2019-2020, a examenelor de finalizare a studiilor de licenţă, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, susţinerea tezelor de doctorat, susţinerea tezelor de abilitare pentru anul universitar 2019-2020, se poate realiza şi online.
Potrivit ordonanței, pe durata stării de urgenţă şi până la începutul anului universitar 2020-2021, instituţiile de învăţământ superior din sistemul naţional utilizează metode didactice alternative, iar cadrele didactice raportează, la finalul fiecărei luni, aspectele specifice pentru activitatea desfăşurată prin intermediul platformelor online.