Nu mai puțin de 463 de milioane de copii (sau o treime din total) nu au mai putut beneficia de o formă de învăţământ, în lipsa accesului la echipamente şi la tehnologii precum internet, televiziune sau radio, ca urmare a închiderii școlilor din cauza pandemiei de COVID-19.
„Numărul mare de copii a căror educaţie a fost complet întreruptă vreme de luni constituie o urgenţă educaţională mondială”, a spus cu gravitate în glas directoarea UNCEF, Henrietta Fore, într-un comunicat citat de AFP şi dpa.
Potrivit precizărilor șefului organizației amintite mai sus, „repercusiunile (n.r. – lipsei accesului la educație) s-ar putea face simţite în economii şi societăţi în deceniile viitoare”.
La nivel global, estimările experților ONU relevă că aproximativ 1,5 miliarde de copii au fost afectaţi de închiderea şcolilor sau de măsurile de izolare.
Documentul citat pune în lumină discrepanţele geografice în ce priveşte accesul la învăţământul la distanţă, mult mai puţini copii fiind afectaţi în Europa, de pildă, decât în Africa sau în unele zone din Asia.
Raportul UNICEF are la bază date culese din circa 100 de ţări, măsurând accesul public la internet, televiziune sau radio.
Chiar şi copiii cu acces adecvat la tehnologie se pot confrunta cu obstacole în ce priveşte educaţia la distanţă, din cauza fie a condiţiilor improprii de lucru de acasă, a presiunilor de a ajuta în gospodărie, a obligaţiei de a munci sau a lipsei de suport tehnic atunci când apar probleme tehnice, spun reprezentanții organizației citate.
Pe mapamond, numărul elevilor care au fost privaţi de acces la educaţia virtuală a fost de 67 milioane în estul şi sudul Africii, 54 milioane în vestul şi centrul Africii, 37 milioane în Orientul Mijlociu şi Africa de Nord, 80 milioane în zona Pacificului şi în estul Asiei, 147 milioane în Asia de Sud, 25 milioane în Europa de Est şi în Asia Centrală, şi 13 milioane în America Latină şi zona Caraibelor. Raportul nu prezintă date pentru SUA şi Canada.
Într-o perioadă în care multe ţări pregătesc reînceperea anului şcolar, UNICEF „îndeamnă guvernele să acorde prioritate redeschiderii în deplină siguranţă a şcolilor atunci când încep să relaxeze restricţiile”.
Acolo unde redeschiderea nu este posibilă, autorităţile trebuie să prevadă o formă de învăţământ specifică pentru recuperarea timpului pierdut, mai cere UNICEF în comunicatul său.