Campania pentru alegerile locale din acest an va fi una atipică în contextul pandemiei de COVID-19. Într-un interviu exclusiv pentru GÂNDUL.ro, analistul politic Mihnea Dumitru a oferit mai multe linii directoare ale alegerilor care urmează să aibă loc. În opinia sa, partidele nu au calibrat mesajul în sensul adaptării la criza COVID. ”E o întrebare destul de simplă, cum faci legătura cu electoratul care poartă mască și respectă distanțarea cu niște bannere în care candidații sunt zâmbitori toți și fără nimic pe față?”, susține analistul.
Reporter: Avem motive întemeiate să ne așteptăm la un absenteism major la alegeri din prisma Covid 19? Dacă acest absenteism nu reprezintă o problemă pentru partidele politice putem avea suspiciunea de fraudare a votului(urna mobila etc.)?
Mihnea Dumitru: Sunt primele alegeri democratice din România în astfel de condiții de criză. Cred că estimările privind absenteismul sunt exagerate, la fel cum ne așteptam să respecte lumea distanțarea socială și regulile de bază ale civismului, în condiții de urgență. Nu, lumea va ieși la vot, doar nu în estimările curente. Subestimăm puternic capacitatea partidelor politice mari de a-și mobiliza activiștii. Este vorba aici de obiceiuri, de lanțuri întregi de obligații care nu dispar, indiferent de COVID. În privința fraudelor, nu cred că ne putem aștepta la probleme semnificative. Aș îndrăzni să spun că aerisirea secțiilor de vot timp de câte zece minute la fiecare două ore este ușor exagerată, dar altfel cred că electoratul va fi disciplinat și va veni la vot – cu sau fără cozi.
Reporter: Cum și-au calibrat mesajul partidele politice în perioada Covid pentru a-și face cunoscute intențiile și pentru mobilizare în vederea alegerilor?
Mihnea Dumitru: Cred că partidele nu au calibrat mesajul în sensul adaptării la criza COVID. E o întrebare destul de simplă, cum faci legătura cu electoratul care poartă mască și respectă distanțarea cu niște bannere în care candidații sunt zâmbitori toți și fără nimic pe față? Vorbim despre un deficit de reprezentativitate la nivel național, în cel mai rău caz, iar în cel mai bun de probleme majore de notorietate a candidaților. Atât s-a putut… Nu vreau să fiu excesiv de critic, dar situația cerea un nivel mai crescut de empatie cu electoratul. Puțini candidați au ales această cale.
Reporter: La nivel de campanie electorală, în special în mediul online, ce a apărut nou? Ce particularități sunt față de campania precedentă și ce ne spune acest comparatism?
Mihnea Dumitru: Nu sunt prea multe particularități. Cred că partidele politice s-au trezit la realitatea online, după mai bine de zece ani în care oportunitatea aceasta exista. Nu mai poți face campanie electorală doar door-to-door, trebuie să acoperi o plajă mult mai largă de interese, o atomizare a modului de comunicare, o granularitate a mesajelor. Este timpul unor strategii care favorizează partidele mari, până la urmă, pentru că doar ele au resursele pentru a atinge toate micro-targetările aferente.
Reporter: Ce ar fi bine să conștientizeze politicienii români pentru a transforma politica într-un motor de dezvoltare?
Mihnea Dumitru: Trăim într-o eră a micro-intereselor și a micro-electoratelor. Gândul mi se duce la MalkaOlder și trilogia ei de campanii din viitor, începând cu Infomocracy. Cred că autoarea a văzut corect viitorul campaniilor electorale. Nu mai vorbim de politicieni naționali (deși vedem din ce în ce mai rar „oameni de stat”), ci de reprezentanți ai unor interese mai degrabă locale, care accepta direcții strategice comune. Cred că ne vom trezi cam greu la această realitate, pentru că actuala clasa politică nu prea și-a crescut oamenii, tineretul de orice fel sau dezvoltat „politica de cadre”.
Reporter: Ce trenduri sunt în online-ul politic și cum sunt utilizate ele de partidele politice?
Mihnea Dumitru: Este clar faptul că partidele folosesc online-ul (sau cel puțin îl tratează mai serios) în cadrul acestor alegeri. Vorbim aici despre targetări pe Facebook pe grupe extrem de specifice de potențial electorat – geografic, vârste, obiceiuri online etc. Ca trenduri, vorbim despre o concentrare pe atingerea electoratului și în moduri alternative, nu doar Facebook, având în vedere limitările impuse de pandemie. Problema mai degrabă este în rural, unde pătrunderea internetului nu este foarte mare și automat va exista (presupunând o respectare strictă a regulilor de campanie) un deficit democratic major coroborat cu un risc epidemiologic.
Conform propriilor studii, dar și a exemplelor oferite de ultimele campanii, nu există o legătură directă între campaniile online (inclusiv pe Facebook) și prezența la vot – recte, nu poți convinge oamenii să meargă la vot strict pe baza campaniei online. Asta nu înseamnă că nu trebuie să fii prezent acolo! Dar experiența ne învață că doar emoțiile puternice, potențate de un Facebook care deja polarizează electoratele în mici bule de interese, poate duce la rezultate la urne. Or campania actuală tinde să fie ținută mai degrabă sub zodia fricii de pandemie.
Reporter: Care va fi dictonul acestor alegeri locale în mediul urban?
Mihnea Dumitru: Votez sau nu, covidul există! Motivațiile vor fi multiple și vor implica cozi, aproape o convingere „diasporică” la vot. Poate sunt idealist, dar ar fi un mesaj puternic și un semnal de democrație matură. Dacă am putut sta cu toții în case la momentul potrivit și am luptat împreună împotriva unui inamic invizibil și ucigaș, putem arăta și faptul că ne decidem aleșii. Ar fi o mândrie națională deosebită și o legitimizare pentru actuală campanie. Nu este o campanie perfectă, dar vedem candidați care, din inerție, obicei sau obișnuința jocului, cer votul democratic. Nu s-ar întâmpla, dacă n-am avea o democrație funcțională.
Reporter: Care este jocul lui Trăian Băsecu ca un fel de cal troian al alegerilor locale așa cum a fost calul troian și în guvernarea CDR?
Mihnea Dumitru: Domnul Băsescu candidează. Tind să cred că explicațiile sale cu privire la decizie sunt cele corecte, în sensul unor negocieri eșuate. Motivele sunt multiple și țin de incapacitatea aproape istorică a dreptei de a se uni în București. Va mobiliza electorat, rămâne de văzut ce fel de animal politic este. Personal, mi-aș dori să urmăresc o dezbatere televizată între principalii candidați. Nu cred că se aplică paralele semnificative cu guvernarea CDR în cazul de față. Este strict vorba de oportunitate politică.