Anghel Damian, premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar la Gala premiilor UCIN 2020: ”Întotdeauna am încercat să nu funcționez în logica premiilor, să înțeleg că profesia mea este una unde subiectivismul este firesc”
„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” vă prezintă, în fiecare zi, oameni remarcabili care au cunoscut excelența în diferite domenii precum educație, cercetare, cinematografie, teatru, muzică, afaceri, informatică, administrație sau sport.
„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.
„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.
Actor, regizor, scenarist și producător, Anghel Damian – fiul regizorului Laurențiu Damian și al regizoarei Anca Damian – duce tradiția familiei mai departe și demonstrează că talentul și pasiunea au ca rezultat nu numai o motivare permanentă, ci și o recunoaștere a calităților actoricești și nu numai.
Anghel Damian este absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” secţia Actorie, promoţia 2013, acolo unde i-a avut ca profesori pe Adrian Titieni, Doru Ana și Florin Zamfirescu.
A pornit pe drumul actoriei încă de la vârsta de 17 ani, jucând în scurtmetraje şi producţii teatrale şcolare cu care participă la Festivalul Ideo Ideis. Chiar dacă, în timpul școlii, a jucat și baschet, la clubul Steaua, cinematografia – sub toate aspectele sale – i-a devenit un mod de viață.
Anghel Damian a câștigat premiul pentru cel mai bun actor la festivalul internațional CinemaIubit 2011, pentru rolurile din scurt-metrajele Lumea se descompune în fapte, Titan și Ce ai? În anul 2013, își face debutul în lung-metraj cu filmul ”Roxanne”, care participă la Festivalul de Film de la Locarno. Tot în anul 2013, actorul este cooptat în serialul de televiziune ”Îngeri Pierduți”. A fost premiat la Gala Hop a tânărului Actor cu nu mai puțin de cinci premii, printre care și premiul Teatrului de Comedie pentru cel mai bun actor.
Anghel Damian poate fi urmărit și în serialul ”Vlad” de la Pro TV, acolo unde este scenarist șef și joacă rolul lui Adrian Anuței.
Anghel Damian: ”Este mai mult decât măgulitor să primești aprecierea unui juriu de asemenea calibru”
La sfârșitul lunii septembrie, Uniunea Cineaștilor din România (UCIN) – cea mai importantă organizație profesională a cineaștilor români – și-a desemnat câștigătorii în cadrul Galei Premiilor UCIN, iar Anghel Damian a primit premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, datorită prestației pe care a avut-o în ”Prințului Carol” din filmul ”Queen Marie of Romania”.
Anghel Damian spune că a evitat, în limita posibilului, să funcționeze în ”logica premiilor”, înțelegând că actoria implică un inerent subiectivism. Ierarhiile nu pot fi definite cu o mare ușurință, mai spune Anghel Damian, însă un astfel de premiu este măgulitor.
”Întotdeauna am încercat să nu funcționez în logica premiilor, să înțeleg că profesia mea este una unde subiectivismul este firesc și unde e foarte greu să existe ierarhii atât de bine definite. Totuși, oricât aș încerca să nu mă las pradă capcanei unui premiu, este mai mult decât măgulitor să primești aprecierea unui juriu de asemenea calibru”, mărturisește actorul.
”Filmul Queen Marie of Romania primește și aprecierea breslei”
Premiul primit din partea Uniunii Cineaștilor din România reprezintă, de fapt, un premiu colectiv, susține Anghel Damian.
Iar înainte de toate – dincolo de efortul personal și de eforturile întregii echipe – importantă rămâne ”aprecierea breslei” pentru filmul ”Queen Marie of Romania”.
”Premiul este unul de echipă și îl împart bucuros cu partenerii de joc, cu regizorul Alexis Cahill, scenariștii Brigitte Drodtloff și Maria-Denise Teodoru și cu producătorul Gabi Antal, care a investit atât de mult în această producție. Cel mai tare mă bucur că după ce a fost atât de iubit de public, filmul Queen Marie of Romania primește și aprecierea breslei. Sper ca acest lucru să ducă la mai multe filme de gen”, mai spune Anghel Damian.
Premiile anuale UCIN evidențiază vârfurile creației cinematografice românești din cursul anului precedent, iar din juriul galei de anul acesta au făcut parte: Stere Gulea (câștigătorul marelui premiu din 2019 pentru filmul Moromeții 2), Florin Mihăilescu, Marilena Ilieșiu, Irina Margareta Nistor și Dorel Vișan.
Lista completă a căștigătorilor Galei Premiilor UCIN 2020
Cea de-a 48-a ediție a Galei Premiilor UCIN și-a desemnat câștigătorii, desfășurându-se în interior și fiind nevoie de restrângerea la maxim a numărului invitaților, din cauza măsurilor de siguranță induse de pandemia de coronavirus.
Premiile au fost decernate de Monica Iagăr, Liana Stanciu, Horia Brenciu, Andreea Marin, Cristina Cepraga, Andreea Berecleanu, Catrinel Dănăiață, Adina Buzatu, Adelin Petrișor, Stere Gulea, Mirel Taloș – ICR, Dorel Vișan, Adrian Păduraru – Ministerul Culturii și, nu
ultimul rând, Laurențiu Damian.
Cele mai multe nominalizări le-au primit filmele ”Maria, Regina României”, ”La Gomera”, ”Parking” și ”Călătoria fantastică a Maronei”.
- Marele Premiu şi Trofeul Uniunii Cineaştilor – La Gomera, regia Corneliu Porumboiu
- Premiul Special al Juriului – Călătoria fantastică a Maronei, regia Anca Damian
- Premiul pentru regie „Lucian Pintilie” -Tudor Giurgiu pentru filmul Parking
- Premiul pentru scenariu – Bogdan Toma, Liviu Săndulescu pentru filmul Cărturan
- Premiul pentru imagine – Tudor Mircea pentru imaginea filmului La Gomera
- Premiul pentru costume – Ana Ioneci, Claudia Bunea pentru filmul Maria, Regina României
- Premiul pentru decor – Nora Dumitrescu, Laura Russu pentru filmul Maria, Regina României
- Premiul pentru interpretare feminină – Roxana Lupu pentru rolul Regina Maria din filmul Maria, Regina României
- Premiul pentru interpretare masculină – Radu Botar pentru rolul Episcopul Iuliu Hossu din filmul Cardinalul
- Premiul pentru interpretare feminină rol secundar – Julieta Szonyi pentru rolul Mama din filmul La Gomera
- Premiul pentru interpretare masculină rol secundar – Anghel Damian pentru rolul Prințul Carol din filmul Maria, Regina României
- Premiul pentru montaj – Roxana Szel pentru filmul La Gomera
- Premiul pentru coloana sonoră – Cristinel Șirli pentru filmul Maria, Regina României
- Premiul pentru muzica originala „Adrian Enescu” – Pablo Pico pentru filmul Călătoria fantastică a Maronei
- Premiul pentru scurt metraj de ficţiune – Havana, Cuba, regia Andrei Huțuleac
- Premiul pentru film documentar de lung metraj – Timebox, regia Nora Agapi
- Premiul pentru film documentar scurt metraj – Creativ, regia Ioana Grigore
- Premiul pentru film de animație – Opinci, regia Anton & Damian Groves
- Premiul pentru film de televiziune – Regina Mamă Elena, Regina celor 4 exiluri, regia Camelia Csiki
- Premiul Opera Prima „Alexandru Tatos” – MO, regia Radu Dragomir
- Premiul pentru machiaj – Nastasia Mateiu, Clara Tudose pentru filmul Maria, Regina României
- Premiul Speranțe cinematografice – Ultimul preot, regia Alma Buhagiar
- Premiul Academic și Trofeul Uniunii Cineaștilor – Dinu Tănase, Florin Piersic, Constantin Vaeni
- Premiul de excelență al Uniunii Cineaștilor – Tora Vasilescu, Radu Igazsag, Melania Oproiu
- Diplomă de Excelență – Roland Pupăză
- Premiul președintelui – Dana Rogoz – MO, regia Radu Dragomir
- Premiile asociației criticilor și filmologilor din UCIN: “Premiul Ion Cantacuzino” pentru publicistică cinematografică domnului Mihai Fulger, pentru calitatea articolelor publicate în revista „Film”şi blogul „Adevărul”; “Premiul George Littera” pentru carte de film (ex aequo) doamnei Magda Mihăilescu, pentru volumul “Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu”