Prima pagină » Cu Gândul la România » Aplicația românească de călătorie Questo, printre câștigătorii Tourism Startup Competition 2020, organizată la Madrid de World Tourism Organization (UNWTO)

Aplicația românească de călătorie Questo, printre câștigătorii Tourism Startup Competition 2020, organizată la Madrid de World Tourism Organization (UNWTO)

„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.

„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.

„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.

Patru tineri antreprenori din România au pus în practică o idee și au creat o aplicație de turism, Questo, care să schimbe o viziune – modul în care călătorul vizitează orașele acestei lumi. Ideea unei astfel de afaceri s-a născut atunci când ”cei patru” profitau de o vacanță la Roma și au dorit să vadă altceva, nu doar atracțiile turistice atât de cunoscute, îndelung ”bătătorite”. Și-au dorit să întâlnească localnici, să simtă, să încerce ofertele culinare tradiționale, să interacționeze dincolo de obișnuințe și să vadă locuri pe care un turist obișnuit nu le-ar vedea. O experiență inedită, un demers incitant care a indus și un proiect pe termen lung. Fondatorii Quest s-au decis să-i ajute și pe alți călători/turiști/curioși să descopere locuri mai puțin cunoscute, dar la fel de pline de neprevăzut.

În primele 5 luni de la lansare – se întâmpla în 2017 – peste 6.000 de utilizatori au explorat România prin ghicitorile acestei aplicații. De atunci, aplicația Questo a devenit din ce în ce mai populară, existând quest-uri disponibile în peste 70 de orașe din 18 țări, multe altele fiind gata de lansare în curând. Turiștii care își propun – în viitor, ținând cont de pandemie – să ajungă în aceste orașe trebuie să știe că vor avea avea un quest de jucat acolo: Londra, Paris, Amsterdam, Roma, Viena, Budapesta, Florența, New York, San Francisco, Tokyo, Sydney, Bangkok, Melbourne,Washington, New Orleans, Rotterdam, Breda, Linschoten, Tilburg, Utrecht, Den Bosch, Bucharest, Cluj-Napoca, Sibiu, Timișoara, Brașov, Iași, Sighișoara, Alba Iulia, Bacău, Constanța, Baia Mare, Cișnădioara, Craiova, Bistrița, Slobozia, Bran, Deva, Comana, Sinaia sau Călărași.

”Am putea lansa Questo în fiecare oraș al lumii. Și probabil vom face asta”

Cei patru co-fondatori au background-uri diferite, dar care – în ultimă instanță – se intersectează. Claudiu Petria, Chief Explore Officer, a lucrat mai mulți ani în agenții de publicitate din România. Alex Govoreanu, Chief Play Officer, este la al doilea startup, el fiind co-fondator și la vezicatface.ro.

Tavi Angheluș, Head of Design-ul Questo, are propria agenție de publicitate și mulți ani de experiență în design. În cele din urmă, dar nu în ultimul rând, din echipă face parte și Lucian Gruia, CTO. Este doctorand în computer science și conduce în paralel o companie de app development.

„Transformăm explorarea orașului într-un joc distractiv pe care îl poți juca singur. Pentru aceasta, suntem parteneri cu tour-operatori și povestitori din întreaga lume, care își creează propriile jocuri. Modelul nostru este atât de scalabil încât am putea lansa Questo în fiecare oraș al lumii. Și probabil vom face asta ”, spune Alex Govoreanu, cofondator și CEO.

Pare doar o joacă, adaptată pentru generația ultra-tehnologizată, însă totul se transformă într-o provocare înțeleasă la justa ei valoare.

”Orașele sunt cele mai bune locuri de joacă din lume, dar din anumite motive, majoritatea dintre noi ne jucăm în interior. Cu Questo, avem misiunea de a schimba acest lucru, lucrând cu tour-operatori și povestitori locali din întreaga lume, care își proiectează propriile căutări, fiecare cu o temă unică. Imaginați-vă că explorați Londra ca Sherlock Holmes, Paris ca Picasso sau Zurich ca Einstein” , mai spune Alex Govoreanu.

Quest, o aplicație românească inovatoare în contextul turismului mondial

La sfârșitul ianuarie a acestui an, World Tourism Organization (UNWTO) a anunțat câștigătorii, iar printre aceștia se află și aplicația românească Quest.

Organizația Mondială a Turismului (OMT), în asociere cu Turismo de Portugal și Globalia – cel mai important grup turistic din Spania și America Latină – i-au desemnat pe cei opt câștigători ai celui de-al doilea concurs de start-up turistic. Lansată în 2018, această inițiativă are ca scop identificare și recompensarea ”noilor companii care reușesc să aducă inovații sectorului turistic global”.

Finala s-a desfîșurat la Wakalua, centrul de inovare turistică promovat de Globalia în colaborare cu OMT. Acest eveniment a avut loc în ajunul FITUR, cel mai mare și mai important târg comercial din Spania, iar printre cei prezenți s-au numărat și escretarul general al OMT –  Zurab Pololikashvili -, plus CEO-ul Globalia, Javier Hidalgo.

Aplicația Questo din România a primit un premiu pentru crearea unor experiențe unice în destinații inspirate din filme, cărți sau legende locale”.

”Orașele sunt cele mai bune locuri de joacă din lume” – Alex Govoreanu

Questo este un joc de explorare a orașului, oferind tururi de tip misiune pe care le poți juca

Urmezi indicii și rezolvi ghicitori pentru a descoperi locuri noi în jurul lumii, în timp ce le afli poveștile ascunse. Toate astea fac parte dintr-un ”quest”, o misiune de explorare ce te introduce într-o poveste fictivă unde chiar tu ești personajul personal. Misiunile te duc prin locurile cele mai interesante din orașele în care explorezi.

Aplicația Questo a primit premiul Best Travel App, în competiția eTravel Awards 2017, și a fost premiată de Booking.com, în 2018, pentru impactul social creat. Jucătorii descriu Questo ca fiind ”un mix de vânătoare de comori, escape room prin oraș, free walking tour și cursă în jurul lumii”.

Dacă urmează să mergi într-o călătorie sau dacă pur și simplu cauți lucruri noi de făcut în orașul tău, poți găsi un quest care o să ți se potrivească. Într-o zi poți merge într-o misiune de a salva o prințesă închisă într-un castel, în alta te poți… teleporta în anul 3200 pentru a salva prezentul. Poți alege între quest-uri prin oraș sau quest-uri în clădiri precum muzee, castele, conace și sute de alte locuri. Quest-urile sunt potrivite pentru cupluri care caută lucruri noi de făcut împreună, familii cu copii dornice de explorare, adolescenți ce vor să se distreze în locuri noi sau călători solo în căutare de aventură.

Toate quest-urile sunt construite fie de localnici creativi, fie de ghizi experimentați. Și includ atât locuri populare, cât și unele mai ascunse (restaurante cu specific local, ateliere meșteșugărești, baruri exotice, spații de relaxare și multe altele), de care doar localnicii știu. Poți fi sigur că experiența ta va fi una complet autentică.

Exemple de quest-uri

În București, jucătorii pot alege dintr-o varietate mare de quest-uri, unele cu o misiune în spate, altele doar sub formă de… plimbare. Poate fi descoperită comoara ascunsă a Bucureștiului vechi, poți afla poveștile celui mai mare muzeu în aer liber (n.red. – cimitirul Bellu), poți merge la vânătoare de spirite pe străzile bântuite ale orașului sau poți încerca oricare alt quest indoor sau outdoor.

În Budapesta, jucătorii pot apăra orașul împotriva unei invazii iminente. Este vorba despre o misiune de apărare a cetățenilor și de protejare a comorilor cetății, în timp ce jucătorii ajung în locuri populare din oraș și află poveștile secrete.

În Rotterdam, de poldă, jucătorul vizitează orașul în timp ce caută indicii care îl duc la spionii ascunși.

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele

Citește și