„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” vă prezintă, în fiecare zi, oameni remarcabili care au cunoscut excelența în diferite domenii precum educație, cercetare, cinematografie, teatru, muzică, afaceri, informatică, administrație sau sport.
„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.
„CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o „scenă” unde „actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.
Matei Holeleu are 18 ani. Iar vârsta aceasta are toate calitățile pentru a dem0nstra că va atinge culmi ale succesului în baletul mondial. A fost elev al Liceului de Coregrafie și Artă Dramatică ”Octavian Stroia” din Cluj, iar în prezent studiază la celebra Școală de Balet a Teatrului din Basel. La începutul acestui an, Matei s-a numărat printre cei opt laureați ai unuia dintre cele mai prestigioase concursuri mondiale din domeniul coregrafiei: Prix de Lausanne.
Finala acestui concurs de anvergură s-a desfășurat pe data de 8 februarie 2020, locația fiind una pe măsură – prestigiosul Auditorium Stravinski din Montreux, loc de legendă cu o acustică incredibilă și cu o capacitate de 4.000 de locuri unde au apărut pe scenă, de-a lungul timpului, artiști impresionanți – James Brown, BB King, Keith Jarrett, David Bowie, Carlos Santana, Etta James, Patti Smith, Massive Attack, Björk, Radiohead, Leonard Cohen, Stevie Wonder sau Prince.
Matei Holeleu a câștigat, astfel, una dintre cele opt burse și stagii de pregătire în marile companii de balet din Europa, fiind, de asemenea, câștigătorul Premiului pentru cel mai bun reprezentant al unei școli de balet elvețiene.
70 de prestigioase școli de balet din lume și-au trimis reprezentanții la acest concurs, iar președintele juriului internațional a fost chiar Frédéric Olivieri, directorul de balet al celebrei Scala din Milano.
„Prix de Lausanne a fost un moment de cotitură în viața mea artistică și profesională – va fi întotdeauna momentul cheie al carierei mele. Este o experiență incomparabilă plină de emoții, descoperiri alături de întâlniri excepționale. Tot azi, mulțumesc Premiului pentru că mi-a oferit această oportunitate. Este cu adevărat o onoare pentru mine să fiu președintele juriului din acest an și să transmit în continuare, împreună cu colegii mei, această tradiție unică. O tradiție care oferă șansa tinerilor artiști să aibă acces la școli de renume, oferindu-le bucurie în prezent și speranță pentru o viitoare carieră strălucitoare”, a declarat Frédéric Olivieri, președintele juriului.
În iulie 2005, Frédéric Olivieri a primit titlul de Cavaler al Artelor și Literelor de către Ministerul Culturii din Franța, iar din octombrie 2016 i s-a încredințat – încă o dată – conducerea Direcției Companiei de Balet Scala din Milano.
În concurs, la secțiunea Clasic, Matei Holeleu s-a prezentat cu Grand Pas variations din „Paquita” – muzica Leon Minkus, coregrafia Marius Petipa, iar prestația sa a fost apreciată la justa valoare.
”O execuție proaspătă, curată, rotații perfecte, sărituri cu înălțime și arcuiri executate tehnic spre perfect. O expresivitate deosebită, interpretare de artist cu experiență”.
La secțiunea Contemporan, Matei Holeleu a dansat pe coregrafia elvețianului Heinz Spoerli – „Urge”, muzica Collin Vallon, un cunoscut pianist și compozitor de jazz elvețian. Și de această dată i-a fost apreciată precizia și felul în care trăiește fiecare moment.
”Forță și precizie, trăire la maximă intensitate cu un limbaj al trupului expresiv, un adevărat poem vizual în care fluența mișcărilor nu ți-au dat timp să respiri”
Școala de Balet a Teatrului din Basel este una extraordinară. Numai că, pentru a ajunge acolo, trebuie să demonstrezi nu numai că ai talent, ci și că ești un caracter puternic și, mai ales, receptiv, pregătit pentru o continuă creștere valorică.
„Acolo este spuma baletului din întreaga lume. Este exceptional! Și cu așa concurență el a reușit să ia două premii acolo. El acum este elev la Academia de Balet de la Basel, în Elveția. În urma unui alt concurs a primit o bursă acolo. Mie mi-a fost elev din clasa a opta, până în clasa a zecea. În clasa a opta a început el baletul, destul de târziu, dar avea o ambiție fantastică. În clasa a zecea a primit o bursă și a plecat la Basel. Am fost extrem de încântat”, spune profesorul Nicolae Cristea.
”E un băiat care știe ce vrea. Avem tot mai puțini de genul acesta. Are încredere în forțele lui, este foarte muncit și receptiv la toate corecturile. Este foarte talentat! În meseria asta trebuie să te naști cu anumite calități, pe care el le are. Este un băiat extrem de modest și mereu a fost respectuos cu profesorii. Un băiat de excepție! Eu sunt profesor la coregrafie de 30 de ani, mă ocup de clasele de băieți și cu mâna pe inimă pot să spun că este cel mai bun elev pe care l-am avut”.
Profesorul Nicolae Cristea
”M-a făcut tare fericit! Vedeam că are stofă de mare balerin și nu a facut decât să confirme”, a povestit – pentru Monitorul de Cluj – Nicolae Cristea, profesorul de specialitate al tânărului Matei Holeleu.
Potrivit specialiștilor, ”Prix de Lausanne” este ”Grand Slamul din lumea baletului, echivalentul Wimbledon-ului”. A fost înființat – în 1973 – filantropistul și industriașul Philippe Braunschweig, împreună cu soția sa, iar concursul și-a câștigat reputația prin regulile bine stabilite.
La vremea respectivă, cel care a ”creionat” aceste reguli a fost Maurice Bejart. Dar există colaborări cu profesori de marcă, directori de teatre și coregrafi, iar laureații acestui concurs extraordinar au devenit, ulterior, ”stele ale baletului mondial”. Dacă se întreabă cineva de ce există un asemnea concurs în Elveția, răspunsul este facil. În această țară funcționează unele dintre cele mai bune școli/academii de balet, inclusiv trupe de balet de faimă mondială, printre ele numărându-se – firește – celebrul Balet din Zurich.