”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” vă prezintă, în fiecare zi, oameni remarcabili care au cunoscut excelența în diferite domenii precum educație, cercetare, cinematografie, teatru, muzică, afaceri, informatică, administrație sau sport.
”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.
”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.
Alina Zaharia, un nume predestinat să îndulcească viețile celor din jur, este singura româncă din Portugalia care produce zacuscă, fiind stabilită de mai bine de 12 ani în orașul Porto. Decizia de a răspunde celor din jur și a-i răsplăti cu abilitatea ei de a face dulceață delicioasă și zacuscă, folosind ingrediente românești sau portugheze, a adus-o în punctul în care s-a regăsit pe sine însăși prin pasiunea care îi amintește de gustul copilăriei și de cei dragi. O persoană extrem de pozitivă și creativă, Alina Zaharia a mărturisit pentru GÂNDUL.RO că s-a îndrăgostit iremediabil de Portugalia și a decis să se stabilească în Porto, deși pierderea identității proprii devenea „un gust amar”. Aflată în dilema identității între două culturi, românca a simțit că, un produs îndrăgit încă din copilărie, zacusca, o va face să reflecteze asupra propriei persoane și se va regăsi în amintirile reimprospatate prin intermediul oamenilor din jur.
Deși a plecat din România pentru o perioadă de timp temporară, Alina Zaharia a simțit că Portugalia este locul în care trebuie să se stabilească și să-și concretizeze pasiunea care o reprezintă. Colegii săi au determinat-o să producă dulceață și să o vândă, iar produsul care i-a impresionat de la prima linguriță a fost magiunul de prune.
GÂNDUL.RO: Cine este Alina Zaharia? De cât timp locuiești în Portugalia și cum ai luat decizia de a te muta din România?
Alina Zaharia: Optimistă incurabilă, plecată din Brăila în Porto, în 2008, cu o bursă Erasmus, în Management & Marketing, la Institutul Superior de Contabilitate și Administrație din Porto- ISCAP. După câteva luni de Portugalia este greu să nu te îndrăgosteșți și să nu-ti dorești să te întorci. Eu am rămas. Pentru a mă integra mai ușor în cultură și obiceiurile portughezilor, am făcut un an de voluntariat la facultatea unde venisem, la departamentul de Relații Internaționale unde ajutam noii veniți să se integreze mai ușor în societate. După un an, am aplicat pentru un job, la o companie care produce și exportă vin și cafea. A fost primul interviu și primul job – punct ochit , punct lovit. Am lucrat din 2010 până în 2014 acolo, ca asistent manager la departamentul de export.
Dintr-un hobby, tânăra antreprenoare a început să producă zacuscă, fiind un produs adaptabil stilului de viață vegan, adoptat de majoritatea portughezilor în perioada respectivă.
GÂNDUL.RO: Care este povestea Greenalyn? Cum ai început să produci produse tradiționale românești?
Alina Zaharia: Fiind un proiect care promovează un stil de viață sănătos și care pune accent pe sustentabilitate, Greenalyn vine de la tot ce este verde și de la numele meu – Alina.
În perioada în care am lucrat la compania de vinuri, colegii au observat oarecum un stil de viață sănătos de fiecare dată când, la prânz, ne întâlneam la cantină și unde de multe ori îi invităm să deguste din mâncarea mea. Așa au început să aprecieze din ce în ce mai mult ce făceam, să aibe încredere și chiar să-mi comande dulceață sau zacuscă. Totul a pornit dintr-o glumă, dintr-o provocare de-a lor. Magiunul de prune a fost produsul de care s-au îndrăgostit. Asta mi-a dat curaj și încredere în mine și în ceea ce mai târziu aveam să fac.
Am demarat proiectul în 2016, într-un mod timid și fără mari așteptări. La vremea aceea se observa deja o căutare către un stil de viață mai sănătos, opțiunile alimentare începeau să fie cât mai segmentate, iar oamenii dădeau din ce în ce mai multă preferință ingredienteleor sănătoase, naționale, de la micii producători locali și libere de chimicale. Comunitatea vegană și vegetariană începea deja să ia o mare anvergură. Mi-am zis că aș avea produsul potrivit, la momentul potrivit și locul potrivit.
Am făcut ulterior un curs de antreprenoriat care m-a ajutat să pun bazele unei afaceri, cu tot ce implică ea: crearea unui brand, comunicare, implementare, vânzări, promovare, dezvoltare, etc.
Am început să fac zacuscă acasă, să coc vinetele și ardeii pe grătar, cu foc de lemne. La început vindeam zacuscă la prieteni, foști colegi, cunoștințe, etc. Am început să particip la târguri locale și diferite evenimente. Făceam degustări în diferite locații, sponsorizam diferite evenimente, etc. Așa a început să intre pe piața portugheză zacusca noastră. Am reușit să creez legături frumoase cu oamenii, iar ei la rândul lor, indirect, să mă promoveze și să mă ajute să cresc frumos. Le place zacuscă și vorbesc despre ea.
GÂNDUL.RO: Cum prezinți povestea zacuștei ?
Alina Zaharia: Le spun că zacusca este o rețeta tradițională transmisă din generații în generații și care concentrează în ea gustul toamnei și sentimentul de apartenența și de identitatea la valorile noastre.
Alina Zaharia mărturisește că atât zacusca, cât și magiunul de prune au fost două elemente care au ajutat-o să-și reidentifice propria identitate, într-o perioada în care se afla într-un proces de reflecție asupra propriei persoane, fiind departe de România, țara de suflet.
GÂNDUL.RO: Ce amintiri ai legate de zacuscă și dulceață?
Alina Zaharia: Viața la țară, mirosul vinetelor coapte, gustul toamnei, bucuria oamenilor, sentimentul de comunitate și conviventa. Magiunul de prune cu nuci, întins pe felia de mămăligă coaptă pe plită, oferit de bunicul. M-am identificat cu zacusca pentru că, după 12 ani, m-am gândit ce mă definește din România și din Portugalia și a fost un proces de reflecție și de regăsire a identității.
Românca spune că portughezii nu mănâncă foarte multe legume și nu cunosc conceptul de zacuscă, până în momentul în care tânăra antreprenoare le detaliează despre ingredientele și rețeta tradițională, bine cunoscută în țara natală.
GÂNDUL.RO: A fost difici de intrat pe piața din Portugalia, zacusca fiind un produs specific românesc?
Alina Zaharia: Destul de greu. Și încă este. Deoarece, în general, portughezii nu sunt obișnuiți să mănânce multe legume și nici nu au o tradiție a conservării vegetalelor, așa cum avem noi. În portugheză, conceptul de zacuscă nu există și atunci eu o numesc paté de legume, pentru a le fi ușor aș-și facă o ideea despre tipul de produs.
Alina Zaharia este singurul producator de zacuscă din Portugalia si crede cu tărie că retetele românești au puterea de a trece frontierele și de a învinge timpul, fiind transmise din generație în generație.
GÂNDUL.RO: Există concurență pe piața din Portugalia în ceea ce privește cele două produse Greenalyn?
Alina Zaharia: În momentul de față nu există o concurență propriu-zisă la zacuscă. Există câteva produse vegane prin magazine, dar sunt refacute în mod industrial și de regulă, importate. Neavând concurență, este deopotrivata un lucru bun cât și mai puțin bun, deoarece oamenii nu știu cum să raporteze zacusca la alte produse similare. Colaborez in momentul de față cu patru locații/ magazine mici, unde vând zacuscă și dulceață. La raft este singurul produs vegan, artizanal. Portughezii nu-l cunosc, nu au amintiri, nu-l cumpără. Este destul de greu de implementat pe piață, iar singură promovare o fac eu prin rețelele de socializare, la târguri locale, diferite evenimente și degustări.
Cu o identitate locală, tânăra româncă povestește cu surprindere că producătorii portughezi au dat dovadă de multă solidaritate în această perioadă, promovând pe fiecare persoană care avea nevoie să-și vândă produsele, prin orice modalitate. De asemenea, mărturisește că între ea și producătorii locali se naște un sentiment de apartenența locală, prin intermediul ajutorului reciproc.
GÂNDUL.RO: Cum au decurs comenzile în perioada crizei COVID?
Alina Zaharia: Pe perioada de criză am optat să fac livrări la domiciliu și a mers foarte bine. Am reușit să imi mențin prezența pe piață și asta m-a ajutat. Am observat un spirit de solidarietate atât din partea micilor producători, cât și al comunității locale. Ne promovăm pe rețelele de socializare produsele unul altuia și astfel am reușit cu toți să ne menținem prezenți și să avem o oarecare continuitate. În special în perioada aceasta, oamenii au jucat un rol extrem de important. Ei au fost practic promotorii mei indirecți. Pentru mine, oamenii sunt cel mai importante “instrument” de promovare al produselor mele. Fără oamenii pe care i-am întâlnit in cale, nu aș fi putut face nimic.
”Dulceața de anans și mango are foarte mare succes”, mărturisește Alina Zaharia
GÂNDUL.RO: Care este produsul cel mai solicitat?
Alina Zaharia: Dintre toate varietățile de dulceață de sezon pe care le fac, culmea, cea mai apreciată este dulceața de ananas și mango. Deși ingredientele nu sunt naționale, m-am gândit să introduc această dulceață pe timpul iernii deoarece atunci sunt doar citrice și gama de dulceata este oarecum redusă iarnă. Toata dulceata pe care o fac are un procent foarte redus de zahăr deoarece fructele pe care le folosesc sunt de extremă calitate, culese de multe ori de mine de la micii producători, la maturitate deplină, permițându-mi astfel reducerea zahărului la cantitatea mínimă și pastrarea gustului autentic al fructelor. Asta și pentru că fac loturi mici, nepreocupandu-mă în felul acesta cu valabiliatea lor.
Alina Zaharia: Portughezii sunt mari iubitori de dulceață de bostan cu nuci sau cu migdale și dulceață de roșii. Obișnuiesc să combine foarte mult dulceața cu multe tipuri de brânză.
Portughezii sunt mai atrași de conceptul de dulceață, iar produsul creat de Alina Zaharia vine ca o mănușă preferințelor localnicilor.
GÂNDUL.RO: Care este profilul consumatorului?
Alina Zaharia: Portughezii mănâncă foarte mult dulce, iar dulceața se combină foarte mult cu brânză, fiind foarte apreciată. Produsul este mult mai căutat decât zacusca, pentru că sunt atrași și au o preferință definită în acest sens.
GÂNDUL.RO: Ai o politică specifică pentru consumatorii tăi?
Alina Zaharia: Am o politică de sustenabilitate. Borcanele pe care le vând pot fi refolositee la următoare comandă, consumatorii beneficiind de un discount.
În final, românca spune că pentru a se regăsi pe sine însăși, a readus în inimile și papilele gustative ale localnicilor produsul cu care a copilărit si care îi trezește numeroase amintiri.
GÂNDUL.RO: Îți lipsește România? Cum te-a ajutat pasiunea să te dezvolți personal?
Alina Zaharia: Îmi lipsește mâncarea din România, prietenii, familia. Am adus în prezentul, acum portughez, trecutul meu românesc. Asta m-a ajutat să mă regăsesc ca persoană și să-mi găsesc un drum. Oamenii pe care i- am întâlnit în calea mea au avut fiecare un rol important și totul se reduce la oameni și la bucuria pe care o găsim im fiecare din ei.
Mâncarea poate să atingă mai mult decât senzații, trezește emoții, amintiri și aduce fericire. Asa cum marca un bucatar celebru, Michael Chiarello: „Ceea ce mă ține motivat nu este mâncarea în sine, ci toate legăturile și amintirile pe care le reprezintă.”