Prima pagină » Cu Gândul la România » Simona Maxim, managerul celui mai mare festival de jazz din România de aproape 20 de ani: „Din păcate, în România suntem cu mult în urmă în dezvoltarea şi promovarea industriei muzicale” (EXCLUSIV)

Simona Maxim, managerul celui mai mare festival de jazz din România de aproape 20 de ani: „Din păcate, în România suntem cu mult în urmă în dezvoltarea şi promovarea industriei muzicale” (EXCLUSIV)

”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” vă prezintă, în fiecare zi, oameni remarcabili care au cunoscut excelența în diferite domenii precum educație, cercetare, cinematografie, teatru, muzică, afaceri, informatică, administrație sau sport.
”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” se dorește a fi, cotidian, o întâlnire motivantă cu adevărate personalități ale țării. În cuprinsul acestei rubrici cu totul speciale veți face cunoștință cu oameni pentru care locul întâi al unui podium – fie el și metaforic – se transformă, de fiecare dată, într-o realitate palpabilă. Oameni pentru care un microscop devine o a doua natură, iar camera de luat vederi o prelungire, firească, a gândului și a sufletului.
”CU GÂNDUL LA ROMÂNIA” nu este doar un laitmotiv jurnalistic, ci o întreagă lume adusă mai aproape și descifrată sub ochii cititorului, o ”scenă” unde ”actorii” își prezintă realizările extraordinare. În același timp, ei și sunt oamenii deciși să își îndeplinească visele și să își transforme propriile speranțe în certitudini, oamenii care impresionează, de altfel, și dincolo de granițele României.

Festival este proiectul vieții mele, se destăinuie Simona Maxim, managerul renumitului festival ce a acumulat o vechime culturală de aproape jumătate de secol. E ca un vin învechit care a deservit generații.

Am putea spune că este și proiectul unor generații de ascultători care își extind până astăzi bucuria muzicii și cultivarea esenței sale, emoția. Tinerii, din ce în ce, se deschid către jazz și către vibrația acestui gen: ”În România avem două atuuri: festivaluri de jazz bine organizate şi care reuşesc să atragă un public destul de tânăr”, consideră managerul Sibiu Jazz Festival.

Ce spirit instituie și reprezintă festivalul în societate de când există și ce aport îți aparține la nivel personal și, bineînțels, la nivelul echipei?

Simona Maxim: De la prima ediţie festivalul a fost o expresie a libertăţii. În plin comunism, SJF, prin muzică, era o oază vestică care adună un public eterogen din toată ţara. După 1989, când libertatea era deja câştigată şi savurată din plin, festivalul a devenit o scenă europeană de jazz.

An de an am prezentat proiecte diverse din toate colţurile Europei şi nu numai. Deşi poate că e devreme, pot spune că SJF este proiectul vieţii mele. În toţi aceşti ani am asigurat continuitate managerială şi am alcătuit o echipă mică dar puternică şi dedicată, fără de care nu aş fi putut să duc la îndeplinire misiunea nobilă de a duce mai departe acest proiect cultural istoric care împlineşte 50 de ani de existenţă.

Câtă nevoie are cultura română de invenstiții în zona muzicală?

Simona Maxim: Din păcate suntem cu mult în urmă în dezvoltarea şi promovarea industriei muzicale. Nu avem infrastructura corespunzătoare, nu există suficiente instituţii de învăţământ specializate, iar în programa şcolară sunt prea puţine ore de muzică care să asigure copiilor o educaţie adecvată de la o vârstă fragedă. De asemenea, nu exista instituţii publice şi private care să promoveze profesionist muzicienii români în ţară şi în străinătate.

Când spunem Sibiu Jazz Festival care sunt cele 5 cuvinte pe care ar fi bine să le avem în vedere?

Simona Maxim: Creativ, bucurie, istorie, muzica bună, culoare.

Dacă nu ar exista Sibiu Jazz Festival unde ar fi Simona Maxim?

Simona Maxim: Sub aspect artistic aş fi implicată în proiecte de dans şi film pentru că dansul şi actoria sunt pasiuni pe care le am încă din copilărie. Sub aspect muzical aş fi implicată în proiecte corale de muzică clasică, întrucât am studiat canto doi ani în particular.

Sub aspect managerial, având în vedere studiile în ştiinţe politice cu specializarea în politici culturale, probabil aş fi angrenată în managementul unei instituţii publice sau non-profit de cultură.

Unde se împletește viața ta cu jazzul? Care este legătura profundă dintre el și tine?

Simona Maxim: Întâlnirea mea cu jazzul s-a produs la începutul anilor ’90. Am urmărit întâmplător un documentar difuzat pe TVR1 şi am rămas fascinată de improvizaţia vocală. Mă închideam în baie şi făceam scat. Întâlnirile mele cu jazzul au fost ulterior tot mai dese şi au culminat cu înscrierea mea ca voluntar la Festivalul de Jazz în toamna anului 2000.

M-am îndrăgostit iremediabil şi pentru totdeauna de acest gen muzical tocmai datorită diversităţii, ritmurilor fascinante, culorii stilistice. Este o muzică cu care eu mă identific. Întodeauna găsesc sonorităţi în jazz pentru fiece stare emoţională prin care trec. Este tovarăşul meu de drum în călătoria superb de anevoioasă prin această existenţă efemeră.

Cum vezi viitorul jazzului la Sibiu în România și la nivel internaţional? Și viitorul tău, bineînțeles!

Simona Maxim: Sunt o persoană optimistă, par excellence. Aşadar, prevăd un viitor destul de luminos pentru jazz la Sibiu. Mă bucură în mod special deschiderea pe care o are noul director al filarmonicii de stat din Sibiu, Cristian Lupes, pentru a prezenta proiecte jazzistice şi din zona de crossover-alternativ în evenimentele filarmonicii. În România avem două atuuri: festivaluri de jazz bine organizate şi care reuşesc să atragă un public destul de tânăr.

La nivel internaţional, un punct extraordinar de important îl reprezintă networkingul şi mă bucur că organizaţia internaţională Europe Jazz Network se dezvolta tot mai mult, an de an.

SJF este membru începând cu anul 2005 şi acest lucru ne-a ajutat enorm în dezvoltarea şi adaptarea programului artistic la cele mai noi curente ale jazzului contemporan.

Anul acesta aţi jurizat pentru două proiecte internaţionale de promovare a jazzului: JAZZ I AM – Spania şi Jammin’ Juan – Franţa. Din cunoştinţele mele sunteţi singurul director artistic din România care a făcut acest lucru. Ce ne puteţi spune despre această experienţă?

Simona Maxim: M-am simţit onorată să jurizez pentru aceste evenimente. Ele sunt create special pentru promovarea jazzului, spaniol/respectiv francez, la nivel internaţional.

Am ascultat peste 400 de formaţii din care a trebuit să selectez aproximativ 40 ca fiind cele mai reprezentative pentru export. Enorm de multă muzică bună, creativă. Am găsit multe proiecte pe care intenţionez să le prezint la Sibiu în anii următori.

Ce aduce nou ediţia specială a Sibiu Jazz Festival din acest an?

Simona Maxim: Ediţia de anul acesta are un program artistic realizat în întregime cu muzicieni români. În istoria festivalului nu s-a mai întâmplat acest lucru de la începutul anilor ’80 încoace.

Două formaţii din lumea rockului românesc vor urca pe scenă SJF. Care este motivul pentru care aţi luat această decizie artistică?

Am ales cu grijă şi responsabilitate artistic doua formaţii care deşi vin din sfera muzicii rock au capacitatea artistic-muzicală de a concepe, crea, orchestră, aranja piese muzicale care se înscriu în genul muzical supranumit jazz-rock.Invitaţia s-a făcut din timp, tocmai pentru că artiștii să aibă timp suficient pentru a elabora aranjamente muzicale și a orchestrații speciale pentru Sibiu Jazz Festival.

Această deschidere spre lumea jazz-rockului nu este o noutate în programul artistic al SJF. Spre s-a realizat încă de anul trecut prin prezența la festival a Adi Bărar Band, basistul formației de rock Cargo, care a concertat la Sibiu abordând o mixtură de genuri muzicale, blues, jazz și jazz-rock.

De asemenea în urma unei cercetări elaborate realizate pe Facebook, am descoperit cu surprindere faptul că mare parte din fanii SJF sunt şi fani ai muzicii rock, motiv pentru care am renunţat la parteneriatul media cu Magic FM, iar în prezent lucrăm în promovare cu Rock FM, pe plan naţional, regional şi local.

Aceste formații au fost alese nu numai datorită faptului că repertoriul muzical abordat este perfect compatibil cu targetul festivalului din punct de vedere artistic, dar şi pentru a atrage turiști și public tânăr la Sibiu, aceste formații având un rating ridicat pe scenă muzicală națională.

Dacă privim spre scenă internaţională, putem lua ca exemplu cel mai celebru festival de jazz din Europa: Montreux Jazz Festival, în cadrul căruia au concertat dea lungul anilor, bineînţeles cu un program artistic adaptat, mari nume din zona rock precum: Deep Purple, Santana, Sting etc..

Sibiu Jazz Festival, o experiență muzicală unică, vine cu o surpriză pentru publicul român și internațional

Sibiu Jazz Festival își continuă tradiția pe scena muzicală din România cu o inovație la nivel de repertoriu si expresivitate artistică. Pe lângă eleganța și ritmicitatea jazzului clasic, festivalul are anul acesta o componentă inedită de rock care se îmbină perfect pe scenă, oferind nu doar o experiență artistică cu totul neobișnuită, ci și o alternativă de a pune în comun oamenii, antrenându-le energiile, live si online, prin vocația universală a muzicii cu respectarea regulilor impuse de virusul Covid 19. Publicul român este asteptat la sfârșitul penultimei săptămâni din august, respectiv pe 21, 22 și 23, să se învioreze la Sibiu alături de mari artiști ai scenei naționale care ne vor pune sufletul în mișcare prin muzica lor extrem de bogată și creatoare.

Este absolventă a Facultății de Litere-Limbi și Literaturi Străine din București. Are un masterat în domeniul jurnalismului și cel al comunicării obținut în urma studiilor urmate la FJSC și ... vezi toate articolele

Citește și