Omnibusul „Scurt/4: Istorii de inimă neagră” este compus din scurtmetrajele „O lume nouă”, de Luiza Pârvu, „Trece și prin perete”, de Radu Jude, „Kowalski”, de Andrei Crețulescu, și „Să mori de dragoste rănită”, de Iulia Rugină.
Realizate de patru regizori diferiți și produse de case diferite, filmele sunt legate din punct de vedere tematic: toate vorbesc despre viață și, mai ales, despre moarte, pe diferite tonuri.
Omnibusul „Scurt/4: Istorii de inimă neagră” va fi lansat vineri în cinematografele românești.
„Când am făcut scurtmetrajul, nu visam la lucrul acesta, de a fi proiectat în cinematografe”, a declarat, marți, după vizionarea de presă de la Cinema Union din Capitală, regizorul Andrei Crețulescu, cel care a realizat „Kowalski”.
Pe de altă parte, Luiza Pârvu, cea care a regizat scurtmetrajul „O lume nouă”, a spus că speră ca acest omnibus să reprezinte un exemplu. „Mi-aș dori să existe mai multe proiecte de genul acesta”, a completat aceasta.
Prezentă la proiecție, Ada Solomon, producătorul scurtmetrajului „Trece și prin perete”, al lui Radu Jude, a precizat că speră ca proiecția omnibusului în cinematografe să fie apreciată de spectatori. „Avem în continuare aceeași problemă, aceeași durere, nu sunt suficiente cinematografe pentru acest gen de filme, sperăm ca lucrurile acestea să avanseze și cred că proiecte de genul acesta, cu genul acesta de energie, toate aceste filme sunt făcute fără niciun fel de sprijin public, sunt filme complet independente, cred că genul acesta de energie generează și un răspuns pe măsură”, a spus Ada Solomon.
Despre ordinea în care au fost aranjate cele patru scurtmetraje, Andrei Crețulescu, a declarat: „Nu ai cum să începi altfel decât cu «O lume nouă» și cum să nu închei cu Angela Similea”.
„Scurtmetrajele s-au ales singure, la Cluj, cu o sală plină. (…) Mihai Chirilov (directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Transilvania, TIFF, n.r.) a riscat un pic anul acesta, de obicei, scurtmetrajele la TIFF se dau într-o sală mai mică, anul acesta a făcut o manevră. Când ne-am văzut cu o sală plină și cu o reacție foarte bună, în secunda aia ne-am gândit cum purem să le aducem în cinema”, a completat Crețulescu.
În acest context, Ada Solomon a declarat că „vinovatul” pentru acest omnibus este Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF).
Despre finanțarea acestor scurtmetraje, Andrei Crețulescu a precizat că banii au venit „de acasă” și de la „prieteni”. Ada Solomon a spus că echipa care a lucrat la „Trece și prin perete” a venit „din plăcere și cu mare bucurie”, precizând că doar câțiva oameni au fost plătiți, precum tehnicienii și spațiile de filmare.
O poveste despre cât de complicată este finanțarea unui film independent a venit din partea lui Toma Peiu, producătorul scurtmetrajului „O lume nouă”. El a povestit despre acțiunea întreprinsă pe un site de crowdfunding, despre venirea actriței Olimpia Melinte la New York, cu o valiză de lemn, care a fost folosită pentru a crea atmosfera epocii, apreciind că pelicula a fost realizată cu sprijinul „multor prieteni”.
Despre „Să mori din dragoste rănită”, Dorian Boguță a spus că finanțatorii filmului sunt „actorii”, fiind realizate și o serie de contracte de coproducție. „Cred că este singurul moment din cinematografia din România când actorii își plătesc apariția în film și nu invers”, a spus Boguță.
„Împachetarea” lor într-un film-omnibus și lansarea acestuia pe marile ecrane din toată țara poate însemna descoperirea scurtmetrajelor de un public larg, care până acum n-ar fi avut șansa de a vedea acest tip de pelicule decât în festivaluri.
„O lume nouă” (coproducție România-Ungaria-SUA, în regia Luizei Pârvu, scenariul Toma Peiu) spune o poveste cu migranți români din Pennsylvania anului 1908. Cizmarul Petru o întâmpină pe Ana, soția vărului său, în casa lor din Lumea Nouă. Protagoniști sunt Florin Penișoară, Olimpia Melinte, Ioan Ardelean și Ioan Boeriu. O melodie semnată de Grigore Leșe acompaniază această poveste inspirată din fapte reale.
„Trece și prin perete” (regia și scenariul Radu Jude), distins cu o mențiune specială la Cannes 2014 – Quinzaine des Realisateurs, o are în centrul atenției pe micuța Sofia, care nu poate să adoarmă deoarece se aud plânsete de la vecini, întrucât este priveghiul unui tânăr care s-a sinucis. Sofia Nicolaescu, Marcel Horobeț, Ion Arcudeanu și Gabriel Spahiu sunt protagoniștii acestei istorii inspirate de A. P. Cehov.
„Kowalski” (regia și scenariul Andrei Crețulescu) pleacă de la o premisă cumva clasică – trei bărbați se întâlnesc într-un restaurant, la ceas de seară – și ajunge la o concluzie pe cât de inevitabilă, pe atât de sângeroasă, într-un plan-secvență de 17 minute. Rolurile principale sunt interpretate de Andi Vasluianu, Șerban Pavlu și Dorian Boguță, cărora li se adaugă Rodica Lazăr, într-o apariție specială.
„Să mori de dragoste rănită” (în regia Iuliei Rugină, pe un scenariu coscris cu Ana Agopian și Oana Răsuceanu), este o poveste suprarealistă despre dragoste și moarte, cu Adina Ștețcu, Paul Radu, Dragoș Sora și Eugen Matei Lumezianu în distribuție. Câștigător al premiului pentru cel mai bun scurtmetraj românesc la TIFF 2014, filmul beneficiază de prezența, într-o ipostază cu totul neașteptată, a Angelei Similea.