Prima pagină » Cultură » Adrian Pintea, evocat la Majestic, cu spectacolul „Seducătorul din Sevilla și Oaspetele de piatră”

Adrian Pintea, evocat la Majestic, cu spectacolul „Seducătorul din Sevilla și Oaspetele de piatră”

Adrian Pintea, evocat la Majestic, cu spectacolul
Actorul Adrian Pintea va fi evocat în audițiile de la Clubul Ramada-Majestic din București.

Actorul Adrian Pintea va fi evocat, luni, de la ora 11.00, în audițiile de la Clubul Ramada-Majestic din București, un prilej pentru public pentru a-l reasculta în spectacolul „Seducătorul din Sevilla și Oaspetele de piatră”, de Tirso de Molina, informează Teatrul Național Radiofonic.

Invitați sunt Marina Spalas, Leonard Popovici, Mircea Constantinescu și Valentin Teodosiu, evenimentul fiind prezentat de Costin Tuchilă. Intrarea la acest eveniment este liberă.

Revista Teatrală Radio a dedicat luna octombrie actorului Adrian Pintea, care a încetat din viață în 2007.

„Enigmatic și visător. Frenetic. Cel care în ultima vreme purta la gât crucea cu Iisus răstignit, recita dumnezeiește, cânta la chitară și compunea… . Se mistuia cu fiecare rol și renăștea în iubirea pentru semeni. Citise multă literatură și scria enorm de frumos, fără să facă prea mult știut lucrul acesta”, a spus Annie Muscă, la Revista Teatrală Radio.

Spectacolul pe care publicul îl va asculta luni, «Seducătorul din Sevilla și Oaspetele de piatră», de Tirso de Molina, îl are în rolul lui Don Juan Tenorio pe Adrian Pintea, în regia lui Leonard Popovici. Traducerea îi aparține lui Aurel Covaci, iar adaptarea radiofonică este a lui Costin Tuchilă. Înregistrarea difuzată a avut premiera pe 19 ianuarie 2003.

La sfârșitul anului 2002 se materializa o mai veche intenție: aceea de a monta în premieră la Teatrul Național Radiofonic „faimoasa comedie” a maestrului Tirso de Molina, „Seducătorul din Sevilla și Oaspetele de piatră” („El burlador de Sevilla y convidado de piedra”), care a lansat în 1630 mitul lui Don Juan.

Realizatorii spectacolului radiofonic au dorit ca această versiune să păstreze farmecul enigmatic al celebrei piese, imaginarul baroc, amestecul de aventură, supranatural, burlesc, tragic, farsă de curte și spirit popular, într-un cuvânt „comedie” în sensul dat de Lope de Vega termenului. Și mai ales să păstreze intactă frumusețea versurilor, acuratețea limbii în care Aurel Covaci l-a tradus pe „El burlador”, ritmul perfect, încântătoarele imagini poetice, jocurile de cuvinte, rimele inspirate.

Distribuția alcătuită de regizorul Leonard Popovici este excelentă: Adrian Pintea (Don Juan Tenorio), Mircea Constantinescu (Catalinón, lacheul lui Don Juan), Constantin Codrescu (Don Diego Tenorio, tatăl lui Don Juan) Ion Chelaru (Regele Neapolelui), Mihai Dinvale (Ducele Octavio), Nicolae Pomoje (Don Pedro Tenorio), Mihai Niculescu (Marchizul de la Mota), Ion Pavlescu (Don Gonzalo de Ulloa), Traian Stănescu (Regele Castiliei), Anne Marie Ziegler (Doña Ana de Ulloa), Monica Mihăescu (Isabela, ducesă), Jeanine Stavarache (Tisbea, pescăriță), Bogdan Caragea (Gaseno, lucrător), Mihai Bisericanu (Batricio, lucrător), Eugen Cristea (Ripio, servitor), Silvia Codreanu (Aminta, țărancă). În alte roluri sunt Patricia Prundea și Mihai Popovici. Totul este realizat în montajul expresiv și modern al Luizei Mateescu (regia tehnică) și al Patriciei Prundea (regia muzicală), cu muzică live, compusă și interpretată de Eugen Cristea.

Din multe puncte de vedere, Tirso de Molina (călugărul Gabriel Téllez, născut în 1571-72 sau 1584 – decedat în 1648) rămâne o figură enigmatică în istoria dramaturgiei universale. Cum a fost posibilă apariția lui Tirso de Molina? Cum a fost posibil ca un călugăr, ucenic cu har divin, soldat al unui ordin misionar, să păstorească, în calitate de autor dramatic, o libertate lumească, adesea scandaloasă?

Bazându-se pe surse folclorice și culte, dar având poate și un model real, ucenicul lui Lope de Vega, crescut în spiritul conflictual al epocii numite „secolul de aur”, autor după propria afirmație a 400 de piese, din care s-au păstrat 86, a pus în circulație un mit foarte cultivat în epoca modernă: cel al lui Don Juan. Lansându-l, nu l-a mai putut stăpâni.

„Seducătorul din Sevilla și Oaspetele de piatră”, de Tirso de Molina, va fi difuzat duminică, de la ora 14.00, la Radio România Cultural.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Cât ar trebui să mâncăm, de fapt, de Crăciun. Un medic trage semnalul de alarmă
Digi24
VIDEO De ce s-au bătut două femei la Timișoara: un influencer din campania lui Călin Georgescu, în mijlocul scandalului
Cancan.ro
Zodia care termină anul 2025 în genunchi. Mihai Voropchievici: Din păcate, este prea târziu
Prosport.ro
Cea mai frumoasă profesoară de matematică din România e colega lui Gabi Tamaș!
Adevarul
Secretul bine păzit al statuii lui Ioan de Hunedoara: scrisori ascunse în bocancul de bronz
Mediafax
Ce va indica noua etichetă de pe electrocasnice. Cumpărătorii vor fi primii anunțați
Click
Ce spun psihologii despre oamenii care păstrează pungile, borcanele goale, hârtia de ambalaj „pentru orice eventualitate”
Digi24
Consilierul de la Kremlin care a refuzat ordinul lui Putin și a încercat să oprească războiul din Ucraina. Era pregătit să fie împușcat
Cancan.ro
”Măgărie”. Supărare mare după ce Alessia Pop a câștigat Vocea României
Ce se întâmplă doctore
Cum arată Narcisa Suciu la mai bine de 15 ani de când a plecat în Finlanda. De ce s-a reîntors în țară? E de nerecunoscut
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Mașini premium SH cu probleme. Expert: „Check engine aprins, beculețe care clipocesc...”
Descopera.ro
Cele mai consumate băuturi din lume au un efect crucial pentru sănătatea oaselor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. – Ce te doare, Bulă? – Mă doare buzunarul, dom doctor …
Descopera.ro
Vieți marcate de lepră: conducători, poeți și un gest rar de devoțiune