Prima pagină » Cultură » CONCERT GÂNDUL DE CRĂCIUN. Dirijorul Cristian Mandeal, pe scena Ateneului Român. „În decembrie, lumea se bucură de alt tip de abordare a timpului”

CONCERT GÂNDUL DE CRĂCIUN. Dirijorul Cristian Mandeal, pe scena Ateneului Român. „În decembrie, lumea se bucură de alt tip de abordare a timpului”

Cristian Mandeal va urca pe 15 decembrie pe scena Ateneului Român, într-un concert de Crăciun organizat de Gândul.

Aria „Quel guardo Il cavaliere”, din opera „Don Pasquale”, uvertura operei  „Carmen”, aria „Donde lieta usci” din opera „La Boheme” și polca „Unter Donner und Blitz” – sunt doar câteva dintre compozițiile ce vor răsuna luni, 15 decembrie, sub cupola Ateneului Român. Repertoriul ales pentru concertul de Crăciun organizat de gândul va aduce atmosfera caldă a sărbătorilor de iarnă mai aproape de public.

Nu este întâmplător, explică dirijorul Cristian Mandeal: în final, un astfel de eveniment trebuie să se desfășoare „sub semnul unui optimism, al bunei dispoziții sau chiar al unei reculegeri”.

„Concertele de Crăciun reunesc întotdeauna lucrări foarte plăcute, foarte populare, foarte ușor de asimilat pentru spectatori și care, desigur, se adună cumva sub semnul optimismului, a bunei dispoziții sau a unei reculegeri, în funcție de tipul de muzică abrodată”, a explicat Mandeal într-un interviu acordat gândul. „Dar, oricum, se constituie într-un «buchet», să spunem, prin care ar trebui sau încercăm și sperăm că aduce lumea mai aproape de Crăciun, de luna aceasta specială. Sunt lucrări cu un anumit aer, nu neapărat specifice, pentru că nu e vorba de lucrări religioase sau cu o adresă directă către Crăciun. Sunt lucrări «de sărbătoare», dar neapărat aceleași de fiecare dată. Facem acest tip de concerte de mai mulți ani, și atunci încercăm să diversificăm, să nu devenim repetitivi, ci să introducem alte și alte titluri”, a adăugat el.

FOTO: Virgil Oprina

Totuși, „tradiția” concertelor de Crăciun este relativ nouă în România, comparativ cu alte țări sau capitale din lume. Treptat însă, și publicul din țara noastră și-a educat gustul pentru acest tip de eveniment.

„Noi venim puțin mai în urmă, dar e foarte bine că urmăm o cale deja bine bătută și tradiționalizată”, apreciază dirijorul. „Odată cu apropierea de Occident, care s-a petrecut în ultimii 25 de ani, lucrurile se dezvoltă în această direcție și la noi. Publicul este foarte receptiv, mai numeros cu fiecare an. Anul acesta, spre exemplu, într-o scurtă perioadă,  noi facem trei concerte. Miercuri am avut primul concert, sâmbătă vom concerta la Craiova, iar luni la București, la Ateneu. Fiecare concert se adresează unui alt public, pentru că fiecare dintre ele este organizat de altcineva, deci au doar parțial au un repertoriu comun… Cu toate acestea, publicul este la fel de numeros de fiecare dată. Dacă totalizăm spectatorii care vin la aceste concerte în decurs de o săptămână, este un număr impresionant de oameni, pentru că sălile sunt pline de fiecare dată”, a mai spus Cristian Mandeal.

„În decembrie, lumea se bucură de alt tip de abordare a timpului”

Deși cariera dirijorală l-a purtat în diverse colțuri ale lumii, Cristian Mandeal spune că reacția publicului și modul în care a fost întâmpinat în spectacolele din preajma Crăciunului sau Anului Nou au fost de fiecare dată speciale: „Am mai avut concerte de Crăciun la Belgrad, în Germania… E aceeași atmosferă întotdeauna! În decembrie, lumea se bucură de alt tip de abordare a timpului. Timpul în luna decembrie este altfel privit decât în restul celorlalte luni din an”, a povestit el.

Nici în ceea ce privește relația sa cu orchestrele nu a întâmpinat obstacole, indiferent unde s-ar fi aflat. Londra, Bruxelles, Manchester și chiar și pe continetul asiatic a reușit să găsească, prin muzică, o „cheie” a comunicării.

„În general, în ultimii ani de activitate am comunicat bine cu toate orchestrele. Au fost la începutul carierei mele și niște mici diferențe… cu o orchestră comunicam mai ușor, cu cineva mai dificil, cu timpul însă, probabil că și eu, maturizându-mă, am reușit să fac această chimie, aproape fără excepție, cu fiecare dintre orchestrele cu care am lucrat”, a explicat dirijorul. „Găsesc foarte ușor cheia de comunicare la fiecare nouă orchestră, indiferent din ce zonă culturală provine. Chiar și în Japonia am fost și mi-a fost foarte ușor să comunic cu ei. Nu mai vorbesc de Europa unde, în general, nu am avut niciun fel de obstacole în a crea o comunicare bună artistică și omenească, evident. În multe orașe m-am simțit foarte bine… la Londra, Bruxelles, în Manchester sunt aproape ca acasă de 18 ani, dar și la Copenhaga, unde am stat șapte ani cu un conctract de lungă durată și unde mai mersesem și înainte. Sunt locuri în care mă simt foarte familiar”, a adăugat el.

FOTO: Virgil Oprina

Cea mai dragă orchestră îi este însă cea pe care a înființat-o în anul 2008, alături de violoncelistul Marin Cazacu, și care, în noiembrie 2011, a devenit membră a Federației Europene a Orchestrelor Naționale de Tineret – EFNYO.

„Orchestra Română de Tineret îmi este cel mai aproape de suflet, pentru că este ca un copil al meu, pe care l-am crescut și l-am educat, iar în momentul de față este o orchestră excelentă! Nu vreau să fac criterii de evaluare, să spun că-i cea mai bună, dar este o orchestră excelentă. Iar cu asta am spus totul și nu mă raportez aici la România, mă raportez în general la orchestre”, a afirmat Mandeal.

„Din păcate pentru noi, românii, în lume azi sunt sute de orchestre excelente. Spun din păcate, pentru că noi avem foarte puține orchestre bune. Din păcate, aceasta este realitatea. Dar orchestre excelente sunt foarte multe în lume, iar acest lucru evoluează din ce în ce mai departe. Pentru noi, un bun exemplu pentru ce se întâmplă în lume este perioada Festivalului Enescu unde, o dată la doi ani, avem prilejul să întâlnim atâtea orchestre pe care nu le-am mai auzit niciodată sau despre care poate că nici nu am auzit, dar care de fiecare dată ne surprind cu nivelul lor foarte înalt”, a continuat el.

„André Rieu face parte din topul show-business-ului”

Cât privește apetitul tot mai mare al publicului de a asculta și învăța, de a lua parte la concerte și recitaluri de felul acesta, el este din ce în ce mai mare. Dovadă, vânzarea record a biletelor pentru concertele pe care André Rieu le va susține la București în anul 2015.

Tichetele  pentru primul spectacol anunțat în Capitală, pe 13 iunie 2015, s-au epuizat în numai 180 de minute, astfel că organizatorii au anunțat la scurt timp că celebrul violonist va mai susține o reprezentație, pe 12 iunie 2015. Biletele pentru cel de-al doilea concert s-au vândut și ele însă la fel de repede, astfel că artistul a anunțat că va susține un al treilea recital în Piața Constituției, pe 14 iunie 2015.

Vineri, André Rieu a anunțat că va susține și un al patrulea concert în București, pe 11 iunie 2015, după ce 33.000 de bilete la spectacolele deja programate se epuizaseră în zilele anterioare.

„André Rieu face parte din topul show-business-ului. Aici este culoarul, definiția lui prin excelență. Face parte din topul show-business al spectacolului. Este specific pentru că este muzical, dar în primul rând un show. Și ca oricare show, se vinde”, spune Cristian Mandeal. „Este un trend foarte bun, pentru că, în fond, nu contează calea de a ajunge, ci faptul că ajungi la muzică la un moment dat… Cale care mi se pare foarte bună dacă are acest efect. Iar efectul este vizibil”, a mai spus dirijorul în cele din urmă.

Cristian Mandeal și Orchestra Română de Tineret

Cristian Mandeal a studiat pianul, compoziția și dirijatul la Brașov și București, urmând apoi cursurile de măiestrie ale lui Herbert von Karajan la Berlin și ale lui Sergiu Celibidache la München. A colaborat cu orchestre de prestigiu din întreaga lume și cu soliști de renume. În decursul celor peste 40 de ani de carieră, Mandeal a dirijat în 32 de țări și în 25 de capitale, potrivit informațiilor de pe pagina Orchestrei Române de Tineret.

Cariera sa a început cu orchestrele din Târgu Mureș, Cluj și București. Din 1991 și până în prezent este Director General al Filarmonicii „George Enescu”. Este, de asemenea, Director Artistic al Orchestrei Simfonice Euskadi din Spania.

Începând din 2005 a devenit dirijor principal invitat al Orchestrei Hallé din Manchester. Până în anul 2002 a fost Director artistic al Orchestrei Simfonice Haifa din Israel, iar până în 2003 a fost dirijor rezident al Orchestrei Haydn di Bolzano e Trento din Italia. A fost Director Artistic al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”, edițiile 2001 și 2003.

A dirijat balet, precum și opera „Stiffelio”, de Giuseppe Verdi, la Opera de Stat din Viena. A realizat numeroase înregistrări pe discuri LP și compact cu muzicã de operă, simfonică și de film. A înregistrat, de asemenea, simfonii și lucrări vocal-simfonice de Brahms pe nouă CD-uri, lucrări complete de George Enescu, în fruntea Filarmonicii bucureștene, pentru Arte Nova. Pentru Claves a înregistrat lucrări de Arambarri, Sorozabal, Aita Donostia, ca și muzicã bască, pe patru discuri compact, în compania Orchestrei Simfonice Euskadi.

În ianuarie 2005, la Cagliari, Cristian Mandeal a dirijat premiera italiană și primele șapte spectacole ale operei „Oedipe”, de George Enescu.

În anul 2008, împreună cu violoncelistul Marin Cazacu, Cristian Mandeal a înființat prima orchestră simfonică de tineret din România, cu sprijinul Fundației „Prietenii muzicii – Serafim Antropov”. În doar cinci ani, Orchestra Română de Tineret, ce reunește în marea majoritate artiști cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani, a avut o evoluție fulminantă: apariții pe scena Ateneului Român, concertul extraordinar „Eurovision – Tineri muzicieni”, prezența în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”, concerte la Paris și Strasbourg în cadrul unui proiect cultural european.

De asemenea, ansamblu a concertat în deschiderea primei ediții a Festivalului Internațional „Sergiu Celibidache” și a susținut un concert extraordinar în cadrul prestigiosului Festival Internațional „Young Euro Classic” de la Berlin în luna august 2012. În noiembrie 2011 ansamblul a devenit membru al Federației Europene a Orchestrelor Naționale de Tineret – EFNYO.

Citește și