Cel mai important eveniment din Europa Centrală şi de Est dedicat vehiculelor de epocă a revenit pe 24 iunie la Castelul Peleş. Ca în fiecare an, a fost un adevărat muzeu în mişcare dedicat culturii automobilului şi motociclismului, cu 42 de participanţi şi 42 de poveşti foarte valoroase, cu participanţi şi invitaţi internaţionali de marcă.
Artistul plastic Adrian Mitu, cel care, în mod tradiţional, realizează câte o acuarelă pentru toţi cei 42 de participanţi în Concursul de Eleganţă de la Sinaia a fost și anul acesta în centrul atenției. Spectatorii i-au putut admira lucrările la Carol Gastro Bierhaus . Cu o recunoaştere internaţională şi cu lucrări expuse în expoziţii permanente în SUA sau la Ţiriac Collection, Adrian este unul dintre artiştii români care are un set valoros de lucrări dedicate automobilului şi care şi-a definit un stil unic, folosind cafeaua ca unul dintre pigmenţi.
Alături de Adrian au expus în grădinile castelului, pentru a doua ediţie consecutiv, alţi doi artişti care şi-au concentrat lucrările către lumea automobilului. Andra Mihai şi-a îndreptat pasiunea pentru maşini în arta ei şi prezintă lucrări realiste, construite cu săptămâni de muncă într-un stil mix care combină o serie de tehnici care includ culorile acrilice, markers, creion. Alexandru Mariş are o carieră în industria auto şi vrea prin lucrările sale în vopseluri acrilice să încurajeze publicul să descopere istoria automobilului.
Atmosfera în grădina castelului a fost completată armonios de prezenţa unui band de jazz şi blues, Soul Serande, care s-a inspirat din vastul repertoriu de Jazz & Blues, cu predilecție compozițiile aniilor ’40. Au fost prezenți pe scenele festivalurilor de profil, atât în Europa, cât și în SUA, printre care Blues Sur Seine (FR), Red Hot Strings (New York), European Blues Challenge, Sighișoara Blues Festival (RO), Jazz in the Park (RO).
Concursul de Eleganţă Sinaia este un spaţiu dedicat în primul rând poveştilor. Dincolo de prezentarea pe covorul roşu de la Castelul Peleş, pasionaţii şi cei dornici de noi descoperiri s-au putut alătura mai multor tururi ad hoc organizate de jurnaliştii auto care au fost prezenţi la eveniment. Alături de aceştia, Alexandru Şeremet, cel care a făcut şi prezentarea maşinilor la Peleş, a avut două tururi ghidate cu începere de la Castelul Peleş.
Un alt proiect inedit a fost cursa pentru copii, care îşi trage inspirație dintr-un eveniment faimos organizat în cadrul Goodwood Revival. Pentru aceasta, copiii au putut experimenta 10 maşinuţe de jucărie mergătoare BMW şi MINI Baby Racer.
Alex Șeremet, membru în comitetul de organizare al Concursului de Eleganță 2023, ne-a dat câteva detalii inedite despre mașinile participante la ediția din acest an: „Au fost și anul acesta câteva mașini speciale, am să spun doar că cea cu numărul 10 în concurs, un Pierce Arrow, a fost de nouă mașina unui senator american.”
Cadillac 75 Series, fabricat în 1939, a aparținut actriței ce deține recordul nominalizărilor consecutive la premiile Oscar cu nu mai puțin de 5. Actrița Greer Garson a primit mașina pe timpul contractului cu studiourile americane MGM, o comandă specială cu interior de mătase roșie ce a adus puțin din spectaculosul Hollywood al anilor 40 la Concursul de Eleganță Sinaia.
„Lamborghini Miura a aparținut unui prieten al dictatorului haitian Papa Doc, un personaj care se pare ca a avut conexiuni cu CIA și a cumpărat mai mult de 5 modele Lamborghini, multe comenzi și configurații speciale”, ne-a mai spus Alex Șeremet.
Alte detalii de remarcat la Concursul de Eleganţă 2023, de la Sinaia:
„Onorant este și faptul că am avut un concurent cu cea mai veche motocicletă în concurs, un Puch N din 1912. A fost prezent în ciuda faptul că și-a rupt piciorul. (Petja Grom – Motorcycle Grom Museum)”, a adăugat Alex Șeremet.
1. FIAT 508 S Balilla Webber
2. Mercedes 290 Sport Roadster (W18)
3. Mercedes 200 C (W21)
1. CADILLAC Series 75 Fleetwood
2. PIERCE ARROW 43 Le Baron
3. Citroen 15 CV
1. MERCEDES 190 S
2. FIAT 850 Spider
3. MERCEDES 300 S Cabriolet
1. JAGUAR XJ
2. MERCEDES 230.6
3. WARTBURG 311 De Luxe
1. LAMBORGHINI Miura P400
2. CHRYSLER New Yorker Highlander
3. LANCIA Fulvia
1. BMW 2002 Turbo
2. BMW M3 Sport Evolution
3. BMW Z1
1. PORSCHE 356 B
2. PORSCHE 912
3. PORSCHE 944 S2
1. PUCH N
2. ZUNDAPP K500
3. AJS S8
1. DACIA 1300
2. ARO 304
3. OLTCIT Club 11 RM
Din juriu au făcut parte: Wolfgang Buchta (Austria, președinte), Tiddo Bresters (Olanda), Mario Theissen (Germania), Gautam Sen (Franța), Pal Negyesi (Ungaria), Peter Edqvist (Suedia), Dan Vardie (România).
Foto: Retromobil Club Romania
CITEȘTE ȘI: Serialul documentar „Mașinile de vis ale lui Downey”, pe HBO Max, în fiecare joi