Prima pagină » Cultură » Documentarul „TOPOGRAFIA HAZARDULUI”, în regia Evei Pervolovici, din 24 martie în cinematografe

Documentarul „TOPOGRAFIA HAZARDULUI”, în regia Evei Pervolovici, din 24 martie în cinematografe

Documentarul „TOPOGRAFIA HAZARDULUI”, în regia Evei Pervolovici, din 24 martie în cinematografe

Filmul documentar despre artistul elvețian de origine română, Daniel Spoerri – „Topografia Hazardului”, în regia Evei Pervolovici, va avea premiera în cinematografe pe 24 martie, cu doar câteva zile înainte ca acesta să împlinească 93 de ani. 

Cel de-al treilea documentar al Evei Pervolovici, cunoscută deja publicului pentru „Marussia” (2013) și „Delta Bucureștiului” (lansat anul trecut în cinematografe), „Topografia Hazardului” încearcă să explice actul artistic al lui Daniel Spoerri desi nu este un portret de artist, ci un eseu despre o practică artistică ce chestionează însăși funcția operei de artă.

„Totul a început cu interesul meu pentru artiștii care-și îngroapă operele, chestionând vizibilul și invizibilul, parcursul personal dar și locul lor în societate. Plecând pe pista artei îngropate, am ajuns la artistul Daniel Spoerri, al cărui parcurs mă impresionează în mod special, cu atât mai mult cu cât s-a născut în Galați – orașul bunicilor și părinților mei, orașul unde am copilărit.” mărturisește Eva Pervolovici.

În anul 1983, Daniel Spoerri îngroapă undeva în suburbiile Parisului resturile unui festin la care au participat 80 de persoane. În 2016, odată cu redescoperirea acestora de către arheologi, începe și călătoria filmului care urmează amintirile artistului înspre locurile unde și-a petrecut copilăria. Un festin asemănător unei încercări de a învinge moartea.

Daniel Spoerri este cunoscut pentru actul artistic de a lipi pe pânză obiecte din viața de toate zilele, în special compoziții de prânzuri pe care le ridică pe verticală și pe care le numește „tablouri capcană”. Această deturnare a realului, acest alt fel de a privi un act banal, cel de a mânca, i-au adus notorietatea internațională. Ca în cazul unui cineast, ce contează este punctul de vedere, unghiul din care privim, doar că nu e vorba de a schimba perspectiva mutând aparatul de filmat, ci de a deplasa subiectul: să vezi un prânz pe verticală, lipit de perete, îți schimbă total perceptia despre tine, despre locul tău în jurul unei mese. Pentru Alain Jouffroy, Spoerri este cineva care descoperă realul ca pe o civilizație necunoscută: „M-am gândit imediat la un soi de arheologie a prezentului. Ca și cum Daniel ar face săpături și ar extrage din cotidian lucruri care nu sunt făcute pentru asta”.

Foto: Strada Film Internațional

CITEȘTE ȘI: „Decizia de a pleca/ Decision To Leave”, premiat la CANNES 2022 pentru regie, din 17 februarie în cinematografe

ROCANOTHERWORLD 2023: Madrugada, Moonlight Breakfast și Orkid, printre invitați

Jurnalistă cu experiență, absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, la Universitatea din București, iubitoare de călătorii, înălțimi, oameni, povești și cărți. ... vezi toate articolele

Citește și