Festivalul de Film CINEPOLITICA aduce pe marele ecran producții ce ating un punct nevralgic: conflictul Rusia – Ucraina
Festivalul Internațional de Film Cinepolitica revine între 26 și 30 aprilie, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu din București. Cea de-a IV-a ediție a evenimentului va aduce pe marele ecran o selecție de filme puternice, însă învită publicul să ia parte și la o serie de dezbateri și evenimente speciale.
Anul acesta, Cinepolitica va pune în discuție, într-un program special, un subiect „fierbinte”: conflictul dintre Rusia și Ucraina.
Astfel, pe 27 aprilie, organizația non-guvernamentală Pământeni, cu susținerea Ambasadei Ucrainei în România, va lansa campania de strângere de fonduri pentru victimele conflictului din estul țării, numită „Pământeni pentru Ucraina”.
Cu acest prilej, va fi proiectat și documentarul „Nasha Nadyia”/„Nadia noastră”, realizat de o echipă coordonată de Volodymyr Tykhiy, potrivit unui comunicat remis gândul.
FOTO: CINEPOLITICA
Producția vorbește despre Nadia Savcenko, femeia pilot deținută din iunie 2014 într-o închisoare din Rusia, în baza acuzației de complicitate la uciderea a doi jurnaliști ruși în estul Ucrainei. Deși s-a dovedit că femeia a fost capturată de forțele pro-ruse cu cel puțin 30 de minute înainte ca cei doi să fie uciși, aceasta nu a fost eliberată nici până astăzi.
Savcenko a devenit un simbol al conflictului între Ucraina și Rusia și a fost aleasă în Parlamentul ucrainean în timp ce era în detenție. În decembrie, a intrat în greva foamei în semn de protest.
Nadia Savcenko a fost singura femeie care a făcut parte din trupele ucrainene de menținere a păcii în Irak, între 2004-2008, iar în 2009 a fost prima absolventă a Universității Forțelor Aeriene din Harkov, deschisă până atunci doar bărbaților. În iunie 2014, se afla în estul Ucrainei ca membră a Batalionului Aidar de voluntari. Documentarul conține, printre altele, imagini cu ea, interviuri cu familia, comandantul batalionului și avocatul ei.
De asemenea, o campanie națională, #FreeSavchenko, se derulează și în media ucraineană și pe rețelele de socializare.
În cadrul aceluiași program al Festivalului Cinepolitica, tot pe 27 aprilie, vor fi proiectate nouă scurtmetraje documentare din seria „Babylon”13 – Cinema of Civil Protest”, începută în timpul protestelor din Kiev de un grup de cineaști care și-a propus să surprindă permanent situația din zonele de conflict. Printre acestea, „Road to Donetsk Airport”, „Brother”, „Shchastya”/„Happiness”, „Interrogation” și „Enemy”.
FOTO: CINEPOLITICA
Proiecțiile vor fi urmate de dezbateri la care va participa ambasadorul Ucrainei în România, Teofil Bauer, alături de politologi și jurnaliști.
Pionieri și conspirații în filmele din competiția Cinepolitica
Pe de altă parte, patru filme noi despre Rusia cea din trecut și din prezent se află în selecția de titluri care concurează pentru trofeele Festivalului Internațional de Film Cinepolitica.
Adus în premieră în România de la Sundance 2015, unde a câștigat Marele Premiu al secțiunii World Cinema Documentary, „The Russian Woodpecker”, în regia lui Chad Gracia, este un documentar surprinzător care merge pe urmele teoriei conspiraționiste a unui excentric artist ucrainean, Fedor Alexandrovici. Acesta susține că în spatele exploziei de la Cernobîl ar exista un motiv întunecat, care implică serviciile secrete sovietice și o instalație militară poreclită „Ciocănitoarea rusească”.
Despre acțiuni ale poliției secrete ale lui Stalin vorbește „The Guide”, în regia lui Oles Sanin. Producția a fost propunerea Ucrainei la Oscarul pentru „Cel mai bun film străin” și a avut un imens succes de casă în Ucraina anul trecut, când acțiunile regimului lui Vladimir Putin au afectat profund populația. Plasat în 1930, în timpul campaniei de înfometare și de epurare a regimului stalinist, care a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni, filmul spune povestea unui băiețel de 10 ani, care a fost martor la uciderea tatălui său, un inginer american venit în URSS să construiască socialismul.
Drama „In the Crosswind”, de Martti Helde, urmărește traseul unei mame estoniene și a fiicei ei, care încearcă să găsească drumul spre casă după ce au fost deportate în Siberia la ordinul lui Stalin, în 1941. Filmul a concurat în secțiunea Contemporary World Cinema la Festivalul de la Toronto și a câștigat premii importante la Talinn, Göteborg, Salonic, Varșovia.
Ce vieți duc acum foștii pioneri din anii de final ai Uniunii Sovietice? Ce s-a ales de visele lor de atunci în Rusia de azi? Răspunsurile la aceste întrebări le oferă filmul „Pioneer Heroes”, regizat de Natalia Kudriashova. Trei personaje, trei vieți în Moscova de azi: Olga suferă atacuri de panică, Andrei își umple zilele jucându-se pe computer, iar Katia are vise neliniștitoare. Pelicula vine în competiția Cinepolitica după ce la Festivalul Internațional de Film de la Berlin a concurat în secțiunea „Panorama”.
Celelalte trei titluri anunțate în competiția Cinepolitica sunt „The State-Mafia Pact”/„La Trattativa”, regizat de Sabina Guzzanti, „NN”, de Héctor Galvez, și „Labyrinth of Lies”, al lui Giulio Ricciarelli, toate aduse în premieră în România.
„The State-Mafia Pact”/„La Trattativa” este un film revelator despre înțelegerile statului italian cu Mafia, care a făcut vâlvă în 2014 la Festivalul de la Veneția. Regizată de Sabina Guzzanti, producția dezvăluie modul în care reprezentanți ai statului acționau ca punți de legătură sau agenți ai crimei organizate.
„Toate informațiile au fost verificate de 1400 de ori înainte”, declara Sabina Guzzanti la Veneția. Autoare a unor documentare critice la adresa fostului premier Silvio Berlusconi – „Vivo Zapatero!” sau „Draquila – l”Italia trembla” -, Guzzanti a întâmpinat o puternică opoziție din partea oficialităilor de-a lungul carierei de jurnalist și documentarist. Pactul Stat-Mafia pornește de la o speculație veche, aceea că guvernul italian și Mafia siciliană ar fi colaborat în anii ’90 pentru a elimina o serie de procurori și polițiști, culminând cu asasinarea magistraților Giovanni Falcone și Paolo Borsellino, în 1992.
Despre crime nepedepsite vorbește și „NN”/„Morți fără nume”, de Héctor Galvez, o poveste impresionantă despre tentativele eșuate ale familiilor din Peru de a-și găsi morții dispăruți în campaniile armatei împotriva gherilelor stângiste, în anii ”80 și ”90. NN este titlul de identificare pe care l-au primit victimele civile din gropile comune.
Proiectat în premieră mondială la Festivalul de la Roma, „NN” a fost descris de „The Hollywood Reporter” drept una dintre cele mai bune producții latino-americane recente, o „istorie palpitantă despre ciocnirea vieții personale cu politica, despre un trecut reprimat care plutește amenințător peste un prezent întunecat, despre istoria care ia contact cu realitatea – totul livrat în cel mai uman mod cu putință”.
Un alt titlu care concurează pentru Trofeul Cinepolitica 2015 este „Labyrinth of Lies”, al lui Giulio Ricciarelli, o pasionantă poveste bazată pe întâmplări adevărate, mai puțin cunoscute. Un tânăr procuror ambițios își propune, după cel de-Al Doilea Război Mondial, să aducă în fața justiției 22 de cetățeni germani obișnuiți care „facilitaseră” soluția finală la Auschwitz și se întorseseră la viețile lor fără teama de a fi pedepsiți.
Organizat de Asociația Cultură și Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) și de Universitatea Națională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Național al Cinematografiei (CNC).
Mai multe detalii despre Cinepolitica, precum și programul complet al festivalului sunt disponibile aici.