Prima pagină » Cultură » Misterele edițiilor princeps: De ce Creangă este mai rar decât Eminescu?

Misterele edițiilor princeps: De ce Creangă este mai rar decât Eminescu?

Ion Creangă, acest autentic bard al sufletului românesc, rămâne o personalitate covârșitoare în literatura noastră națională, înzestrat cu harul rar al povestirii și o sensibilitate profund ancorată în universul rural moldovenesc. Stilul său unic, plin de farmec și prospețime, strălucește printr-o oralitate vibrantă și o spontaneitate cuceritoare.

Cu toate acestea, opera lui Creangă nu se rezumă doar la valoarea sa literară intrinsecă; ea ascunde și o dimensiune bibliografică aparte, marcată de raritatea extremă a edițiilor sale princeps, mult mai puțin accesibile decât cele ale marelui său contemporan Mihai Eminescu.

Între aceste rarități bibliografice, lucrarea didactică „Învățătorul copiilor” (1871), scrisă împreună cu reputații institutori C. Grigorescu și V. Răceanu, ocupă un loc special. Mihai Eminescu însuși o aprecia cu generozitate drept „una din puținele cărți din care copiii învață într-adevăr românește”. Structurată în trei părți distincte pentru a facilita accesul material al elevilor, această lucrare dovedește preocuparea profundă a lui Creangă pentru educație, dar și rafinamentul său pedagogic, ilustrat de povestiri celebre precum „Prostia omenească”, „Inul și cămeșa”, „Acul și barosul” și „Pîcală”. Din nefericire, edițiile originale ale acestei opere sunt astăzi rarități aproape imposibil de găsit.

Nu mai puțin impresionant este „Abecedarul lui Creangă” („Metodă nouă de scriere și cetire pentru uzul clasei I primară”, 1868), primul manual școlar românesc tipărit în grafie latină, ce a cunoscut o popularitate uriașă cu 23 de ediții în aproximativ 527.000 exemplare. Ediția princeps din 1868, dispărută astăzi complet, reprezintă un simbol al unei epoci în care România își definea identitatea culturală modernă. Varietatea conținutului și modificările aduse edițiilor succesive conferă acestor manuale o valoare bibliografică excepțională și o raritate deosebită.

O altă bijuterie bibliofilă o constituie ”ediția Kirileanu” din 1939, o operă editorială monumentală, remarcabilă prin grija și acuratețea critică a editării. Cu toate că această ediție a avut un tiraj amplu, doar 50 dintre exemplarele sale, imprimate pe prețioasa hârtie vidalon, au inclus celebrele povești licențioase „Povestea poveștilor” și „Povestea lui Ionică cel prost”, scrise inițial exclusiv pentru amuzamentul cercului restrâns al Junimii. Aceste texte provocatoare și satirice, având menirea explicită de a incita intelectualitatea vremii, se bucură astăzi de un statut privilegiat printre colecționari și cercetători.

La fel de căutate și apreciate sunt edițiile princeps ale „Poveștilor” și „Amintirilor din copilărie”, publicate postum între anii 1890-1892 sub atenta îngrijire a unei comisii alcătuite din prestigioase personalități precum A.D. Xenopol și Grigore Alexandrescu. Aceste ediții, marcate de greșeli tipografice și intervenții editoriale controversate, au devenit, paradoxal, cu atât mai valoroase pentru colecționari, fapt ilustrat sugestiv de strădania neobosită a renumitului bibliofil Prof. Ion Iliescu, care a așteptat mai bine de trei decenii pentru a intra în posesia lor.

Conservarea precară, datorată hârtiei de calitate inferioară, a făcut ca edițiile originale ale operelor lui Creangă să devină astăzi rarități bibliografice de excepție, la fel ca și manuscrisele originale, majoritatea dispărute după moartea scriitorului. Cele rămase reprezintă însă valori istorice și culturale inestimabile, păstrate cu evlavie în locuri precum Bojdeuca lui Creangă din Iași, primul muzeu memorial literar din România, inaugurat la 15 aprilie 1918. Aici se aflau nu doar manuscrise și fotografii rare, dar și o gramatică franceză cu însemnările personale ale scriitorului, mărturii vii ale unei personalități dornice de cunoaștere universală și autoeducație continuă.
Prin raritatea și dificultatea procurării lor, edițiile princeps ale operelor lui Ion Creangă capătă astfel o valoare bibliografică aparte, evidențiindu-se în mod distinct în fața edițiilor princeps ale lui Mihai Eminescu, fără a diminua însă valoarea culturală și literară incontestabilă a operei eminesciene.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Cel mai lung drum drept din Europa nu are nicio curbă pe zeci de kilometri. Drumul este obiectiv turistic
Digi24
Administrația Trump presează Europa să renunțe la planul de finanțare a Ucrainei din active rusești: „Nu mai sunt liderul lumii libere”
Cancan.ro
Prezentatoare TV de sport și soțul ei, găsiți împușcați în casă! Fiul lor de 3 ani a fost găsit în viață. Ce ipoteze are poliția
Prosport.ro
FOTO. Diana Bulimar, în costum de baie. Cum arată la 30 de ani fosta gimnastă campioană
Adevarul
De ce nu a fost invitată România la întâlnirea „greilor” NATO, de la Berlin. „Ne-am făcut-o singuri”
Mediafax
Guvernul impune termen limită pentru taxe și impozite locale
Click
Drama Cosminei Boboc, câștigătoarea MasterChef 2025. Tatăl ei a murit în timpul emisiunii, după ce mama și bunica se stinseseră cu un an înainte
Digi24
Elon Musk are o veste proastă pentru cei bogați: „Banii vor deveni irelevanți”. El spune că în 10-15 ani, munca va fi opțională
Cancan.ro
Ce gest revoltător a făcut ‘Puișorul’ la adresa Rodicăi Stănoiu, în timpul vacanței! O jurnalistă îl acuză că i-a pus viața în pericol: 'Deschid geamul să mângâi ursul, că poate...'
Ce se întâmplă doctore
Cum arăta Denise Rifai înainte să fie celebră. Tatăl arab îi punea reguli stricte
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Decizie oficială UE: Mașinile pot avea, în continuare, motoare diesel și pe benzină!
Descopera.ro
O structură bizară emite căldură sub suprafața Lunii
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. ION: – Părinte, am voie să mă uit după femei cu posteriorul mare?
Descopera.ro
Noaptea „Trandafirului”. Cum au fost furaţi din morgă morţii de la Timişoara şi incineraţi la Bucureşti, din ordinul Elenei Ceauşescu