Prima pagină » Cultură » O expoziție de fotografii care prezintă „realitatea dură” a clădirilor din Transilvania, la Muzeul Național de Istorie a României

O expoziție de fotografii care prezintă „realitatea dură” a clădirilor din Transilvania, la Muzeul Național de Istorie a României

O expoziție de fotografii care prezintă
MNIR găzduiește expoziția temporară de fotografie artistică "Pietrele rămân. Castele din Transilvania", al cărei autor este Ferencz András.

Fotografiile prezentate în expoziție au fost realizate în cursul anului 2014. Autorul lucrărilor, Ferencz András, a urmat cursurile Școlii Populare de Arte din Târgu-Mureș, secția Fotografie. Împreună cu profesorul și colegii lui, a efectuat o vizită pentru fotografierea castelului Teleki din Gornești. Atunci s-a născut prima fotografie panoramică despre castelul respectiv, dar a luat naștere și ideea de a vizita și de a imortaliza castelele din centrul Transilvaniei, din județele Cluj și Mureș. Au urmat câteva „pelerinaje” împreună cu familia la Sânpaul, Ogra, Ocna de Mureș, Cisteiu de Mureș, Ozd, Răscruci, Bonțida, Mănăstirea, Coplean, Brâncovenești, Urmeniș, Dumbrăvioara, Cetatea de Baltă și Sânmiclăuș, unde au fost realizate fotografiile expuse. Majoritatea acestora sunt făcute prin tehnica de contopire digitală a mai multor cadre, prin care s-a obținut efectul fish-eye și panoramic, informează un comunicat remis MEDIAFAX.

Ansamblul fotografiilor arată realitatea dură de astăzi. Clădirile, care pe vremuri aparțineau nobilimii ardelenești, au fost naționalizate în perioada comunistă, iar în ultimii ani au fost restituite sau vândute. La fel ca și proprietarii lor, au avut parte de o soartă vitregă. S-au ruinat și, într-un fel sau altul, au ajuns să simbolizeze avatarurile istorice din secolul al XX-lea. Cu toate acestea, construcțiile deteriorate, respectiv ruinele lor, mai poartă pe ele urmele strălucirii de odinioară și ale frumuseții arhitecturale. Chiar dacă și-ar dori, autorul nu și-a propus „salvarea” acestui patrimoniu deosebit de valoros, deoarece situația fiecărui castel este diferită și trebuie tratată cu mare grijă. Renovarea în sine nu poate reprezenta singurul obiectiv al unei strategii de revigorare. Fără accesul publicului larg și fără activitățile culturale calitative și atractive, castelele riscă să aibă parte – pe lângă cel fizic – și de un declin moral. Fotografiile expuse îl invită, pur și simplu, pe vizitatorul expoziției la o călătorie peste secole, care să evoce trecutul și să îi permită să cunoască prezentul și să intuiască viitorul, se arată în comunicatul citat.

Ferencz András s-a născut în anul 1997, la Târgu-Mureș. Este elev al Liceului Teoretic „Bolyai Farkas”. Preocuparea sa privind arta fotografică datează din anul 2010.În portofoliul său de până în prezent se regăsesc fotografii de peisaj, de portret, respectiv de evenimente și street photography. O parte dintre lucrările sale pot fi admirate pe site-ul www.photo.ferenczandras.ro.

Fotografiile expoziției sale „Pietrele rămân. Castele din Transilvania” au fost prezentate prima dată în iulie 2014, în castelul Teleki din Gornești, județul Mureș, cu ocazia Zilei Porților Deschise a monumentului. În august 2014, au fost expuse în castelul Teleki din Dumbrăvioara (județul Mureș), la evenimentul Zilele Satului Dumbrăvioara. În septembrie 2014, expoziția a fost găzduită de Consiliul Județean Cluj și Școala Populară de Arte „Tudor Jarda” din Cluj-Napoca, la Galeria „Arte”, iar, în noiembrie 2014, de Universitatea Cultural Științifică Târgu-Mureș, la Centrul Cultural „Mihai Eminescu”.

În perioada 1 iulie – 4 octombrie, expoziția este găzduită de Muzeul Național de Istorie a României din București.

În continuarea acestui proiect, autorul își propune să realizeze noi „radiografii tematice” despre patrimoniul arhitectural, mai ales al localităților transilvănene, prin această tehnică specială de vizualizare. De asemenea, Ferencz András are în vedere să urmărească schimbările pozitive și negative prin care vor trece aceste monumente și, ulterior, să surprindă transformările acestora într-un nou proiect fotografic.

Autor

Citește și