Palatul Șuțu vernisează expoziția „Falsuri Monetare – O scurtă istorie a falsificării monedei”

Palatul Șuțu vernisează expoziția Falsuri Monetare - O scurtă istorie a falsificării monedei
Publicat: 06/08/2015, 12:20

Expunerea prilejuiește o întâlnire a publicului bucureștean și nu numai cu un patrimoniu valoros provenit din colecția „Maria și dr. George Severeanu”, colecția Numismatică a Muzeului Municipiului București, precum și din colecția Institutului Național de Medicină Legală „Mina Minovici”.

Prin combinarea materialelor ilustrative și a pieselor din colecțiile amintite, expoziția își propune să sugereze o scurtă istorie a falsificării emisiunilor monetare, începând din antichitate și ajungând în anul 1947, informează Muzeul Municipiului București.

În decursul istoriei, fenomenul falsificării emisiunilor monetare are o pondere variabilă în structura circulației monetare, în funcție de epocă, în cadrul fiecărui stat, regiune sau oraș. Falsurile monetare se disting în principal de emisiunile oficiale, stilistic și prin diferențe ponderale și de titlu.

Un element în plus este reprezentat de modul de redare al imaginilor de pe fețele unei monede (numite avers și revers). Acestea pot avea de cele mai multe ori trăsături neclare, cu legende care indică numele statului sau al emitentului, ale căror litere sunt reproduse greșit, sunt inegale și uneori chiar lipsesc. De cele mai multe ori, pe falsurile realizate în antichitate în ateliere clandestine, legenda este redată eronat, doar imitând literele de pe emisiunile monetare oficiale.

În decursul celor mai multor epoci istorice, valoarea unei monede era dată de cantitatea de metal prețios pe care o conținea. De obicei modul de realizare a unui fals a fost reprezentat de aplicarea unui strat subțire de metal prețios, aur, argint, peste o bucată de metal comun, cupru, plumb, fier sau staniu.

În perioada romană, o altă categorie de monede contrafăcute erau imitațiile turnate din bronz. Metoda imitării prin turnare a unor emisiuni monetare a fost utilizată în scopul falsificării, în perioada secolelor II-III e.n. Au fost semnalați denari cu miez din metal comun și acoperiți cu o pelicula de argint, pentru a trece drept monedă din metal prețios. În mod surprinzător, acest procedeu a fost folosit și de către ateliere oficiale locale, pentru a alimenta piața cu diferite nominaluri care lipseau.

Evul mediu reprezintă o epocă amplu analizată din punct de vedere numismatic, abordările vizând fenomenul falsificării emisiunilor monetare în literatura de specialitate ocupând un loc aparte. Falsurile monetare au o importanță însemnată, aceste exemplare care au circulat uneori în cantități apreciabile au făcut astfel parte din economia unor structuri regionale sau chiar statale.

Un exemplu relevant în acest sens este constituit de apariția falsurilor după moneda otomană, prezente în descoperirile arheologice din București și în împrejurimi în ultimele cinci-șase decenii. Pornind de la realitatea conform căreia moneda otomană a dominat piața monetară din Țara Românească și Moldova în decursul secolului al XVIII-lea și având la bază documentele scrise dublate de mărturiile numismatice, publicul nu trebuie să fie surprins de apariția falsurilor după aceste emisiuni, în multe situații realizate chiar pe teritoriul Principatelor, conform Muzeului Municipiului București.

Pe de altă parte, acuratețea realizării ștanțelor cu care sunt bătute uneori falsurile din componența unor tezaure monetare cu emisiuni otomane trădează cunoscători, care nu este exclus să fi fost persoane care au lucrat în atelierul monetar din capitala Imperiului Otoman sau poate au folosit ștanțe mai vechi.

Potrivit Muzeului Municipiului București, cu problema falsurilor monetare s-a confruntat întreaga societate indiferent de perioada istorică, pe de o parte din cauza unei manipulări a valorii, chiar de către autorități în scopul obținerii unor importante surse de venit prin scăderea titlului metalului prețios sau a greutății, fie din cauza unor ateliere clandestine.

Expoziția este organizată de Muzeul Municipiului București și va fi deschisă la Palatul Suțu până pe 29 mai 2016.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un tsunami uriaș s-ar putea produce în Marea Mediterană până în 2030. Experții au avertizat...
TOP 20 sexy vedete care au arătat tot! S-au încurcat în…pantalonașii buclucași!
FOTO. Antonela, răsfățată de milionarul Paszkany! Așa arată tânăra care primește orice dorește
Antonia s-a trezit cu un mesaj de la fiul lui Ștefan Bănică Jr. după ce...
Un copil pierdut acum 28 de ani într-o gară chineză și adoptat în Olanda începe...
Vali a murit înecat la Costineşti! Ce le-a zis prietenilor înainte: 'Dacă păţesc ceva...
Până la ce vârstă ar trebui să trăiești pentru a te bucura de întreaga contribuție...
Mai bine de jumătate de ţară intră sub cod galben de caniculă începând de duminică....
Imaginile durerii de la înmormântarea familiei din Suceava, ucisă de un șofer de TIR
Doliu în lumea cinematografiei! Jon Landau, producătorul capodoperelor „Titanic” și „Avatar” a murit la 63...
Cod roşu de senzualitate! Vedetele au făcut spectacol în public pe plajele din România
Publicație britanică, despre Dacia Duster: Nu e mastodont electric de 400 CP...
ISU Tulcea emite RoAlert: Pot cădea obiecte din spaţiul aerian. România nu e vizată de...
Forme CIUDATE, observate în atmosfera superioară a Pământului
S-a dat lege OBLIGATORIE pentru toată România. Se aplică din luna OCTOMBRIE 2024
Andreea Sasu a născut cel de-al patrulea copil al lui Philipp Plein! Primele imagini cu...
Cine ar fi, de fapt, iubita lui Babasha. Artistul nu se mai ascunde: „Fără cuvinte”
Perle la BAC 2024. Ireal ce au putut scrie: „Noi nu am studiat nuvela. Pe...
Ce spune Laurențiu Reghecampf despre timpul petrecut în familie și ce anume a conștientizat antrenorul....
Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta...
BANCUL ZILEI. Bulă la ora de Anatomie. Profesoara: – Bulă, ce este coloana vertebrală?
Chiar și scribii egipteni sufereau de boli cauzate „la locul de muncă”
×