Proiectul GRANDIOS pe care Ceaușescu nu a apucat să-l finalizeze. România ar fi ajuns pe harta Europei, alături de Germania și Austria
Proiectul grandios pe care Ceaușescu, o inițiativă vastă, abandonată de toți politicienii de după Revoluție, ar fi putut schimba radical infrastructura țării.
Deși era promițător, proiectul nu a mai fost dus la bun sfârșit, iar România continuă să rămână la coadă în clasamentul țărilor europene cu cea mai bună infrastructură.
Ceaușescu avea visul unei Românii moderne
Nicolae Ceaușescu visa să transforme România într-o țară dezvoltată din toate perspectivele. Dictatorul avea numeroase proiecte mărețe, multe dintre ele devenind realitate. Printre acestea au fost Casei Poporului, Canalul Dunăre – Marea Neagră, Transfăgărăşan, Porţile de Fier și liniile de metrou din București.
Totuși, planurile sale depășeau cu mult aceste realizări. Poate cel mai amplu și îndrăzneț proiect al său, pe care liderii politici de după 1989 l-au ignorat, era legat de infrastructura rutieră.
Ceaușescu, inspirat după Ike, voia o rețea de autostrăzi
Ceaușescu avea în plan construirea unei rețele de autostrăzi ce ar fi însumat aproximativ 3.200 de kilometri. Acest proiect ar fi conectat România de la nord la sud și de la est la vest, aducând țara la nivelul marilor națiuni europene.
Chiar dacă planurile elaborate de regimul comunist sunt și astăzi actuale, până la Revoluția din 1989, România nu construise decât 113 kilometri de autostradă. În ciuda acestei cifre modeste, viziunea lui Ceaușescu era una de anvergură.
La aproape 35 de ani de la căderea regimului său, țara dispune de doar aproximativ 1.111 kilometri de autostrăzi, adică nici jumătate din ceea ce își propusese dictatorul. Proiectul autostrăzilor a început în 1968, când Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA) a realizat mai multe studii care au dus la conceperea unei hărți a autostrăzilor din România.
Autostrăzile care conectau întreaga Românie
Pe harta elaborată în acea perioadă apar trasee deja cunoscute, precum autostrăzile București-Pitești, București-Constanța și București-Ploiești. De asemenea, se regăsesc trasee care încă sunt în lucru sau doar planificate, cum ar fi Autostrada Transilvania, Comarnic-Brașov, Sibiu-Pitești și Arad-Sibiu. Chiar dacă unele dintre aceste proiecte sunt esențiale pentru țară, multe dintre ele stagnează sau nu au fost demarate niciodată.
În ciuda importanței acestor drumuri, planurile lui Ceaușescu nu au fost prioritizate de liderii care i-au urmat la conducere. Deși au trecut mai bine de 50 de ani de la elaborarea acestor planuri, România nu a reușit să facă progrese semnificative în domeniul infrastructurii. Acest fapt reflectă o lipsă de viziune și angajament politic în ceea ce privește modernizarea țării, iar dezvoltarea rețelei de autostrăzi rămâne un obiectiv nerealizat, scrie FANATIK.
Citește și: „Insula Fortăreață” care a fost scufundată de CEAUȘESCU pentru a construi centrala „Porțile de Fier 1”