Protestul pentru salvarea Studioului Casandra, amânat până după alegeri
„Dorim ca protestul să aibă vizibilitate de sine stătătoare și să nu existe posibilitatea de a fi asimilat politic, în aceste momente de tensiune electorală. De asemenea, eforturile conjugate și susținerea pe care am primit-o ne-au adus în condiția redeschiderii dialogului necesar pentru rezolvarea problemei. Feedback-ul primit ne-a fost extrem de necesar pentru a înțelege că în campania electorală, fără intenția noastră, protestul ‘Salvați Studioul de Teatru Casandra’ ar putea să capete o coloratură politică, cu posibilitatea de a fi asimilat de o tabără sau alta, lucru pe care nu ni-l dorim”, se spune într-un anunț postat sâmbătă, pe contul de Facebook al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” (UNATC) din București.
Potrivit anunțului, această manifestare, pe care UNATC o programase pentru ziua de luni, de la ora 13.00, în fața fostului Studio de Teatru Casandra din strada Franceză, numărul 9 (zona Centrul Vechi), „nu ar dobândi gradul de vizibilitate onest” pe care organizatorii și l-au propus.
UNATC precizează că nu a renunțat la obiectivul propus, „acela de a recupera un spațiu investit de 50 de ani de teatru românesc”.
Potrivit unui comunicat remis vineri agenției MEDIAFAX, generația actuală de studenți – viitori actori, regizori, scenografi și coregrafi – de la UNATC se află în impas. Le lipsește singurul teatru destinat în exclusivitate spectacolelor studențești, singurul spațiu unde, până acum câțiva ani, s-au întâlnit cu succes creația, cercetarea și experimentul în fața unui public numeros și fidel, se arată în comunicatul citat.
Studioul a făcut parte din baza materială a UNATC „I. L. Caragiale”, reprezentând un reper cultural unic și oferind o rampă de lansare pentru noile generații de artiști. În anul 2012, „ca urmare a unei decizii ilegale”, universitatea a fost privată de acest spațiu foarte important, care a oferit vizibilitate pentru producțiile studenților timp de 50 de ani, se mai spunea în comunicat.
Studioul de Teatru Casandra a fost revendicat de proprietarul de drept, care a câștigat procesul în instanță.
Adrian Titieni, rectorul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” (UNATC) din București, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX că Studioul de Teatru Casandra a aparținut Ministerului Educației, respectiv UNATC-ului, din 1954 și până în 2013.
„În 2013, acest spațiu a fost, prin legea 10, dat unui cetățean român de către Primăria Capitalei și noi ne-am trezit fără spațiu. În 2007 am părăsit spațiul, dat fiind faptul că acea clădirea are grad ridicat de seismicitate și, profitând de acest lucru, cineva a cumpărat drepturile litigioase de la proprietarii inițiali, Primăria a atribuit un spațiu care nu era al ei”, a declarat Adrian Titieni.
Acesta a mai spus că, în momentul de față, există procese în legătură cu Studioul de Teatru Casadra, acesta fiind „un spațiu de utilitate publică, respectiv un spațiu cultural și de învățământ vocațional”.
„Noi am vrea să avem un răspuns de la Primăria Capitalei, care, într-un fel sau altul, a împroprietărit, fără să fie atent la documente, un cetățean român, cu spațiul școlii”, a spus rectorul UNATC.
Astfel, se dorește găsirea unei soluții, fie un act reparatoriu, fie ca insituția să primească un alt spațiu.
„Școala, în acest moment, e privată de 1.400 de metri pătrați – sală de spectacol în centrul Bucureștiului – și apelăm la societatea civilă și la mass-media să ne sprijine în demersul nostru, pentru că lucrurile merg pe cale oficială, respectiv avem procese, dar totuși lumea trebuie să știe”, a declarat Adrian Titieni.
De asemenea, Adrian Titieni a spus că, de când nu au mai putut folosi spațiul din Studioul de Teatru Casandra, au avut o sală subînchiriată la Teatrul Masca, iar în prezent au două săli la Palatul Copiilor, însă aceasta este o „măsură tranzitorie și improvizată”.
„Toți marii actori ai acestei țări au trecut prin incidența acelui spațiu (Studioul de Teatru Casandra, n.r.) și el, printr-o tacită și discretă formulă, a devenit al altcuiva”, a mai spus rectorul UNATC.
În prezent, universitatea dorește să intre, din nou, în posesia imobilului care a găzduit Studioul de Teatru Casandra.
Primul pas a fost făcut prin inițierea unei petiții online, care a strâns în patru zile, peste 1.100 de semnături. Acest fapt, alături de încurajările venite din partea personalităților din lumea artistică, a absolvenților și a studenților UNATC, îi determină pe cei de la universitate să aducă și mai pregnant în atenția societății necesitatea salvării Studioului de Teatru Casandra.
Astfel, se dorește ca prin campania „Salvați Studioul de Teatru Casandra!” să se genereze o mișcare de susținere și sprijin din partea autorităților, a instituțiilor de cultură, a personalităților din sfera artistică și, totodată, a publicului larg.
Următoarele acțiuni vor fi organizarea unor caravane pentru strângerea de semnături în locuri publice, lângă instituții de cultură și universități; strângerea de mesaje din partea artiștilor care au jucat pe scena Studioului de Teatru Casandra și din partea publicului, prin intermediul site-ului oficial dedicat campaniei (www.unatc.ro/salvaticasandra), filmarea unor testimoniale cu actori, regizori, scenografi, coregrafi – personalități marcante ale teatrului românesc -, în vederea sprijinirii campaniei online. De asemenea, se dorește demararea campaniei pe posturi de radio și televiziune.
Pe 21 ianuarie 1957 a avut loc inaugurarea Studioului de Teatru Casandra al Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică (IATC) „I.L. Caragiale”, cu spectacolul „Plicul”, de Liviu Rebreanu,. IATC se înființase în 1954, prin fuzionarea Institutelor de Teatru de la București, Iași și Cluj și a Institutului de Cinematografie. IATC „I.L.Caragiale” a devenit, din 1990, ATF (Academia de Teatru și Film) și, mai apoi, UNATC (Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică).
Studioul de Teatru Casandra are o capacitate de 207 locuri. Studioul se numără printre puținele teatre studențești din lume care dispun de o sală adecvată și de personalul necesar realizării decorurilor, costumelor și prezentării spectacolelor în condiții similare celor din teatru, se mai arată în comunicatul remis MEDIAFAX. În patru decenii, la Casandra, au debutat sute de actori și zeci de regizori. Aici și-au început cariera artistică mari dramaturgi și scenografi, au avut loc premiere și s-au jucat piese puțin cunoscute, iar numeroase spectacole și interpreții lor au primit premii.