Publicul bucureştean este invitat să descopere altfel universul artistului Constantin Brâncuşi prin intermediul spectacolului de teatru „Brâncuşi, dragostea mea”, care va avea loc miercuri, 7 decembrie 2022, la Sala Mare ARCUB.
Spectacolul one-woman-show „Brâncuși, dragostea mea”, regizat de Beatrice Rancea, creat şi interpretat de actriţa şi scriitoarea Claudia Motea, aduce în prim plan nouă poveşti de iubire din viaţa marelui artist, trăite în atelierul său din Montparnasse, cu femei celebre care i-au fost muze. De la Margit Pogany la Maria Tănase, Peggy Guggengeim, Cella Delavrancea, Eileen Lane, Madame Leonie Ricou, Maria Bonaparte, Baroneasa Renee Irana Frachon și Milița Petrașcu, toate cele nouă personaje feminine sunt interpretate de Claudia Motea, iar prezenţa lui Brâncuşi este construită prin cuvinte din scrisorile artistului rostite de vocea actorului Marius Bodochi, pe muzica live interpretată la vioară de Geanina Meragiu şi la pian de Adina Cocargeanu.
Lansat în februarie 2022, la împlinirea a 146 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, spectacolul este inspirat de cartea cu acelaşi nume scrisă de Claudia Motea, tradusă şi publicată în zece limbi.
Deși Brâncuși a fost mereu discret în legătură cu viața lui personală, opera i-a fost influențată de marile iubiri care i-au trecut prin viață. Și presa vremii a scris despre aventurile amoroase ale sculptorului, iar opere celebre se datorează și muzelor sale feminine.
Se pare că a fost prima iubire celebră din viața lui Brâncuși. Aceasta era o pictorița unguroaică și cea care i-a fost model maestrului în 1909. În 1913, Brâncuși expune în Statele Unite lucrarea Domnișoara Pogany, sculptură care are un succes enorm.
Eileen Lane, americancă de origine irlandeză, cu 20 de ani mai tânără decât Brâncuși, este un alt model care i-a devenit acestuia muză în 1922. În urma acestei povești de dragoste, sculptorul a realizat lucrarea “Eileen Lane”.
O altă iubită a artistului este Peggy Guggenheim, o miliardară americană, care a venit în atelierul lui Brâncuși la sfârșitul anilor ‘30 să cumpere o versiune a sculpturii „Pasărea în văzduh”. Pentru a obține o reducere de preț, americanca încearcă să îl seducă. Planul de a cumpăra sculptura mai ieftin nu s-a concretizat, dar între cei doi a fost o relație pasională.
Sculptorul a întâlnit-o pe Maria Tănase în 1938 la Paris. Ei s-au cunoscut la o expoziție de artă populară, la Paris, și au avut o relație scurtă, dar pasională, deși diferența de vârstă dintre cei doi era de 37 de ani: Brâncuși avea 62 de ani şi Maria Tănase 25 de ani.
Pianista Vera Moore, neozeelandeză evreică, a fost una dintre cele mai mari iubiri ale artistului. Cu ea a avut și un copil, Moore Constantin Brâncuşi, născut la Londra, pe 15 septembrie 1934, dar pe care sculptorul nu l-a recunoscut oficial.
Brâncuși și fiica lui Barbu Delavrancea s-au cunoscut în 1922, în atelierul lui. Marea pianistă venise la Paris pentru un concert şi a ajuns la Brâncuşi prin intermediul unui prieten miliardar grec, colecţionar de artă. A urmat o poveste de dragoste scurtă, dar pasională, pe care Cella Delavrancea avea să o recunoască în anii bătrâneții.
Acestea au fost doar câteva dintre marile iubiri ale lui Brâncuși, care nu a vrut să fie niciodată bărbatul unei singure femei, justificându-și alegerea fie spunând că nu are chemare de soț, fie că un artist nu trebuie să se însoare.
Foto: ARCUB
CITEȘTE ȘI:
Etnosculptură de Mihai Donici, la Galeria Subterană din Timișoara