Un proiect realizat de Adrian Ghenie va reprezenta România la Bienala de la Veneția 2015
Proiectul „Adrian Ghenie – Darwin’s Room”, realizat de artistul român Adrian Ghenie, va reprezenta România la cea de-a 56-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – La Biennale di Venezia, un eveniment care se va desfășura între 9 mai și 22 noiembrie, informează Ministerul Culturii (MC).
Comisia care a evaluat cele 29 de proiecte înscrise a fost formată din Saverio Simi de Burgis, de la Accademia di Belle Arti din Veneția, Alexandru Damian, de la Institutul Român pentru Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția, vicecomisar, Ruxandra Demetrescu, de la Universitatea Națională de Arte București, Monica Morariu, din partea Ministerului Culturii, Cristian Nae, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Raluca Velisar, de la Muzeul Național de Artă Contemporană, și Igor Efrem Zanti, din partea Institutului European de Design din Veneția.
În ședința de marți, comisia a procedat la evaluarea acestora acordând punctaje pentru criteriile prevăzute în regulamentul de organizare al concursului național pentru selectarea proiectelor care vor reprezenta România la cea de-a 56-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – La Biennale di Venezia, publicat pe paginile de internet ale Ministerului Culturii, Ministerului Afacerilor Externe și Institutului Cultural Român.
Astfel, pentru spațiul expozițional din Pavilionul României din Giardini di Castello a fost desemnat câștigător, cu un punctaj de 89,6, proiectul „Adrian Ghenie – Darwin’s Room”, realizat de Adrian Ghenie.
„Alegerea proiectului propus de Adrian Ghenie (invitat Adam Curtis), curatoriat de Mihai Pop, se datorează mai multor factori. Pe de o parte, am luat în considerare renumele artistului, care se bucură momentan de notorietate internațională și de un succes comercial pe măsură, dar și faptul că, spre deosebire de precedentele ediții, este prima participare cu o expoziție personală a unui artist român. Pe de altă parte, proiectul s-a remarcat printr-o prezentare convingătoare, bine articulată și detaliată, precum și prin caracterul său sustenabil. Notabilă este colaborarea cu multiple galerii internaționale care asigură un impresionant sprijin logistic și financiar, precum și aspectul său educativ, reprezentat prin parteneriatele realizate cu instituțiile de învățământ superior din țară. Alegerea proiectului «Adrian Ghenie – Darwin’s Room» asigură vizibilitate pavilionului, detașându-se de celelalte proiecte prin eficacitatea strategiei de promovare. Conceptul curatorial este, de asemenea, bine articulat și adecvat conceptului general al bienalei, atât la nivelul arhitecturii expoziționale (care utilizează istoria Pavilionului ca filtru al memoriei), cât și la nivelul dialogului dintre medii (pictură și film documentar) care explorează climatul actual de instabilitate politică și socială”, se arată în motivarea comisiei.
Pentru spațiul expozițional din Noua Galerie a Institutul Român pentru Cultură și Cercetare Umanistică (IRCCU) din Veneția a fost desemnat câștigător, cu un punctaj de 78,14, proiectul „Inventând adevărul. Despre ficțiune și realitate/ Inventing the truth.On Fiction and Reality”, de Michele Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Ștefan Sava și Larisa Sitar.
„Alegerea proiectului «Inventând adevărul. Despre ficțiune și realitate» a fost motivată de câteva argumente irefutabile. În primul rând, trebuie menționată dimensiunea teoretică convingătoare cu care este articulat proiectul. Conceptul, care dezvoltă tema istoriei recente, este în acord cu tema generală a bienalei. În al doilea rând, selecția artiștilor este convingătoare: Michele Bressan, Carmen Dobre – Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Ștefan Sava și Larisa Sitar fac parte din «noul val» al artei vizuale contemporane românești; deși tineri, toți au un palmares interesant și convingător. Curatorul, Diana Marincu, face parte, la rândul ei, din generația tânără de critici de artă, având o cultură temeinică și o bună experiență curatorială. Proiectul este sustenabil, încadrându-se în limitele admise ale bugetului, iar strategia de promovare este bine articulată și eficientă. Se remarcă dialogul interesant între concepția curatorială și dimensiunea de cercetare artistică sumată de artiștii participanți. Actualul proiect continuă tradiția deja instituită în spațiul Institului Român din Veneția, tradiție ce privilegiază generația tânără (atât la nivel curatorial, cât și artistic) și mediile artistice inovatoare”, se arată în motivarea comisiei.
Participanții la concurs pot depune contestații, referitoare numai la modalitatea în care a fost respectat regulamentul de organizare, la sediul Ministerului Culturii, până la data de 26 ianuarie.
În 2014, România a participat la Expoziția Internațională de Arhitectură – La Biennale di Venezia cu două proiecte expoziționale – „Site Under Construction” și „Exploring Identity_the Nomad Archives”.
Bienala de la Veneția este un eveniment de primă importanță în viața artistică internațională, încorporând expoziții și dezbateri din artă, film, muzică, teatru și arhitectură. La început înglobată în Expoziția Internațională de Artă, Expoziția Internațională de Arhitectură a început să se emancipeze în anul 1980. De atunci, ea a crescut ca importanță, complexitate și amploare și a căpătat sensul unui moment unic de reflecție asupra profesiunii, devenind un important eveniment mediatic, cu mare audiență.
Bienala numără din ce în ce mai mulți vizitatori, interesul ei depășind limitele strict profesionale: în 2012, a atras aproximativ 178.000 de vizitatori. De-a lungul întregii perioade, bienala și-a căutat o expresie proprie, sub semnul notorietății și înclinațiilor specifice directorului fiecărei ediții, parcurgând teme și proiecte curatoriale foarte diverse.