Prima pagină » Dezvăluiri » Informații în premieră din dosarul ”Mitingului Diasporei”! ”Revoluția” din 10 august fusese planificată milimetric: ”Cerem forțelor de ordine să pactizeze cu poporul! / Intrăm în Guvern, de unde nu mai ieșim / La crematoriu cu Dragnea” (REFERAT)

Informații în premieră din dosarul ”Mitingului Diasporei”! ”Revoluția” din 10 august fusese planificată milimetric: ”Cerem forțelor de ordine să pactizeze cu poporul! / Intrăm în Guvern, de unde nu mai ieșim / La crematoriu cu Dragnea” (REFERAT)

Dosarul demonstrațiilor anti-Guvern din 10 august 2018 – o zi în care ”Mitingul Diasporei” s-a transformat într-o manifestație violentă – a fost clasat, dar, între filele lui, se ascund informații-bombă. Procurorii DIICOT au descoperit în amănunt cum a fost trasat milimetric planul unei ”Revoluții” și cum ar fi urmat să fie înlăturat Guvernul Dăncilă cu ajutorul ”activiștilor” din online.

GÂNDUL.RO dezvăluia în premieră (DETALII AICI) că soluția care urmează a fi anunțată de procurorii DIICOT este cea de clasare, iar acum vă prezintă – în exclusivitate – o parte dintre constatările pe care anchetatorii le-au subliniat în voluminosul dosar al ”Mitingului Diasporei”. Pe parcursul anchetei, au fost audiați aproape 1.300 de martori, printre care sute de victime ale violenţelor, au fost analizate înregistrări audio și video, s-a stabilit, punctual, desfășurarea evenimentelor care au degenerat și s-au transformat în lupte de stradă.

”În 10 august va trebui să ocupăm Guvernul”

Procurorii DIICOT precizează în referatul de clasare că mitingul din 10 august a avut ca ”țintă” – precizată în mod expres de ”exponenți ai unor grupuri de inițiativă civică” – ocuparea sediului Guvernului României.

În cazul în care forțele de ordine nu permiteau ”ocuparea pașnică” a sediului Guvernului, manifestanții ar fi trebuit să reacționeze violent – așa cum s-a și întâmplat, de altfel -, iar cuvântul de ordine era ”Revoluție”.

”Îndemnul pe care exponenți ai unor grupuri de inițiativă civică l-au transmis public, anterior datei de 10.08.2018, a fost acela că, în 10 august, în Piața Victoriei din București, participanții la adunarea publică de protest ”Mitingul Diasporei” vor forța ”în legitimă apărare” ocuparea sediului Guvernului României într-un demers ”pașnic” căruia dacă jandarmeria i se va opune va legitima actele de violență ce vor urma. Cu alte cuvinte, împotrivirea Jandarmeriei în a permite protestatarilor, în data de 10 august 2018, să ocupe sediului Guvernului va reprezenta acel act de provocare din partea jandarmilor la violențele ce aveau să urmeze în conformitate cu ”Carta Drepturilor Omului care ne dă dreptul la Revoluție”, se arată în referatul DIICOT.

”În 10 august la București să facem tot ceea ce n-am făcut până acum. Suntem în legitimă apărare. În 10 august va trebui să ocupăm Guvernul. Violențe vor fi numai dacă Jandarmeria le va provoca. Ei trebuie să ne lase pe noi în curtea Guvernului. Suntem în legitimă apărare, despre asta este vorba. Este foarte important ca tot ceea ce se va întâmpla în 10 august să atragă atenția lumii întregi”

Extras din referatul DIICOT

”Suntem în legitimă apărare. În 10 august va trebui să ocupăm Guvernul”

Potrivit informațiilor inserate în acest referat DIICOT, protestatarii considerau că au tot dreptul să pătrundă în clădirea Guvernului, fiind vorba despre ”un loc public”. Și, așa cum s-a stabilit pe parcursul anchetei, manifestanții nu s-au rezumat doar la acest ”nivel declarativ”.

”Pusă în cheia: ”Curtea/clădirea Guvernului este loc public și avem dreptul să fim acolo”, pentru clarificarea regimului juridic aplicabil obiectivului ”Sediul Guvernului României” reamintim dispozițiile HG nr.1486/2005 – privind asigurarea pazei și protecției obiectivelor, bunurilor și valorilor cu efective de jandarmi – potrivit cu care sediul Guvernului României constituie obiectiv de importanță deosebită pentru activitatea statului a cărui pază și protecție este asigurată cu efective de jandarmi potrivit Planului de Pază aprobat. Dacă ar fi rămas doar la nivel declarativ, scenariul creionat de *** și *** anterior datei de 10.08.2018 ar fi trecut, poate, neobservat. Cursul evenimentelor din data de 10.08.2018 sugerează însă altceva. Doar spiritul clamat al asumării propriilor acțiuni a rămas în cazul liderilor acționali la nivel declarativ, aceștia revendicându-și calitatea de persoane vătămate ale cursului unor evenimente pe care și le-au dorit și urmărit a se realiza”, precizează procurorii DIICOT.

Materialul probator administrat în cauză nu a relevat elemente de context/conținut care să plaseze într-o cheie de premeditare/conspirativitate acțiunile desfășurate de autorități premergător datei de 10.08.2018, corelativ cu evenimentele concrete ce au avut loc în data de 10.08.2018 și în noaptea de 10/11.08.2018, fapt de natură a plasa analiza actelor de violență susceptibile a fi fost nejustificate, înregistrate pe parcursul manifestației publice de protest, la nivel de responsabilitate individuală a fiecărui autor.

A existat un ”Plan de acțiune” bine pus la punct

În urma cercetării efectuate, procurorii DIICOT au constatat că a existat un ”plan de acțiune” bine pus la punct, fiind precizate chiar și reperele orare care trebuiau respectate. Iar sediul Guvernului trebuia ocupat de manifestați între 15.00 și 15.30.

”Noi va trebui în 10 august să mergem să ocupăm Guvernul”,  spuneau liderii ”Mitingului Diasporei”, se precizează în referatul DIICOT.

”Liviu Dragnea și cu toată camarila lui nu or să cedeze în fața strigătelor noastre. De aceea vă propun un plan de acțiune”

  • Între 10:00 și 11:30 – afluirea în piață. Scandăm ”Demisia!”, ”Ultimatum!” ”Anticipate!”
  • Între 11:30 – 13:00 – se depun petiții. Asta va fi singura modalitate legală de a intra în Guvern fără piedici. Depunem petiții pentru a avea motiv legal să intrăm în Guvern de unde nu mai ieșim. Petiția este modalitatea de a intra legal în Guvern. Nu cu bătaie, pentru că ați spus (zâmbește n.n): Fără violență! Intrăm fără violență în Guvern. Am intrat în Guvern și nu mai ieșim. În felul acesta vom intra în Guvern fără violență, fără bătaia, fără mortăciuni, fără alte și alte nenorociri.
  • Între 13:00 și 14:00 se dă termen de prezentare a demisiei d-nei Viorica Dăncilă. D-na Viorica Dăncilă va avea obligația ca în termen de o oră să iasă pe posturile TV și să-și prezinte demisia. Deci, tot fără violență. Dacă nu se prezintă demisia atunci cerem forțelor de ordine să pactizeze cu poporul, cu manifestanții sau, a doua variantă, intrăm peste ei cu forța. Carta Drepturilor Omului ne dă dreptul la Revoluție. Atunci când drepturile omului au fost încălcate de propriul Guvern, Carta Drepturilor Omului ne dă dreptul la Revoluție. Rețineți! Revoluție. Și Revoluția înseamnă să ne asumăm toate acțiunile care vor urma. Este opțiunea jandarmilor dacă vor trece alături de popor sau dacă pentru 10 minute, jumătate de oră vor încerca să ne disperseze. Dar n-or să poată!
  • Între 15:00 – 15:30 – ocupăm Guvernul. Deci, dacă nu și-a prezentat demisia d-na Dăncilă, ocupăm Guvernul. Guvernul se ocupă cu ajutorul forțelor de ordine, sau nu. Ați înțeles?! Rețineți că ceea ce fac eu acum, îmi asum! Poate peste următoarele 20 de minute vor veni să mă aresteze. Pentru că am instigat împotriva statului de drept.
  • Între 16:00 și 17:00, dacă ne încadrăm în timp, dacă nu, depinde cum vor fi treburile … ideal ar fi să mergem peste ei, toți ziceți că ideal ar fi să mergem peste ei, că… la crematoriu cu Dragnea, că la pușcărie cu hoții, păi cum îi băgăm la pușcărie, cum credeți că o facem, dacă strigăm în stradă?!

Procurorii DIICOT au constatat că a existat o ”plan de acțiune” bine pus la punct

În data de 10.08.2018, începând cu ora 07.00, Direcţia Generală de Jandarmi a Municipiului Bucureşti (DGJMB) a realizat progresiv dispozitivul de ordine publică pentru mitingul ce urma a se desfăşura în Piaţa Victoriei din mun. Bucureşti, fiind dispuse efective de jandarmi atât în zona de desfăşurare a acestuia, cât şi în alte zone de interes, inclusiv în principalele puncte de intrare în mun. Bucureşti.

Dispozitivul instituit începând cu ora 1200 a fost unul defensiv şi nu constituit pentru executarea unei intervenţii în forţă. La momentul desfăşurării primelor evenimente cu impact în planul ordinii publice (ora 1625), niciunul din jandarmii aflaţi în dispozitiv, la contact, nu era echipat cu mijloace de protecţie şi nu avea asupra sa materiale de intervenţie pentru restabilirea ordinii publice (ţinuta a fost cea de serviciu, bluză cu mânecă scurtă, şapcă).

”Anumiţi utilizatori din mediul online promovau depăşirea caracterului de manifestaţie paşnică”

Analiza informaţiilor din ”surse deschise” a evidențiat punctele-cheie conform cărora s-a pregătit mitingul din 10 august 2018, iar procurorii DIICOT le-au scos în evidență în cuprinsul referatului:

  • semnalarea, la nivel naţional, a numeroase acţiuni conexe, întreprinse pe mai multe direcţii/zone/paliere în cadrul principalelor evenimente create pe paginile comunităţilor/platformelor activiste, după promovarea în mediul on-line a solicitării Federaţiei Românilor de Pretutindeni de realizare, în data de 10.08.2018, în Piaţa Victoriei, a unui protest al diasporei împotriva coaliţiei de guvernare;
  • creşterea rapidă, începând cu data de 26 iunie 2018, a gradului de adeziune al utilizatorilor on-line la evenimentele create, imediat după diseminarea în presă şi în mediul on-line a informaţiei referitoare la refuzul Primăriei Capitalei de a aviza protestul declarat de către Federaţia Românilor de Pretutindeni;
  • intensificarea eforturilor logistice şi efectuarea de deplasări în ţară şi străinătate16 ale unor lideri marcanţi ai principalelor comunităţi/platforme/organizaţii civice implicate în organizarea evenimentului, pentru o promovare intensă şi în scopul convingerii participării la eveniment a unui număr cât mai mare de persoane prin promisiuni de acordare de sprijin logistic în mod individual (ex. oferirea de corturi, cazare gratuită, asigurare transport, etc);
  • deplasarea românilor din Diaspora, prin constituirea unor coloane de autovehicule având ca puncte de plecare diverse oraşe europene (din Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Franţa, Belgia, Ţările Nordice), unde comunităţile româneşti sunt mai numeroase, acestea unificându-se la Budapesta şi intrând în ţară prin punctele de trecere a frontierei Nădlac şi Borş;
  • pregătirea de către participanţii la protest a unor elemente de vizibilitate conținând mesaje triviale (afişe, tricouri, steaguri, pancarte);
  • intensificarea pregătirii acţiunilor de protest, pe fondul unei emotivităţi în creştere la nivel naţional şi internaţional (în statele UE în care există comunităţi numeroase de români);
  • existenţa unui potenţial degenerativ superior, în condiţiile în care mesajele şi imaginile folosite în cuprinsul postărilor de către anumiţi utilizatori din mediul on-line promovau depăşirea caracterului de manifestaţie paşnică, fapt ce a condus la o creştere exponențială a numărului de mesaje cu caracter radical/de incitare la violenţă împotriva forţelor de ordine.

”Având în vedere contextul menționat anterior (pe parcursul zilei și serii au existat incidente între manifestanți și forțele de ordine; se aruncau în jandarmi cu sticle, borduri sparte, sticle de coca-cola; pe măsura trecerii timpului acțiunile violente au căpătat încet-încet amploare, iar o dată cu lăsarea întunericului, după orele 2200, violențele au început să escaladeze; situația agresării celor doi jandarmi, bărbat și femeie) am apreciat că este necesară aprobarea mea pe ordinul de intervenție în forță”

Speranța Cliseru – Prefectul Capitalei

”Mitingul Diasporei” a fost orientat ”inclusiv spre derularea unor acţiuni radicale/ilegale/violente”

Fluxul informaţional pentru acest eveniment a relevat faptul că elementele de mesaj utilizate în promovarea organizării manifestaţiei de protest erau orientate inclusiv spre derularea unor acţiuni radicale/ilegale/violente.

  • amplificarea interesului liderilor/asociaţiilor/platformelor/comunităţilor civice pentru iniţierea unor acţiuni atipice de protest (folosirea de mesaje obscene, amplasarea de corturi în Piaţa Victoriei, blocarea anumitor artere rutiere, atitudine victimală, etc.);
  • iniţierea unor acţiuni de provocare şi discreditare a reprezentanţilor autorităţilor statului;
  • aglomerarea sau blocarea traficului rutier atât pe itinerariul de deplasare al coloanelor de autovehicule, cât şi în zona de desfăşurare a acţiunii;
  • forţarea dispozitivelor de ordine (ex. garduri, porţi de acces) montate de către Jandarmeria Română, în vederea obţinerii din partea forţelor de ordine a unor eventuale reacţii necontrolate sau disproporţionate;
  • intenţii de deturnare a caracterului paşnic al protestului de către unii lideri acţionali prin activităţi concertate şi premeditate, cu intenţii destabilizatoare, inclusiv prin utilizarea unor dispozitive pirotehnice;
  • intenţia de pătrundere neautorizată în sediile unor autorităţi ale administraţiei publice centrale17 şi locale, inclusiv prin forţarea dispozitivelor de ordine (ex. garduri, porţi de acces);
  • proiectarea unor mesaje #rezist ori cu caracter obscen, pe clădirea Guvernului sau pe alte clădiri, din proximitatea Pieţei Victoriei;
  • violenţe între grupurile de participanţi, precum şi provocarea de distrugeri, inclusiv prin incendiere;
  • aderarea/participarea la eveniment a unor reprezentanţi ai altor categorii socio-profesionale, formaţiuni politice/civice18, de natură a amplifica impactul mediatic al acţiunilor;
  • derularea de activităţi pentru cooptarea suporterilor19 unor echipe de fotbal (segmentul ”ultras”) în acţiunea de protest;
  • Comunitatea „Corupţia Ucide” a închiriat o casă pentru a fi utilizată drept „Casa Activistului”, care a fost amenajată pentru utilizare. Conform postărilor membrilor comunităţii, casa „va deveni un spaţiu fizic pentru activism, unde să se poată întâlni şi lucra reprezentanţii, să fie organizate training-uri, ateliere, inclusiv să se deţină o bibliotecă cu materiale civice”;
  • În paralel cu activitatea on-line din ce în ce mai pregnantă, s-a constatat o încercare de ieşire din tiparul obişnuit (zona on-line) al protestelor, inclusiv prin intenţiile declarate privind achiziţionarea unui autobuz (din donaţii), care să fie parcat în Piaţa Victoriei şi care să fie utilizat drept „punct de supraveghere a Guvernului”.

Pentru respingerea atacurilor, în scop defensiv, jandarmii aflaţi în zona de contact au utilizat mijloacele şi materialele din dotare, inclusiv spray-urile individuale cu substanţe iritant-lacrimogene şi pulverizatorul de capacitate mărită, acumularea unor astfel de substanțe în perimetrul Piața Victoriei fiind rezultatul frecvenței și a frontului de acțiune pe lungimea căruia s-a intervenit. Au fost înregistrate situații în care pulverizatorul de capacitate mărită (PCM) s-a defectat, afectând prin gradul de împrăștiere necontrolată a substanțelor iritant-lacrimogene atât protestatari cât și militari aflați în dispozitivul de ordine publică.

Pentru respingerea atacurilor, în scop defensiv, jandarmii aflaţi în zona de contact au utilizat mijloacele şi materialele din dotare

Forţarea accesului în sediul Guvernului României

La ora 16.00, efectivele de jandarmi au desfăşurat o acţiune de înlăturare a unei situaţii cu consecinţe asupra desfăşurării paşnice a manifestaţiei de protest, în contextul în care un grup de aproximativ 100 protestatari, aflaţi în deplasare dinspre Piaţa Universităţii, în momentul ajungerii în Piaţa Victoriei s-a oprit pe carosabil în faţa Muzeului Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, pe trecerea de pietoni, refuzând intrarea în alveola centrală.

Concomitent, un grup de persoane aflate în alveolă s-au alăturat acestora, gruparea compactă (cca 700 persoane) părăsind, în totalitate, zona delimitată şi blocând circulaţia rutieră. Imaginile surprinse la fața locului sugerează faptul că direcția de deplasare a protestatarilor a fost dirijată de persoane din rândul acestora.

La ora 16.22, masa de manifestanţi s-a deplasat spre intrarea în sediul Guvernului României, forţând dispozitivul de jandarmi constituit la limita alveolei centrale din faţa obiectivului.

La ora 16.25, urmare situației înregistrate, comandantul misiunii de asigurare/menținere a ordinii publice, mr. Cazan Laurențiu, a dispus echiparea întregului efectiv participant la misiune cu mijloace de protecție și mijloace de intervenție specifice, înlocuirea efectivelor aflate la post în faţa Guvernului (așa cum am văzut, la momentul creării dispozitivului, efectivele nu erau dotate cu mijloace de protecţie ori materiale de intervenţie) cu efective echipate şi dotate cu materiale şi mijloace de protecţie şi intervenţie, respectiv efectuarea unor acţiuni de împingere a manifestanţilor în vederea restabilirii ordinii publice și înlăturării pericolului din zona obiectivului vizat de acțiunile protestatarilor.

O parte dintre manifestanţi au exercitat acţiuni violente asupra dispozitivului de jandarmi, în care au aruncat cu sticle și pietre, succesiv, în reprize, la ora 16.53 fiind rănit un ofiţer (transportat la spital).

”Începând cu această oră, efectivele Jandarmeriei Române au folosit materialele şi mijloacele din dotare, inclusiv substanţe iritant-lacrimogene, punctual, pe direcţia unde se aflau persoanele care se manifestau violent, în scopul împiedicării pătrunderii în obiectiv, asigurării protecţiei personalului, respectiv realizării manevrei de forţe în vederea izolării şi extragerii din mulţime a persoanelor violente, operațiuni sortite de cele mai multe ori eșecului în condițiile în care protestatarii asumați ca fiind pașnici dezavuau prin huiduieli, gestică și manifestări violente demersurile forțelor de ordine”, se menționează în referatul DIICOT.

Secția Parchetelor Militare a apreciat că, atât violențele exercitate asupra forțelor de ordine deplasate pentru deblocarea autospecialelor de intervenție SAS cât și violențele exercitate asupra celor doi jandarmi prinși în mulțime au făcut parte dintr-un scenariu creat artificial de Jandarmeria Română și amplificat emoțional pe parcursul conferinței de presă din data de 11.08.2018 în motivarea legalității și justificarea necesității realizării intervenției în forță.

Clasarea cauzei, declinarea competenței în favoarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare

Referatul întocmit de DIICOT în urma cercetărilor efectuate pentru a se stabili toate circumstanțele care au dus la violențele din 10 august 2018 se încheie soluție de CLASARE a cauzei.

1. Clasarea cauzei sub aspectul săvârșirii, în formă tentată prev.de art.412 alin.2 Cod penal, a infracțiunii de acțiuni împotriva ordinii constituționale prev.de art.397 alin.2 Cod penal;

2. Cheltuielile judiciare avansate de stat rămân în sarcina acestuia.

Totodată, se mai precizează:

”Declinarea competenței de efectuare a urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de purtare abuzivă, abuz în serviciu şi neglijenţă în serviciu, prev. de art. 296, art. 297 şi art. 298 din Codul penal, constând în aceea că ”în data de 10.08.2018, începând cu ora 1800, cu ocazia mitingului organizat în zona Piaţa Victoriei din mun. Bucureşti, au avut loc incidente violente în care au fost implicate forţele de ordine din cadrul Jandarmeriei Române, în urma cărora a rezultat rănirea mai multor persoane”, în favoarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare”.

Rămâi pe GÂNDUL.RO pentru a afla și alte elemente exclusive din dosarul ”Mitingul Diasporei”!

Lucrează de 12 ani în presa centrală și este autorul unor investigații jurnalistice centrate pe domeniul Justiției, dar și pe conexiunile dintre mediul politic și cel de afaceri. S-a alăturat ... vezi toate articolele