De ce a fost obligată la plata unor despăgubiri compania celor mai bogați români?! Tribunalul București a găsit Dedeman vinovată, dar cunoscuta companie a contestat prima decizie (MOTIVARE)

Publicat: 25 10. 2020, 19:30

Dedeman, cea mai mare companie cu capital românesc, se află în centrul unui proces fără precedent după ce unul dintre clienții săi a suferit un accident în timp ce se afla în magazinul din Băneasa pentru a cumpăra materiale de construcție. Două țevi metalice, neasigurate cu bară de protecție, au căzut peste el, iar bărbatul a fost transportat, de urgență, cu răni, la spital. În primă fază, compania a fost condamnată la plata unor despăgubiri, dar a contestat decizia, iar Curtea de Apel București se pregătește acum să înceapă judecata în faza a doua.

GÂNDUL.RO, vă prezintă, ÎN EXCLUSIVITATE, detalii despre acest accident, dar și motivele pentru care magistrații de la Tribunalul București au hotărât, la fond, să ”condamnare” compania fraților Pavăl, unii dintre cei mai bogați români.

O zi absolut normală s-a transformat într-un coșmar pentru Cristian Alexandru Viciu. Bărbatul a mers la magazinul Dedeman Băneasa pentru a cumpăra materiale de construcție, numai că a ajuns la spital și a avut nevoie de mai mult de o lună de zile pentru a se recupera.

 Raionul de țevi metalice, ”capcană” pentru clienții Dedeman Băneasa

Fără să realizeze pericolul care îl pândea la raionul de țevi metalice, Cristian Alexandru Viciu a intrat în magazinul Dedeman Băneasa pentru a cumpăra materiale de construcție. Era ora 18.00, iar scenariul a luat, brusc, o turnură neașteptată.

După ce a luat din raft ce avea nevoie și se pregătea să îndrepte către casa de marcat, bărbatului i-au căzut în cap – în zona frontală și cea parietală – două țevi metalice cu dimensiune 60 x 40 x 2, lungi de 2 metri (rectangular), acestea fiind așezate, pe raft, la o înălțime considerabilă. Țevile cântăreau aproximativ 15 kilograme și nu fuseseră asigurate cu o bară de protecție de responsabilii magazinului. În urma anchetei s-a stabilit că ”țevile au acționat asupra sa cu o forță de 125.5 newtoni, ceea ce înseamnă că o astfel de lovitură ar fi putut fi fatală, viața bărbatului fiind pusă în pericol”.

Inițial, bărbatul nici măcar nu și-a dat seama că sângerează, un alt client al magazinului atenționându-l. Cristian Alexandru Viciu a mers la biroul de relații cu publicul și a solicitat ajutor, însă nu l-a ajutat nimeni, deoarece ”șeful se uita pe camere” și a fost nevoit să se descurce singur. A intrat în toaletă, pentru a se spăla, fiindcă sângerarea era deja abundentă, sunându-și soția. Aceasta a fost cea care a sunat la numărul de urgență 112, iar în tot acest timp niciun angajat al magazinului nu l-a băgat în seamă. Abia după 10 minute a venit un angajat Dedeman Băneasa pentru a-i aduce bărbatului rănit hârtie igienică și vată.

Responsabilul magazinului a ”descoperit”, într-un târziu, o trusă medicală

Cristian Alexandru Viciu a declarat în fața judecătorilor că atitudinea responsabilului de magazin din acea zi a fost una demnă de o tragi-comedie. Și-a făcut apariția, văzându-l că sângerează, numai că descoperirea unei truse medicale de prim-ajutor s-a dovedit a fi o provocarea aproape imposibil de depășit.

După 30 de minute, au sosit la fața locului voluntari SMURD… din alte magazine, iar angajații Dedeman au reușit – într-un final – să găsească trusa medicală. Cu toate acestea, bărbatului nu i-a fost acordat primul ajutor. Cu puțin timp înainte de sosirea ambulanței, responsabilul de magazin l-a ”invitat” pe bărbatul rănit într-un birou, numai că scopul nu a fost acela de a-l ajuta, ci doar de a-l scoate de sub privirile celorlalți clienți pentru a nu-i… speria. Trebuie menționat că declarația lui Cristian Alexandru Viciu a fost susținută chiar de imaginele suprinse de camerele de luat vederi din magazin, acestea fiind salvate chiar de responsabilii Dedeman Băneasa și vizualiate de polițiștii care au demarat ancheta.

Ambulanța solicitată de soția bărbatului l-a transportat pe acesta la Spitalul de Urgență Elias starea sa fiind una îngrijorătoare. Potrivit femeii, aceasta a avut un șoc atunci când și-a întâlnit bărbatul, la spital, plin de sânge și cu capul spart.

”După ce a discutat cu medicii de la Camera de Gardă și a înțeles că situația este gravă, aceasta (n.red. – soția bărbatului accidentat) a luat legătură cu numitul S. A. (n.red. – responsabilul de magazin din ziua respectivă) pentru a-i reproșa faptul că nu a avut nici cea mai mică intenție să îl ajute, iar acesta a avut o atitudine total nepotrivită, neprofesională și nepoliticoasă, spunându-i soției sale că asta se întâmplă în magazinele de construcții”, se menționează în hotărârea de la fond.

”Ambuscada” Dedeman Băneasa și o lună de concediu medical pentru bărbatul ”ghinionist”

Accidentul în care a fost implicat Cristian Alexandru Viciu din cauză că angajații Dedeman Băneasa nu au catadicsit să fixeze o bară de protecție pentru a asigura țevile metalice se putea transforma într-o tragedie.

Dar, chiar dacă bărbatul a scăpat cu viață, a fost nevoie de mai bine de o lună pentru ca el să își poată relua viața normală, în tot acest timp fiind nevoie de investigații medicale amănunțite – ”2 investigații computer tomograf, RMN atât pentru zona cerebrală, cât și pentru zona cervicală, nenumărate consultații la neurologie, la medicină internă, oftalmologie, balneo-fizioterapie și recuperare medicală”.

”Primele trei săptămâni de la producerea accidentului au fost dificile pentru mine, nu m-am putut deplasa singur, având fotofobie și dureri severe de cap, motiv pentru care am și revenit la Camera de Gardă a Spitalului Elias. În toată această perioadă am avut nevoie de însoțitor, neputând să mai conduc mașina, îngreunând, astfel, și situația soției mele. Totodată, ca urmare a accidentului pe care l-am suferit în magazinul Dedeman Băneasa, am rămas și cu cicatrici în locurile în care s-au produs loviturile, însă cea din zona frontală este cea vizibilă”, spune bărbatul.

Din cauza faptului că nu a putut să își desfășoare activitatea, Cristian Alexandru Viciu nu a mai putut să își îndeplinească nici obligațiile contractuale ce îi incumbau din contractul de mandat pentru agentul de asigurare (…), încheiat cu MedLife Europe Designated Activity Company, iar societatea a reziliat contractul.

Potrivit actelor medicale depuse la dosarul cauzei, Cristian Alexandru Viciu a suferit un traumatism cranio-cerebral, iar certificatul medico-legal eliberat de către Institutul Național de Medicină Legală ”Mina Minovici” (…) conține următoarele constatări:

  • plagă de aproximativ 3 cm, ale cărei caracteristici morfologice nu pot fi examinate fiind acoperite cu steristrip (n.red. –  plasture)
  • plaga de 1 cm. acoperită de steristrip parietal dreapta, acuză amețeli, acuză cefalee.
  • motivul prezentării: TCC și TCF prin lovire accidentală  cu un corp dur;
  • anamneza: lovire accidentală cu un corp dur (țevi metalice) cu TCC secundar fără  alte semne/simptome, fără pierdere conștientei; fără acumulări hemoragice craniene
  • diagnostic final: TCC minor; plăgi contuse și frunte parietal stânga cu hematom epicranian parietal stânga

După ce a fost la un pas de moarte bărbatul a rămas și fără loc de muncă

Se spune că un necaz nu vine niciodată singur, iar Cristian Alexandru Viciu simțit asta pe propria piele. Nu numai că a fost nevoit să stea mai mult de o lună de zile în concediu medical, dar a rămas fără nicio sursă de venit din cauza neglijenței angajaților Dedeman Băneasa.

Bărbatul spune că –  până la momentul accidentului – a avut o relație contractuală excelentă cu Metropolitan Life, îndeplinindu-și toate criteriile de performanță, ceea ce a dus și la obținerea unor venituri suplimentare față de suma garantată lunar în contract.

”Rezilierea acestui contract, ca urmare a faptului că nu mi-am mai putut desfășura activitatea, a avut ca rezultat și imposibilitatea de a-mi conduce propria agenție, deoarece finalitatea acestui contract era crearea unei rețele de agenți, a unui portofoliu propriu de clienți și deschiderea unor agenții Metropolitan Life pe care ar fi trebuit să le conduc, fapt ce ar fi generat niște venituri mult mai mari față de sumele menționate în contract. În acest moment, situația mea este din ce în ce mai gravă, deoarece nu am reușit să îmi găsesc un alt loc de muncă. M-am prezentat aproape în fiecare zi la medic, făcând fizioterapie două ore pe zi”, declară Cristian Alexandru Viciu.

Surprinzător, Dedeman Băneasa nu a manifestat nicio urmă de interes față de problemele cu care s-a confruntat bărbatul pe parcursul celor 3 luni scurse de la data producerii accidentului, neglijența și indolența fiind ”puncte de reper”.

Cristian Alexandru Viciu a sesizat inclusiv Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, iar în răspunsul primit i s-a transmis să se adreseze organelor de urmărire penală. Bărbatul a dat în judecată Dedeman, cerând 600.000 lei daune materiale și 400.000 lei daune morale.

”La cuantificarea daunelor morale arată că până la sfârșitul lunii decembrie a fost total izolat deoarece starea de sănătate nu i-a permis să desfășoare activitatea în mod normal și nici să își trăiască viața  ca un om normal, soția sa fiind nevoită să se descurce singură și totodată să aibă grija și de reclamant, inclusiv să îl ducă la doctor, să clarifice situația sa de asigurat cu Casa de Asigurări, respectiv ANAF. Vizitele nesfârșite la doctor au creat un stres suplimentar deoarece de la consult la consult situația se schimba, erau necesare alte investigații, tratamente, iar faptul că toți medicii care l-au văzut i-au spus ca loviturile la cap trebuie monitorizate pe termen lung, dându-i de înțeles ca oricând se pot produce modificări, nu i-au ușurat situația”

Extras din motivarea instanței de judecată

Dedeman SRL a solicitat respingerea cererii de chemare în judecată

Cea mai mare companie cu capital românesc s-a dovedit a fi insensibilă, chiar dacă accidentul bărbatului s-ar fi putut încheia tragic.

Nu numai că, la momentul respectiv, angajații magazinului din Băneasa au dat dovadă de o lipsă de reacție strigătoare la cer, dar conducerea companiei a formulat și o întâmpinare prin care a cerut ca cererea de chemare în judecată formulată de Cristian Alexandru Viciu să fie respinsă. Totodată, reprezentanții Dedeman Băneasa au susținut și că locul în care s-a produs accidentul nu era ”acoperit” în totalitate de camerele de luat vederi, motiv pentru care nu s-a putut vedea ”tot ceea ce s-a întâmplat în realitate”.

”Pârâta DEDEMAN S.R.L a formulat întâmpinare la acțiunea reclamantului prin care a solicitat respingerea cererii de chemare în judecată, astfel cum a fost formulată ca netemeinică și nefondată; respingerea capătului de cerere cu privire la daune materiale ca netemeinic și nefondat; respingerea capătului de cerere referitor la daune viitoare ca netemeinic și nefondat; respingerea capătului de cerere cu privire la daune morale ca netemeinic și nefondat. În subsidiar, în cazul în care se va  admite cererea de chemare în judecată, s-a solicitat respingerea capătului de cerere referitor la daune viitoare ca netemeinic și nefondat; diminuarea pretențiilor reclamantului cu privire la daune materiale doar la cheltuielile medicale pentru care poate fi stabilită legătură de cauzalitate cu evenimentul produs în  magazinul pârâtei și doar în măsura în care aceste cheltuieli pot fi probate cu documente, financiar-contabile; diminuarea pretențiilor reclamantului cu privire la daune morale la suma de 1.000- 1,500 euro”, se arată în motivarea instanței de judecată.

Sentința judecătorilor: ”Obligă pârâta la plata către reclamant a sumei de…”

Cristian Alexandru Viciu a cerut, în instanță, 600.000 lei daune materiale și 400.000 lei daune morale. Analizând toate informațiile depuse la dosar, judecătorii de la Tribunalul București au decis au hotărât ca Dedeman SRL să îi plătească bărbatului 50.000 de lei reprezentând daune morale.

”Tip soluție: Admite în parte cererea. Soluția pe scurt: Admite în parte cererea. Obligă pârâta (n.red. – Dedeman SRL) la plata către reclamant a sumei de 50.000 lei, reprezentând daune morale. Respinge în rest cererea reclamantului, ca neîntemeiată. Obliga pârâta la plata către reclamant a sumei de 2.200 lei , cheltuieli de judecată, reprezentând onorariu de avocat. (…) Obligă pârâta la plata în favoarea statului a sumei de 2.105 lei, reprezentând taxă judiciară de timbru aferentă pretențiilor admise. Cu apel în termen de 30 de zile de la comunicare. Cererea de apel se depune la Tribunalul București, secția a IV-a civilă”, au hotărât magistrații.

Accidentul lui Cristian Alexandru Viciu nu este doar un caz izolat. Dedeman SRL s-a aflat în mijlocul unui alt scandal, fiind obligată să plătească – în 2018 – 6.000 de euro daune morale către un bărbat din Iași, Adrian Alexie. Acesta s-a ales cu o tăietură la picior după ce o foaie de tablă a căzut din căruciorul unui alt client. Foile de tablă nu fuseseră aranjate corect în cărucior, iar judecătorii au decis că societatea Dedeman a fost ”parțial responsabilă de incident”.

În ce privește accidentul din București, Curtea de Apel a primit deja contestația companiei Dedeman și se pregătește să fixeze termen pentru prima înfățișare în faza a doua a procesului.