Schimbarea cu cântec de la vârful Brigăzii Rutiere scoate la suprafață ”gunoiul de sub preșul” Ministerului de Interne. Sindicaliștii EUROPOL l-au acuzat pe ministrul Marcel Vela că a acționat discreționar și că s-a răzbunat pe comisarul șef Sorin Aneculoaiei pentru că n-a executat ”ordinele de sus”. În doar 30 de zile, Brigada Rutieră din Poliția Capitalei a contabilizat nu mai puțin de 3 șefi, unul la 10 zile. Sindicaliștii EUROPOL susțin că Vela suferă de ”beția puterii”, iar GÂNDUL.RO prezintă informații noi, exclusive, în legătură cu această ”bombă cu ceas” care ticăie în interiorul M.A.I..
UPDATE: Întru-un comunicat de presă transmis luni după-amiază, reprezentanții IGPR au ținut să facă anumite precizări cu privire la acuzațiile aduse ministrului de Interne: ”Ion Marcel Vela, ministrul afacerilor interne, nu a folosit niciodată de la preluarea mandatului coloane oficiale pentru deplasarea în interes de serviciu sau interes personal și nici nu a solicitat acest lucru. De asemenea, polițiștilor Brigăzii Rutiere nu li s-a solicitat să execute misiuni de însoțire ca antemergător pentru Inspectorul General al IGSU și nu a fost solicitat niciun motociclist care să execute misiuni de însoțire pentru acesta. Decizia de mutare a ofițerului la Secția nr. 17 de Poliție din Capitală nu a fost luată de conducerea Ministerului Afacerilor Interne, ci de conducerea Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, iar acest lucru s-a efectuat cu acordul ofițerului mutat”.
Comisarul șef Sorin Aneculoaiei a fost mutat la Secția 17 Poliție pentru că nu ar fi executat, cu rapiditate, un ordin. Pe 26 iunie, ministrul Vela urma să aibă o întâlnire cu generalul IGSU, Dan Iamandi. Șeful Brigăzii Rutiere a primit atunci un telefon prin care i se cerea să pună la dispoziția respectivului general un antemergător – motociclist – pentru ca acesta să ajungă urgent la întâlnirea cu ministrul. Ordinul a fost pus în aplicare, numai că – se precizează pe site-ul EUROPOL – Marcel Vela, care se afla la aeroport, unde îl aștepta un elicopter IGAV pentru o „misiune” în județul Gorj, a considerat că polițiștii s-au mișcat mult prea încet, iar ordinul său a fost tratat ”cu superficialitate”.
Vela a fost foarte supărat și a cerut măsuri drastice față de șeful Brigăzii Rutiere, pentru că a tratat cu „superficialitate” ordinul său. Nu a durat foarte mult până când șeful Brigăzii Rutiere a fost chemat la „Împărăție”, unde i s-a pus în vedere că urmează să fie detașat și i s-a dat „oportunitatea” să își aleagă între mai multe județe de graniță, dintre cele mai depărtate de București. Se pare că ofițerul nu a cedat și a spus că decât să se pună presiune pe el să accepte trimiterea în pribegie, mai bine își dă demisia. Nu putem să nu ne aducem aminte că la câteva săptămâni de la numirea în funcție, ministrul Vela și-a reglat conturile cu șeful IPJ Caraș Severin, pe care l-a detașat la IPJ Botoșani, așadar nu e o practică nouă
EUROPOL
În exclusivitate pentru GÂNDUL.RO, polițiști ai Brigăzii Rutiere din Poliția Capitalei – sunt lesne de înțeles motivele pentru care au dorit să își păstreze anonimatul – au declarat că ”nu este pentru prima oară când ministrul Marcel Vela cere regim de coloană oficială pentru el. Spre exemplu, fiecare intersecție trebuie să fie asigurată de un polițist rutier care să-i asigure trecerea în voie”.
Și au existat nenumărate cazuri când agenții au fost certați de superiori pentru că nu au asigurat trecerea. Acest lucru, ne-au declarat politiști de la Brigada Rutieră, ”se întâmplă inclusiv atunci când Marcel Vela se deplasează de acasă către sediul M.A.I. și invers, iar aceste afirmații pot fi dovedite, cu ușurință, de înregistrările de pe stațiile de emisie-recepție”.
Polițiștii de la Brigada Rutieră speră ”ca astfel de abuzuri de putere să ia sfârșit, iar organele abilitate sa se autosesizeze”, cu atât mai mult cu cât, potrivit legii, ministrul Marcel Vela nu are dreptul la coloană oficială. Numai că se întâmplă exact ceea ce s-a întâmplat atunci când Gabriel Oprea era ministru al Apărării – doar că ministrul Vela nu are antemergător – , iar o astfel de ”acțiune” a dus la accidentul și la moartea polițistului motociclist Bogdan Gigină.
UPDATE: Contactat telefonic de reporterii GÂNDUL.RO, președintele Sindicatului Europol, Cosmin Andreica, a confirmat voalat faptul că Marcel Vela a cerut și în alte dăți coloane oficiale: ”Am decis să luăm atitudine, nu putem să fie de acord să mai trecem printr-o tragedie cum a fost aceea a colegului nostru Bogdan Gigină. Nu vrem să fim carne de tun pentru diferite aroganțe. Așa le privesc, ca pe niște aroganțe, așa sunt toate aceste cereri de coloane oficiale, antemergători… Până la urmă, dincolo de aceste conflicte între șefi, pe noi ne deranjează faptul că ele se repercutează asupra colegilor din trafic care nu mai au ca direcție respectarea legii ci, cumva, li se transmite un mesaj subliminal conform căruia există alte criterii – altele decât performanța – după care se întâmplă lucrurile la nivelul Brigăzii Rutiere”.
În urma informațiilor publicate pe site-ul Sindicatului Polițiștilor Europeni (Europol), Poliția Capitalei a emis un comunicat pe care sindicaliștii l-au etichetat – în exclusivitate pentru GÂNDUL.RO – drept ”mincinos”.
În cuprinsul acestui comunicat se precizează că șeful Brigăzii Rutiere din Poliția Capitalei a fost ”nominalizat” pentru a prelua conducerea unei structuri de poliție rutieră din IGP, dându-și acordul – ulterior – pentru a fi numit pe ”o funcție de comandă la nivelul Secției 17 Poliție”. Dar, sub protecția anonimatului, polițiști ai Brigăzii Rutiere ne-au declarat că fostul șef al Brigăzii Rutiere ”nici măcar nu știe unde este Secția 17 Poliție”.
Cu privire la articolul postat de către o structură sindicală, facem următoarele precizări: În urma cu aproximativ 30 de zile, șeful Brigăzii Rutiere din Poliția Capitalei a fost nominalizat la conducerea unei structuri de poliție rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, moment în care a fost desemnat să asigure comanda unul dintre adjuncți (precizăm că desemnarea nu este echivalentă unei împuterniciri). Ulterior, polițistul desemnat și-a dat acordul pentru a îndeplini o funcție de comandă la nivelul Secției 17 Poliție. Polițistul, comisar șef, are experiență în funcții de conducere și în îndeplinirea actului managerial, fapt ce constituie un element pozitiv pentru subunitatea de poliție unde își va desfășura activitatea
Comunicatul emis de Poliția Capitalei
Sindicaliștii EUROPOL acuză conducerea MAI de ”practici învechite” și de ”abuz de putere”. Reforma sistemului de poliție nu este altceva decât o sintagmă lipsită de acoperire, iar schimbările și numirile în funcții sunt rezultatul unor ”aroganțe” și ”ambiții”, tot acest cumul de factori putând conduce la alte tragedii.
”Se pare că cei din conducerea MAI nu au învățat nimic după moartea colegului nostru Bogdan Gigină și continuă să abuzeze de funcție și de putere, având pretenția ca polițiștii rutieri să se expună în fața coloanelor de deschidere pentru ca ei să nu stea în trafic ca toți muritorii de rând”, se afirmă pe site-ul EUROPOL.
”Ne întrebăm oare cine ar fi fost de vină dacă polițiștii rutieri ar fi fost implicați într-un eveniment pentru încălcarea regulilor de circulație pentru ca generalul IGSU să ajungă urgent la întâlnirea cu ministrul. Sau dacă locuitorii de pe raza Secției 17 Poliție se vor simți mai în siguranță știind că la conducerea unității va ajunge un ofițer cu experiență doar în domeniul circulației rutiere”
EUROPOL
Acuzațiile aduse de sindicatul EUROPOL sunt foarte grave, profesionalismul, vocația sau rezultatele devenind criterii ”decorative”. Iar adevărații specialiști – dacă nu ”ascultă” și nu ”execută” orbește ordinele primite – sunt trecuți pe ”linie moartă”.
”Cum să mai credem promisiunile de reformare a sistemului de poliție în condițiile în care, în anul Domnului 2020, șefii sunt schimbați/numiți în/din funcții pe baza unor aroganțe, ambiții și exerciții de forță?! Profesionalismul, vocația, rezultatele par ultimele criterii sau doar criterii declarative, pe care însă nu le valorizează nimeni iar specialiștii adevărați sunt ținuți departe, tocmai pentru că le lipsește capacitatea de „ascultare” și de „executare”, consideră sindicaliștii EUROPOL.
Întrebările pe care le ridică sindicatul EUROPOL, în acest context, nu sunt doar retorice, cu atât mai mult cu cât reprezentanții sindicatului atenționează că au apărut, din nou, în decor metehne și practici dintr-o perioadă – comunistă – care s-ar fi dorit a fi uitată. Numai că, de o lună de zile, șefii de la Rutieră ”sunt schimbați ca șosetele”.
”Nu putem să asistăm nepăsători la metehnele și practicile care sunt specifice perioadei comuniste, atunci când, spun „rezerviștii”, erau șefi care îți decideau soarta aruncând cu o săgeată în harta României agățată pe perete, unde erai mutat a doua zi, fără drept la replică”, acuză sindicaliștii EUROPOL.
”De mai bine de o lună de zile, șefii Brigăzii Rutiere sunt schimbați “ca șosetele”, numirile succesive ale unor ofițeri mai mult sau mai puțin experimentați la frâiele celei mai greu încercate structuri ale Poliției Capitalei fiind, cel puțin, controversate”
EUROPOL
Schimbarea a trei șefi ai Brigăzii Rutiere din Poliția Capitalei – în decurs de doar o lună de zile – rămâne controversată, însă și îngrijorătoare pe termen lung.
”Stăm și ne întrebăm oare ce mai înțeleg toți polițiștii rutieri din București când azi execută o dispoziție, iar peste câteva zile sunt luați la rost de noul șef pe motiv că respectă dispoziția vechiului șef, mai ales dacă analizăm că în ultima luna este al treilea șef la conducerea subunității”, este un alt semn de întrebare ridicat de sindicatul EUROPOL.