EXCLUSIV | Directorul general TAROM, acuzat că vrea să păcălească Guvernul României și Comisia Europeană: ”Planul de restructurare este o concediere colectivă mascată” (ÎNREGISTRARE-SURPRIZĂ)
This browser does not support the video element.
Începând din data de 4 ianuarie 2022, directorul general al companiei TAROM este Mihăiță Ursu, inginer geodez și specialist în vânzări de ţiglă metalică. Acesta a mai ocupat, de altfel, funcția de director al companiei în perioada iunie 2020 – iunie 2021.
Din februarie 2020 până în iunie 2020 a fost administrator – membru în CA în cadrul CN Poşta Română, după ce timp de 4 luni (martie – iulie 2020) ocupase funcţia de Vicepreședinte al Consiliului de Administrație al Tarom. În ultimii 15 ani, Ursu a ocupat diverse funcţii în domeniul vânzărilor, la firme româneşti şi internaţionale de materiale de construcţii. A terminat liceul în 1994, iar facultatea abia în 2004, devenind inginer geodez.
Potrivit unui comunicat TAROM, Consiliul de Administraţie l-a nominalizat pe Mihăiţă Ursu în funcţia de director general în contextul în care operatorul aerian naţional se află în plin proces de transformare, demarat la începutul anului 2020, o dată cu accesarea împrumutului de salvare ca urmare a pre-notificării la Comisia Europeană a unui ajutor de stat de restructurare.
“Industria aeronautică din întreaga lume traversează o perioadă extrem de dificilă, de la debutul pandemiei de COVID-19, însă, cu toate acestea, compania aeriană naţională a reuşit să supravieţuiască primilor ani de criză, în special datorită ajustării operaţiunilor, restructurării personalului şi exploatării unor noi oportunităţi pe segmentul zborurilor neregulate”, s-a precizat în comunicatul TAROM.
Un plan de restructurare cusut cu ață albă…
Totuși, la TAROM ”apele” sunt departe de a fi liniștite, iar surse din interiorul companiei au dezvăluit, ÎN EXCLUSIVITATE pentru GÂNDUL, că planul de restructurare despre care se vorbește în ultima perioadă ar fi, de fapt și de drept, cusut cu ață albă.
Mihăiță Ursu, directorul general TAROM, este acuzat că intenționează să pună în practică, sub ”umbrela” planului de restructurare, o ”concediere colectivă mascată” și, mai mult, ar dori să îndrepte un deget acuzator către Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii.
”Directorul General TAROM are un plan de restructurare a companiei prin reducerea cheltuielilor, dar este – de fapt și de drept – o concediere colectivă mascată. Acesta nu este un plan de restructurare, fiindcă reducerea cheltuielilor nu înseamnă să dai oameni afară și să-i reangajezi.
În fața reprezentanților sindicatului, directorul deneral Mihăiță Rusu dă vina pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și spune că acesta este de vină, nu el. Dar este o aberație, el este principalul vinovat. Managerul trebuia să își asume planul de restructurare a companiei, nu ministrul, Sorin Grindeanu de-abia acum află…
Cu acest plan de restructurare a companiei TAROM, Mihăiță Ursu vrea să păcălească, pur și simplu, Comisia Europeană și Guvernul României pentru a primi ajutor de stat. Vezi Doamne, el are o condiție de la Comisia Europeană, respectiv «dacă veniți cu un plan de restructurare, atunci primiți banii. Dacă nu, nu…»”, au precizat, pentru GÂNDUL, surse din compania TAROM.
”Pilele” din birouri rămân pe posturi, dar este vizat personalul de zbor
Foarte grav este că – potrivit surselor GÂNDUL – directorul general al companiei TAROM ar intenționa să concedieze personal de zbor, cu toate că activitatea este susținută, în proporție de 90%, chiar de aceștia
Personalul de zbor ”produce bani pentru companie” și, cu toate acestea are ”salariile cele mai mici”.
”Directorul General TAROM spune, explicit, că va da oameni afară și îi va reangaja, în anumite condiții, mai puțin 19, pe care ”îi avem de mătrășit”. Spune că mătrășește 19 persoane. Aceasta nu este o atitudine de manager. Dar, dincolo de asta, este ilegal ceea ce face el.
Ceea ce este foarte grav rezidă din faptul că Directorul General TAROM dă afară din personalul de zbor. Or personalul de zbor, în aviație, reprezintă aproximativ 90% din activitate. Mihăiță Ursu vrea să dea afară personal de zbor, care – în ultimă instanță – produce bani pentru companie și nu vrea să dea afară din persoanele care stau degeaba prin birouri. Tot felul de pile…
Mai mult de atât, personalul de zbor al companiei TAROM are salariile cele mai mici, deci nu este nicio restructurare logică. Fiindcă nu reduce posturi cu cheltuieli mari. Totul este făcut de fațadă…
Din posturile care sunt sub el, spre exemplu, purtătorul de cuvânt are un salariu cât patru stewardese, iar directorul general TAROM preferă să dea patru stewardese afară, acestea producând bani pentru companie prin cursele pe care le fac. Dar nu-și dă afară propriul purtător de cuvânt”, au mai precizat surse din interiorul companiei TAROM.
”Mihăiță Ursu intervine în toate aceste decizii pentru că nu cunoaște regulile internaționale”
Aceleași surse au mai dezvăluit, pentru GÂNDUL, că directorul general Mihăiță Ursu face presiuni constante asupra lui Cătălin Prunariu, directorul de zbor al companiei, dar și asupra unora dintre piloți.
De altfel, aceștia au sesizat chiar autoritățile internaționale, pentru că asupra piloților și comandanților de zbor ”nu poți face nicio presiune psihică”, nemaivorbind despre ”hărțuire”.
”Mihăiță Ursu a făcut mai multe presiuni asupra directorului de zbor al companiei, Cătălin Prunariu, și asupra unor piloți, motiv pentru care aceștia au sesizat autoritățile internaționale, pentru că Directorul General TAROM nu este pilot, iar asupra piloților și a comandanților de zbor nu poți face nicio presiune psihică sau hărțuire. Și asta pentru că, dacă se întâmplă un accident, pilotul este suveran pe avion.
Dar Directorul General TAROM intervine în toate aceste decizii pentru că nu cunoaște, practic, toate regulile internaționale și creează o presiune asupra personalului de zbor. El nu este de meserie…
În ceea ce privește acest ajutor financiar care ar trebui să ajungă la TAROM, este vorba despre un plan de reducere a cheltuielilor, nu de reorganizare în ceea ce privește posturile de personal navigant. El trebuie să elimine posturi și să diminueze cheltuielile mari ale companiei TAROM, nu cheltuielile care produc. Dar, în același timp, Mihăiță Ursu le-a transmis reprezentanților sindicatului că dă afară din personalul navigant, numai că dacă… «explodează» li se vor face contracte pe o perioadă limitată de timp.
Problema este că, dacă dai afară acei oameni, TAROM-ul nu mai funcționează cu respectivele curse. Nu mai ai personal. Dar Mihăiță Ursu vrea să îi reangajeze pe o perioadă limitată, atunci când are nevoie. Adică «am nevoie la cursele de mâine, îi iau pe-ăștia». Iar aceste contracte vor fi încheiate nu prin TAROM, ci printr-o firmă privată, care – evident – va fi plătită”, acuză surse din compania TAROM.
”Directorul General al TAROM, nefiind de meserie, nu cunoaște astfel de chestiuni…”
Plata unor eventuale alte angajări către o firmă privată este un demers care va duce la cheltuieli suplimentare, spun sursele contactate de GÂNDUL.
Totuși, ”nefiind de meserie”, directorul general TAROM Mihăiță Rusu nu stăpânește întreaga filieră normală de lucru și ”neavând capacitatea de a întocmi un astfel de plan, recurge la concedieri din rândurile personalului navigant”.
”Concret, în loc să reducă aceste cheltuieli normale, Directorul General TAROM – după ce va obține acel ajutor – are bani să se lăfăie, ca să spunem pe românește, să dea bani către firma respectivă. Un angajator nu poate avea costuri mai mici când închiriază decât atunci când are proprii săi angajați. Este exclus.
În aviație, aceste persoane trebuie să fie licențiate, să aibă la zi carnetul de zbor, adică training-ul și obligațiile ce revin prin Autoritatea Aeronautică, nu-i poți lua mâine cât ai bate din palme… Și, mai mult decât atât, tot personalul navigant are un orar. Dacă zbori astăzi 8 ore, ai nevoie de odihnă. Este obligatoriu prin lege, nu merge să-l chemi mâine din nou. Ai încălcat legile internaționale.
Tu poți să-l chemi fără să știe nimeni, dar la un anumit control sau la o catastrofă, dacă se constată că unul dintre stewarzi – ca să dăm un exemplu – nu a avut orele de odihnă, atunci unul dintre motivele care au dus la catastrofă a fost reprezentat și de oboseala lui, în întreg contextul. Fiindcă măsurile luate de el pun în pericol viața călătorilor. Presiunea asupra personalului navigant este foarte mare. Răspund de viața pasagerilor și sunt reguli stricte. De pildă, trebuie hidratați cu 2 litri de apă pe timpul zborului etc…
Dar Directorul General al TAROM, nefiind de meserie, nu cunoaște astfel de chestiuni… Și, neavând capacitatea de a întocmi un astfel de plan, recurge la concedieri din rândurile personalului navigant”, au mai menționat surse TAROM, ÎN EXCLUSIVITATE pentru GÂNDUL.
O ”evaluare” suplimentară și ”incorectă”
Cu două luni în urmă, Mihăiță Ursu a organizat o nouă evaluare a personalului de zbor, numai că modul în care s-a desfășurat acest examen de verificare ridică multe semne de întrebare.
Cei evaluați nu au fost verificați de personal navigant, așa cum ar fi absolut normal și legal, ci de… civili.
”Acum două luni de zile, Mihăiță Ursu a organizat un examen de verificare a personalului de zbor creând niște… scene de teatru. Le-a adus pe stewardese și a făcut o evaluare atipică, nefăcută de profesioniști. La o evaluare trebuie să vină tot personal navigant pentru a face respectiva evaluare. Nu un civil.
Există niște proceduri, pentru diferite situații, iar personalul navigant se raportează la acestea, în orice condiții. În situații extreme, stewardesele nu mai pot face ca în viața de zi cu zi, să zâmbească etc. Anunță comandantul, pregătesc trusa de prim-ajutor, există o corelare a măsurilor, scrisă în documentația Autorității Aeronautice. Nu faci ceea ce crezi tu că e mai bine.
Directorul general TAROM, punând aceste persoane neutre să facă evaluarea, a încălcat dreptul celor care au fost audiați la o evaluare corectă. Nu poate veni un civil care nu știe procedurile și să aplice principii absurde. Unul dintre principiile aplicate a fost acela că o doamnă este prea… grăsuță.
Aceasta este o discriminare foarte gravă. Acea persoană se va duce în instanță. Din moment ce ea trece training-ul… Aceste persoane sunt aruncate, spre exemplu, într-un bazin cu apă rece, trebuie să înoate. Dacă e mai grăsuță și se descurcă, atunci nu ai ce să îi spui, e trece training-ul anual, făcut în simulatoare. Iar ei, în această evaluare organizată de Mihăiță Ursu, au scris că e corpolentă”, dezvăluie sursele GÂNDUL.
”O… dublare a evaluării, dar una făcută de civili, nu de personal navigant”
Există regulamente internaționale care nu pot fi încălcate, mai spus sursele GÂNDUL din compania TAROM, iar o evaluare făcută de civili, nu de personal navigant, nu poate fi concludentă.
Astfel de regulamente nu pot fi schimbate de nimeni, peste noapte, nici chiar de directorul general TAROM Mihăiță Ursu, explică sursele TAROM.
”Mai mult, în această evaluare nu s-au regăsit persoanele care au fost puse de companie «bad person», respectiv persoane care nu au venit la cursele grele, care le evită tot timpul sau refuză curse și își iau concediu medical, adică cei care sunt așa, mai șmecherași, se fofilează. Dar evaluarea nu a plecat chiar de la acele persoane, așa cum ar fi fost normal. Ei au fost exact pilele. Oamenii vor contesta o astfel de evaluare, pentru că nu a fost făcută de personal navigant. Angajații companiei TAROM care au trecut prin această evaluare au mai fost evaluați o dată de companie.
Discutăm acum despre o… dublare a evaluării, dar una făcută de civili, nu de personal navigant care cunoaște procedurile și analizează situațiile, așa cum sunt prevăzute la carte. Situațiile reprezintă întâmplările trecute din aviație. Evaluarea organizată de directorul general TAROM a fost făcută ca o scenă de teatru, pur și simplu. O stewardesă trebuia să se comporte ca o actriță. Ele au fost foarte timorate în fața unei astfel de evaluări, pentru că nu aceasta este evaluarea corectă. Ele nu au cum să fie actrițe.
Stewardesa, într-o situație în care este nevoie de evacuare de urgență, iar oamenii trebuie să fie pe tobogane în 15 secunde, nu va putea să fie actriță. Un civil nu poate să înțeleagă ce înseamnă «Exit emergency». Dacă stewardesa ar vorbi prea mult, în astfel de condiții, ar pierde secunde prețioase… Faci totul pentru ca operațiunea de evacuare să se desfășoare cât mai repede, fără gesturi și vorbe inutile.
Totul este scris în regulamente internaționale, nu te poți abate de la ele. Tu trebuie să respecți regulamentele internaționale, nu poate veni nimeni să le schimbe, nici măcar Mihăiță Ursu”, acuză surse din interiorul companiei TAROM.
”Mihăiță Ursu are o atitudine sfidătoare la adresa persoanelor care contestă aceste evaluări. De altfel, e foarte explicit și spune că vor pleca și ele dacă nu sunt de acord cu decizia sa”
Surse TAROM
GÂNDUL a solicitat, de altfel, un punct de vedere directorului general TAROM Mihăiță Ursu, adresându-i câteva întrebări referitoare la planul de restructurare și la situația companiei, în momentul de față, dar, până la ora publicării acestui articol, nu am primit niciun răspuns.