EXCLUSIV. Incident fără precedent în timpul unui concert la Opera Română! Unul dintre artiștii aflați pe scenă îl acuză pe director că a întrerupt spectacolul pentru a-și ”salva” protejata: ”Este înfiorător ce se întâmplă”
Cel mai mare teatru liric al României – Opera Națională București – se află, de mai mulți ani, într-o etapă a ”provizoratului managerial” care pare a fi fără sfârșit. Provizorat marcat de probleme. Baritonul Ștefan Ignat este director general interimar al ONB, iar presa a scos în evidență, în ultima perioadă, o serie de nereguli care îl plasează în centrul atenției.
GÂNDUL.RO a prezentat, punctual, acuzațiile pe care angajații Operei Naționale București i le aduc directorului general interimar Ștefan Ignat, iar acestea se strâng de la o zi la alta. Este vorba despre politizare a instituției, conducere discreționară, angajări preferențiale și legături artistice ”cu cântec” stabilite, de-a lungul timpului, cu dirijorul italian Alberto Veronesi și cu artiști care, spun sursele noastre, au o valoare artistică sub cea a angajaților ONB, însă ar fi plătiți cu sume consistente.
De altfel, baritonul Ștefan Ignat este acuzat și de o gestionare defectuoasă a fondurilor ONB, iar GÂNDUL.RO a solicitat directorului general interimar un punct de vedere referitor la această situație alarmantă. Totuși, răspunsul primit nu a venit din partea lui Ștefan Ignat, așa cum ar fi fost normal, ci din partea… ONB, iar activitatea celui aflat la conducerea instituției a fost lăudată corespunzător, fiind lansate și ”atacuri” deloc voalate la Beatrice Rancea – manager director general la Opera Națională Română Iași -, cea care a condus ONB înainte ca mandatul să fie preluat de Ștefan Ignat.
GÂNDUL.RO, prezintă, ÎN EXCLUSIVITATE, și alte informații de ultimă oră care tulbură apele în Operă, sub lumina reflectoarelor aflându-se Monica Luca. Aceasta este studentă la Universitatea Națională de Muzică București (Conservatorul Ciprian Porumbescu) și – așa cum susțin angajații Operei – este o altă ”protejată” a directorului Ștefan Ignat.
Baritonul Ignat și ”protejatele” care se bucură de un regim preferențial
Către Ștefan Ignat au fost îndreptate degete acuzatoare, de altfel, încă din momentul în care a preluat conducerea Operei Naționale București, surse din interiorul instituției declarând în mass-media că a organizat un concurs pentru ocuparea postului de șef serviciu unde nu a participat decât o altă ”preferată”, Monica Ghinea.
Aceasta nu ar fi avut un background corespunzător care să o recomande pentru acest post (timp de 16 ani lucrase pe postul de… secretară la Parcul Lacul Tei), însă – neavând contracandidat – a câștigat concursul fără emoții. Monica Ghinea a fost încadrată începând cu data de 08.02.2018 ca „şef serviciu”, rămânând pe funcție până la data de 01.01.2019.
Începând cu data 29.01.2019, Ghinea a fost încadrată pe postul de consilier juridic, deși nu figura în Tabloul profesional al consilierilor juridici definitivi sau stagiari. Cazul ”Monica Ghinea” a fost doar începutul, fiindcă o altă ”protejată” a directorului general interimar profită din plin de această situație privilegiată. Studentă la Conservator, Monica Luca a devenit, miraculos, ”soprană” și colaboratoare a Operei Naționale din București, iar artiști cu nume ai celui mai mare teatru liric din țară contestă prestațiile sale artistice.
”Voci Nobili”, un concert-eveniment și scandalul aferent: ””Este înfiorător ce se întâmplă în această instituție”
Pe data de 15 octombrie, Opera Națională București a organizat un concert-eveniment – ”Voci Nobili”. Din cauza pandemiei de coronavirus, concertul s-a desfășurat fără public, urmând a fi înregistrat și, ulterior, difuzat la una dintre televiziunile interesate de acest moment cultural care se dorea a fi ”de excepție”.
În conceptul regizoral al Claudiei Machedon, ”Voci Nobili” a avut pe afiș nume cunoscute ale scenei lirice, iar printre acestea s-a ”infiltrat” și ”soprana Monica Luca”, protejata baritonului Ștefan Ignat.
- Veronica Anușca– soprană
- Irina Iordăchescu– soprană
- Monica Luca– soprană
- Madeleine Pascu– soprană
- Florena Radu– mezzosoprană
- Crina Zancu– soprană
- Ion Dimieru– bas
- Paul Lungu– tenor
- Adrian Mărcan– bariton
- Cătălin Toropoc– bariton
La pian: Ioana Maxim, Ștefan Iliescu
Numai că acest concert care se voia de înaltă ținută a devenit, prin intervenția energică a directorului general intermar Ștefan Ignat, o manifestare artistică ”sinistră”. Este eticheta pe care mai mulți angajați ai Operei au pus-o pe grupurile de whatsapp ale instituției, comentariile acestora intrând în posesia reporterilor GÂNDUL.RO. Dar ce s-a întâmplat concret?!
La un moment dat, favorita Monica Luca nu ar fi mai reușit să păstreze cadențele, s-a fâstâcit și era cât pe ce să părăsească scena, fiind – potrivit altor artiști ai Operei – depășită de provocarea muzicală. Numai că baritonul Ștefan Ignat a urcat pe scenă și… a întrerupt, efectiv, concertul, încercând să demonstreze că nu Monica Luca este de vină pentru rateurile muzicale.
”Este înfiorător ce se întâmplă în această instituție. În lunga mea carieră – referitor la ceea ce s-a întâmplat în această seară – nu am mai întâlnit așa ceva. Să oprești un concert și să spui nu mai cântați cu fața unul la celălalt, pentru că vă auziți. I-a spus asta celui care cânta în duet cu mimoza (n.red. – Monica Luca). Și bineînțeles, ce să vezi, au luat-o de la început cu duetul, iar mie mi-a distrus aria. Atât pot să zic. Efectiv mi-a distrus-o cu niște cadențe care nu aveau nicio legătură. Practic, din cauza cadențelor s-a și încurcat. Probabil nu a mai știut ce să facă sau să refacă”, s-a plâns unul dintre artiștii Operei pe grupul de whatsapp după concertul ”Voci Nobili”. Mai mult, alte surse din interiorul Operei au confirmat incidentul pentru GÂNDUL.RO.
”Ne-am transformat în ceva ce este mai rău decât la Casa de Cultură a Sindicatelor de la Cucuieții din Deal”
Potrivit aceluiași artist – a cărui identitate, firește, o protejăm -, Monica Luca se bucură de aprecierea continuă și susținută a baritonului Ștefan Ignat, numai că, în ceea ce privește ”simțul artistic”, acesta lipsește cu desăvârșire.
Studenta Luca nu ar avea simț artistic ”nici cât negru sub unghie”, însă asta nu mai contează dacă ești protejată de însuși directorul general interimar al ONB. Și astfel, potrivit sursei noastre, concertul ”Voci Nobili” a fost ”sinistru”, iar comparația cu Casa de Cultură a Sindicatelor de la Cucuieții din Deal nu este doar nimerită, ci și – din punct de vedere muzical – tăioasă până la durere.
”Săraca Ioana Maxim îi cânta în pian ce ar fi trebuit să cânte. Ea a vrut să plece de pe scenă, efectiv a vrut să plece de pe scenă. N-am mai pomenit așa ceva, să nu ai tu simț artistic nici cât negru sub unghie? Mi se pare absolut de noaptea minții și fără cuvinte. Ce pot eu să zic mai mult de atât? Nu am mai văzut așa ceva, atât pot să spun. Acest concert, în această seară, a fost ceva sinistru. Ne-am transformat în ceva ce este mai rău decât la Casa de Cultură a Sindicatelor de la Cucuieții din Deal și de la Cucuieții din Vale…”, a mai comentat angajatul Operei pe grupul de whatsapp.
Ștefan Ignat, Monica Luca și… îmbrățișarea din parcare
În mass-media s-au mai vehiculat și alte informații referitoare la legătura cu totul specială dintre Ștefan Ignat și studenta Monica Luca, protejată care are acces nelimitat în instituție și care ar petrece ”câteva ore” chiar în biroul directorului general interimar.
Potrivit unor informații din interior, Monica Luca și-ar fi susținut online unele dintre examenele la facultatea pe care o urmează, din biroul managerului Operei Naționale. Mai mult, această persoană a fost prezentă în biroul acestuia și în timpul ședinţei desfășurate online, prin intermediul aplicației Zoom, ședință la care a participat și ministrul culturii”, nota flacara-rosie.ro în luna iulie. România TV a publicat și o fotografie în care Ștefan Ignat o îmbrățișează pe Monica Luca, ”tânăra speranţă a scenei lirice”, numai că răspunsul managerului a fost evaziv.
”Nu este adevărat, nu văd ce poză. Nu înţeleg, ne îmbrăţişam… sau ne luăm la revedere? Este o poză în parcare, pe stradă. Dacă este, nu ştiu, eu nu am văzut aşa ceva şi nici nu cred că există aşa ceva. Este o poză din parcare, care este problema, nu înţeleg?!”, s-a întrebat, retoric, Ștefan Ignat.
Ștefan Ignat: ”Opera Națională București are deschidere către tineri cu reale calități care astăzi confirmă prin muncă, iar alții după ce se văd angajați nu mai evoluează”
Contactat de GÂNDUL.RO, pentru ca această situație să fie explicată chiar de la ”vârful” ONB, Ștefan Ignat – directorul general interimar al Operei Naționale București – ne-a transmis, ÎN EXCLUSIVITATE, următorul punct de vedere.
”Referitor la doamna Monica Ghinea, Opera Națională București vă informează că a fost angajată conform legii, iar informația că „a dat concurs singură […]” este eronată întru totul. Managerul instituției NU a deschis concursul având suspiciuni în organizarea acestuia. Precizăm că în cadrul organizat al unui concurs nu managerul evaluează, ci o comisie de concurs”, răspunde Ștefan Ignat.
”La momentul acesta, Opera Națională București are deschidere către tineri cu reale calități care astăzi confirmă prin muncă, iar alții după ce se văd angajați nu mai evoluează din punct de vedere artistic și vocal”
Ștefan Ignat, director general interimat ONB
”Vă informăm de asemenea că în timpul Concertelor înregistrate fără public și fără a fi transmise online, se poate interveni pentru acuratețea interpretărilor și reluarea anumitor pasaje muzicale. Sunt de asemenea fraze citate de dumneavoastră în care nu se înțelege exprimarea: „[…] iar mie mi-a distrus aria… Efectiv mi-a distrus-o cu niște cadențe” – aria cui, a calomniei? Atâta vreme cât se cântă un duet”, afirmă Ștefan Ignat.
Pe de altă parte, Ștefan Ignat și-a manifestat și disponibilitate de a oferi informații -”muzicale și artistice” – într-un cadru oficial, considerând că acuzațiile care i se aduc sunt transmise ”pe grupuri de socializare”, iar astfel de discuții ”sunt simple speculații și răutăți ale colegilor, acte frecvent întâlnite în rândul artiștilor”.
”Managerul instituției vă stă la dispoziție și cu alte informații muzicale și artistice în ceea ce privește artiștii instituției, într-un cadru oficial, acesta nefiind implicat în ceea ce se scrie pe grupuri de socializare. Discuțiile pe aceste grupuri sunt simple speculații și răutăți ale colegilor, acte frecvent întâlnite în rândul artiștilor. Concertele erau anulate, iar înregistrările video se făceau pentru arhiva Operei Naționale București, și NU pentru a fi vândute unor „televiziuni interesate”. Directorul General se bucură de probitate morală și profesională, respectând în egală măsură întreg colectivul, iar articolele de presă publicate au creat prejudicii de imagine atât instituției publice și managerului acesteia, nefiind documentate corespunzător”, a mai precizat directorul general interimar al Operei Naționale București, ÎN EXCLUSIVITATE pentru GÂNDUL.RO.