Infectată cu noul coronavirus, o profesoară din Vaslui a trecut prin zile de coșmar după ce a fost internată la Spitalul Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” din Bârlad – suport COVID -, însă nu din caza bolii, ci fiind felul în care a fost tratată a scos în evidență o situație cel puțin alarmantă. Profesoara a acuzat conducerea instituției că pacienții sunt tratați cu indiferență și, mai mult decât atât, că în timpul acestei pandemii care a indus o criză medicală majoră, nu sunt respectate măsurile de igienă și protecție.
Concret, profesoara infectată cu noul coronavirus a punctat câteva carențe majore pe care le-a sesizat la Spitalul Municipal din Bârlad, susținând (toate detaliile AICI), că a fost nevoită să ajungă prin propriile mijloace la spital – cu toate că era testată pozitiv la Covid-19 -, că a tremurat 10 ore în frig, în curtea spitalului, alături de alți pacienți, ceea ce a dus la agravarea pneumoniei de care suferea, iar după internare a constatat că igiena în spital era precară, până și cearșaful patului fiind rupt.
Pentru ca totul să pară desprins dintr-un ”film noir”, în plină pandemie, profesoara din Vaslui a dezvăluit GÂNDUL.RO, ÎN EXCLUSIVITATE, că a ”pescuit” o șaibă metalică în mâncare – meniul ”de proastă calitate” fiind la ordinea zilei -, că nu a descoperit dezinfectat sau săpun, la WC nu exista bec, curățenia se efectua cu același mop, nota de plată a fost ”umflată”, iar atitudinea unuia dintre medici – respectiv șeful secției de oftalmologie – a fost execrabilă, comunicarea fiind ”zero”.
”Experiența mea pe scurt la acest spital se poate rezuma astfel: igienă precară, mâncare slabă (iar dacă ai noroc ca mine, primești și șaibe de fier în meniu), doctori de pe secția oftalmologie dezinteresați, care nu au nici un feed-back și nici o comunicare față de pacient și o notă de plată super umflată: 10 zile = 19.610,685 lei (echivalentul a 4000 euro), cum scrie pe factura emis la final! Cu siguranță am stat într-un un spital de lux (…) la aceasta sumă… nu la Spitalul „Beldiman” din Bârlad, unde am tremurat 10 ore la triaj afară, sub cerul liber în puterea dimineții, cu pneumonie! COVID-ul există, chiar dacă sunt destui suspicioși! Sfatul meu? Cât mai multă atenție privind respectarea regulilor pentru a nu ajunge la Spitalul Beldiman- Bârlad!”, a declarat pacienta infectată cu noul coronavirus, ÎN EXCLUSVITATE pentru GÂNDUL.RO.
Contactată de GÂNDUL.RO, Daniela Borș, manager al Spitalului Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” din Bârlad, ne-a transmis, ÎN EXCLUSIVITATE, un răspuns referitor la acuzațiile aduse de profesoara infectată cu noul coronavirus, încercând să explice, punctual, situația gravă semnalată de fosta pacientă a spitalului.
Potrivit legii, declară Daniela Borș, pacienții infectați cu noul coronavirus se deplasează la spital ”cu ambulanța sau cu mijloacele personale, cu respectarea măsurilor de protecție în comunitate pentru limitarea raspândirii virusului SARS-COV2”.
În ceea ce privește cele 10 ore în care profesoara din Vaslui a fost obligată să aștepte în frig, alături de alte persoane, motivul invocat este acela că un singur medic a fost ”pe o tură de 12 ore”, mai ales că Spitalul Municipal Bârlad a înregistrat infecții cu noul coronavirus în rândul cadrelor medicale, unele fiind internate, iar altele în izolare la domiciliu.
”Deoarece laboratorul PCR al spitalului nu lucrează duminica, iar cel de la SJ Vaslui nici sâmbăta, nici duminica, în fiecare zi de luni a săptămânii, începând cu orele 14.00, se prezintă un număr semnificativ de mare de pacienți pozitivi, într–un interval foarte scurt de timp ( în decursul a câtorva ore). Acești pacienții au fost anunțați că trebuie să se prezinte la evaluare pentru stabilirea formei de boală și stabilirea planului terapeutic. Astfel, în data de 05.10- 06.10.2020, în intervalul orar 14.00- 04.00, s-au prezentat în CPU din cadrul Spitalului 80 de pacienți. În plus, la data de 05.10.2020 personalul CPU avea un efectiv cu 5 persoane mai puțin, urmare a îmbolnăvirii și intemării cu infecție Sars-Cov 2 a unui medic CPU, iar 4 asistenți se aflau fie în izolare la domiciliu, fie în carantină. Prin urmare triajul și întreaga activitate s-au efectuat cu un singur medic pe tură de 12 ore. Prezentarea pacientei în cauză a fost înregistrată la ora 21:13. (…) Internarea efectivă în pavilionul central s-a efectuat între orele 4:00- 4:30, la etajul 3 – în Compartimentul Oftalmologie”, explică managerul Daniela Borș.
Cât privește afirmația că nu era bec la WC, subliniem că întregul personal este instruit să schimbe un bec (acestea fiind la dispoziția asistentului șef de tură).
Oricând se constată sau se semnalează defectarea unui bec, acesta este imediat înlocuit, deoarece noaptea nu se mai așteaptă electricianul de serviciu”
Daniela Borș, manager Spital Municipal Bârlad
Pacienta Spitalului de Urgență din Bârlad a reclamat, de la bun început, igiena precară pe care a descoperit-o în unitatea sanitară ”suport COVID”. Profesoara a făcut și fotografii, trimise redacției, arătând cearșaful rupt al patului.
Managerul Daniela Borș nu contestă afirmația, însă precizează că respectivul cearșaf s-a deteriorat printr-o posibilă manevrare necorespunzătoare, însă era ”apretat și călcat”. Totodată, Daniela Borș precizează că este ”aproape imposibil să intri în baie după fiecare pacient și să verifici dacă a tras apa la toaletă sau dacă a vărsat tot săpunul”.
”Cât privește afirmația că cearșaful era rupt, după cum se observă din pozele pacientei, marginea, care este trecută sub saltea, era desprinsă, descusută, conferind un aspect neplăcut la vedere, dar, în același timp, se poate observa, din poză, aspectul alb imaculat, apretat și călcat al cearșafului, care, probabil, prin manevrarea necorespunzătoare, s-a deteriorat la margine, aspect pe care îl avem în vedere și pe care îl vom remedia. Baia aferentă compartimentului oftalmologie este dotată cu dispenser de săpun în perete. În funcție de consum, personalul cu atribuții din zona roșie completează dispenserul necesarul. DIN PĂCATE, EXISTĂ ȘI PACIENȚI CU NIVEL PRECAR DE EDUCAȚIE (sublinierea noastră), care nu utilizează corespunzător baile din secții, aspect pe care personalul de curățenie încearcă să-l remedieze, însă este aprope imposibil să intri în baie după fiecare pacient, să verifici dacă a tras apa la toaletă sau dacă a vărsat tot săpunul din dispensar.
Cu privire la afirmația că personalul de curățenie utilizează același mop, subliniem că, potrivit procedurilor de lucru și protocoalelor, fiecare spațiu are un mop și o găleată, chiar dacă sunt la fel ca și aspect sau culoare (achiziționate de la același producător). Personalul le utilizează corespunzător spațiului pentru care sunt alocate. Vom încerca că aceste materiale să aibă culori distincte, pentru evitare oricăror confuzii”, spune managerul Daniela Borș.
”S-a verificat frecvența cererilor de eliberare din magazie a mopurilor de schimb din partea secției, constatându-se că aceasta este sub media lunară obișnuită, explicația fiind numărul mic de pacienți care au fost internați în perioada precedentă. La fața locului s-a constatat că există și mopuri deteriorate, aspecte pe care personalul secției nu le semnalase, sens în care se vor lua masurile ce se impun. (…)
Nu există dezinfectant de mâini (presupunând că la acest lucru se face referire) pentru saloane, în care este chiuveta și săpun. Exista un dispenser pe holul comun al etajului 3, din același motiv al imposibilității de susținere financiară la nivelul consumului”
Daniela Borș
Pacienta spitalului din Bârlad a descoperit, oripilată, o șaibă de fier în mâncarea pe care a primit-o, spunând că ”mâncarea (n.red. – este) foarte slabă, infectă. La tratamentul dur care ți se administrează (minim 25 de pastile pe zi, antibiotice și coagulante) primești la mic dejun o bucată de crenvurșt și un ceai, la prânz o ciorbă chioară cu doi tăiței și ficăței negri cu pilaf/pârjoale într-o sărătura de sos, mâncărică de cartofi sau ghiveci, de unde am pescuit o șaibă ruginită de fier”.
Managerul spitalului nu contestă apariția unei șaibe metalice exact acolo unde nu ar trebui să fie, însă pleacă de la premisa că nu se poate ”demonstra”, cu certitudine, că respectiva șaibă a fost ”pescuită” în mâncare. Suplimentar, mâncarea pe care o primesc pacienții nu este ”infectă”, fiind vorba despre un meniu ”variat”, doar că ”alocația pentru hrană este foarte mică”.
”Mâncarea este asigurată la nivelului legal al alocației de hrană pentru pacientul spitalului public, conform prevedErilor HG nr. 429 din aprilie 2008, cu modificările și completările ulterioare. Regimurile de hrană sunt stabilite pentru diverse patologii, au meniuri variate, calculate de dieteticieni, sub îndrumarea directa a unui medic în specialitatea diabet și boli de nutriție din spital. Mâncarea este individual porționată și ambalată în casolete și recipiente de unica folosință, pentru fiecare pacient, conform recomandărilor medicului curant. Spitalul asigură pacienților, raportat la nivelul alocație de hrană, meniuri care corespund din punct de vedere calitativ”, transmite Daniela Borș, în exclusivitate pentru GÂNDUL.RO.
”Din păcate, alocația de hrană pentru pacienți este foarte mică, aspect care nu poate fi reproșat reprezentanților spitalului care se straduiec ca din suma alocată să asigure pacienților o hrană corespunzătoare.
Cât despre „șaiba ruginita”, pe care a fotografiat-o pacienta, ar putea fi considerată un accident regretabil, dacă s-ar fi dovedit că provenea din mâncare ( simpla poza a unei șaibe nu înseamnă că aceasta provine din mâncarea servită pacienților), însă menționăm că nu au mai fost semnalate astfel de incidente. S-a atenționat personalul să acorde, o dată în plus, o atenție deosebită la prepararea hranei pacienților”
Managerului Spitalului Municipal Bârlad
O altă problemă majoră semnalată redacției GÂNDUL.RO de profesoara din Vaslui infectată cu noul coronavirus a fost și aceea a lipsei de comunicare dintre medic și pacient, insistându-se asupra unei atitudini lamentabile a șefului Secției de Oftalmologie, acolo unde a fost internată. ”Aflat la vizită, în dimineața zilei de 16 octombrie, la întrebarea mea privind concediul medical (n.red. – șeful Secției Oftalmologie) mi-a răspuns în zeflemea cu replica: ”Vreți concediu? Unde? La mare, la munte, avem oferte nelimitate!”, a mărturisit pacienta.
Daniela Borș, managerul spitalului, confirmă să au existat discuții pentru ca astfel de incidente să nu mai aibă loc, însă dezvăluie și că șeful Secției de Oftalmologie este un tip ”jovial”, având ”un mod personal de comunicare”.
”S-a analizat problema comunicării pacient-personal împreună cu medicii celor 2 compartimente, ORL și Oftalmologie, semnalându-li-se nemulțumirile pacientei, pentru ca, pe viitor, să nu se mai repete astfel de incidente. Medicul curant are un mod personal de comunicare, jovialitatea d-lui doctor fiind cunoscută în cadrul spitalului. Vă asigurăm că a intenționat să dea o nota joviala discuției și nu să deranjeze pacienta”, susține Daniela Borș.
În încercarea de a „grupa externarea pacientei odată cu a soțul dânsei, s-au produs mai multe aspecte regretabile, atât în întocmirea documentației de externare, din cauza nebifării unor opțiuni în procedura de tipărire a documentelor, cât și în comunicarea efectivă, dar, oricare ar fi fost rezultatul testului PCR, externarea se putea efectua în condiții de siguranță pentru pacienți.
Daniela Borș
Profesoara infectată cu noul coronavirus a primit o ”notă de plată” în valoare de 19.610.685 lei, menționând că i s-a părut complet nejustificată, cu atât mai mult cu cât condițiile în care a fost internată/externată au fost precare, pe lângă toate celelalte nereguli semnalate.
Daniela Borș, managerul spitalului, a transmis GÂNDUL.RO, în exclusivitate, și modul în care se calculează decontul de cheltuieli pentru fiecare pacient, considerând că suma respectivă nu este exagerată, fiind rezultatul tuturor tarifelor luate în discuție, pentru fiecare zi de spitalizare.
”Cât privește decontul de cheltuieli, la întocmirea acestuia unitatea sanitară calculează:
a. tariful pe zi de spitalizare pe secție/compartiment din structura proprie, exclusiv contravaloarea medicamentelor, materialelor sanitare sau prestațiilor care se pot identifica la nivel de pacient și evidenția distinct pe decont;
b. numărul de zile de spitalizare realizate pe caz externat
c. contravaloarea consumabilelor-medicamente, materiale sanitare sau prestații care nu sunt comune și se pot identifica și cuantifica la nivel de pacient: medicamente, inclusiv din programe de sănătate
d. tariful pe zi de spitalizare prevăzut la lit. a) se stabilește anual, urmând să se modifice, daca este cazul, o data pe trimestru.
Tariful pe ziua de spitalizare pe secție se calculează împărțind totalul cheltuielilor aferente secției respective la numărul total de zile de spitalizare, realizate de secția respectivă. Totalul cheltuielilor aferente secției se calculează însumandu-se cheltuielile efective directe ale secției cu totalul cheltuielilor indirecte aferente secției. Cheltuielile efective directe ale secției sunt compuse din: cheltuielile salariale ale personalului angajat pe secție, la care se adaugă cheltuielile materiale aferente secției: materiale curățenie, piese de schimb, reparații curente, materiale întreținere, electrice imprimate, etc.
Cheltuielile efective indirecte sunt cheltuieli repartizate pe secția respectiva aferente compartimentelor suport, în funcție de diverși factori de repartiție, respectiv:
– Cheltuieli indirecte paraclinice: se repartizează prin raportare la diferiți factori; de exemplu:
– Cheltuieli indirecte generale – cheltuieli care nu pot fi repartizate direct, repartizandu-se în funcție de suprafață secțiilor – energie electrica, gaz, apa, canal, internet, telefon, servicii de mentenanță.
– Cheltuieli indirecte administrative – cheltuieli care nu pot fi repartizate direct, repartizandu-se în funcție de numărul de zile de spitalizare, reprezentând cheltuieli din Farmacie, FIRAM , Sterilizare, TESA și alte compartimente auxiliare, indispensabile activității medicale.
e. numărul de zile de spitalizare realizate pe caz extemat — reprezintă suma zilelor de spitalizare cumulate de cazurile care au fost tratate în secția /compartimentul respectiv.
Astfel, decontul de cheltuieli, aferent duratei de spitalizare de 10 zile a pacientei în Compartimentul Oftalmologie, a fost de 19.610.685 lei”, a mai specificat, ÎN EXCLUSIVITATE pentru GÂNDUL.RO, Daniela Borș, managerului Spitalului Municipal ”Elena Beldiman” din Bârlad.