Asediul noului coronavirus – ”ucigașul nevăzut” – continuă în România, rata de infectare crescând aproape în fiecare zi. Este o luptă permanentă pe care o duc medicii, la toate nivelurile, însă criza medicală fără precedent a scos în evidență nu numai dramele prin care au trecut pacienții infectați, mulți dintre ei pierzând bătălia cu nemilosul COVID-19, dar și carențele sistemului medical din țara noastră, în general, plus o situație de-a dreptul alarmantă la multe dintre spitale.
GÂNDUL.RO a intrat în posesia unei mărturii cutremurătoare pe care a făcut-o, ÎN EXCLUSIVITATE, o profesoară care a avut neșansa de a se infecta cu noul coronavirus, protejându-i, firește, identitatea.
După ce a avut primele simptome ale infecției, femeia a crezut că nu este vorba decât despre o gripă sezonieră, așa cum se întâmplă – din păcate – în foarte multe dintre cazuri, apoi, pentru că starea sa de sănătate s-a agravat, a mers la medicul de familie. După consult, acesta a trimis-o la spitalul din Vaslui pentru un test PCR. Pe 5 octombrie, Direcția de Sănătate Publică (DSP) a confirmat că atât profesoara, cât și soțul ei erau infectați, fiind redirecționați către Spitalul Municipal “Elena Beldiman” din Bârlad.
Agresivitatea noului coronavirus nu mai este o surpriză pentru nimeni, iar pacienții infectați trebuie să fie cât mai repede izolați pentru a nu transmite virsul și altor oameni.
Numai că, spune profesoara, au trecut vremurile… izoletei, iar fiecare persoană infectată se descurcă așa cum poate, pron forțe proprii. Folosește mașina personală, dacă o deține, iar dacă nu atunci se vede nevoită să ajungă la spital – deși este infectată și poate transmite virusul – cu taxiul, autobuzul sau microbuzul.
”Am constatat că erau apuse vremurile transportului cu izoleta, cu ambulanța, acum mijlocul de transport cu care se ajunge la spital, infectați, îl privește pe fiecare! Am ales răul cel mai mic, mașina personală! Nu o deții, te duci cu taxiul, autobuzul, microbuzul etc. nu privește pe nimeni dacă ești pozitiv și poți transmite. În cele din urmă, am ajuns la spitalul Beldiman, în data de 5 octombrie 2020, la orele 18. Eram în jur de 30 de pacienți. Am stat cu toții – pentru triaj – timp de 10 ore, în curtea spitalului, sub cerul liber, în frig, cu transpirația curgându-mi șiroaie. Nu mă mai puteam ține pe picioare și m-am întins pe banca din fața spitalului. Sute de țânțari! Frig! Noapte! Rău!”, declară femeia, ÎN EXCLUSIVITATE pentru GÂNDUL.RO.
Noaptea, la 02.00, a început să plouă la Bârlad, iar pacienta își amintește că abia atunci, după ce noi pacienți stătuseră ore bune sub cerul liber, li s-a permis să intre în holul spitalului. O mulțime de oameni speriați de ceea ce li se întâmplă, ambulanțe care soseau continuu, pentru a aduce alții – chiar și din Huși, îmbrăcați doar în pijamale – care, din păcate, ”nu au fost luați în seamă” de către personalul medical până la momentul vociferărilor.
”Spre dimineață, la orele 2, a început să plouă. De abia atunci ni s-a permis să intrăm în holul spitalului, unde am rămas în picioare pentru că nu era locuri pentru toți! Ambulanțele veneau încontinuu! Au adus și pacienți de la Spitalul din Huși care au fost „descărcați” în puterea nopții în frig în fața spitalului, în pijamale! Nici nu au fost luați în seamă, până când unul dintre ei nu a vociferat că dorește să fie externat, că nu înțelege de ce a fost adus la Bârlad cu ambulanța și de ce trebuie să stea în fața spitalului în pijamale!”, mărturisește profesoara infectată cu noul coronavirus.
”În cele 10 ore de așteptare în aer liber, ni s-a făcut – timp de 10 minute – un EKG și analize de sânge, iar pe la 3 noaptea o radiografie pulmonară de 5 minute! Nimeni nu se mai putea ține în picioare de oboseală și de rău, eram toți ca o masă amorfă care ne țineam de pereți”
Pacienta infectată cu noul coronavirus
Spitalul Municipal ”Elena Beldiman” din Bârlad, potrivit mărturiei profesoarei infectate, oferă pacienților condiții nu numai precare, ci și aalte surprize neplăcute – cearșafuri rupte, pături pe care la poți obține doar prin amabilitatea altor pacienți, întuneric beznă la grupul sanitar.
Pentru ca totul să fie desprins dintr-un film de categoria ”noir”, săpunul lipsește, dezinfectantul este ”un lux”, avertizează femeia, apa mustește pe gresie, iar infirmierele spală, în fiecare zi – cu același ”mop infect”! – saloane, holuri și băi. Ceea ce este și mai grav, pacienta a mai tras o concluzie înspăimântoare, dezvăluind că asistentele iau analize de sânge cu aceleași mănuși, tuturor pacienților, în vreme ce noii pacienți sunt amestecați cu cei vechi, deopotrivă, ”negativizarea” fiind doar un termen lipsit de conținut, în astfel de condiții.
”La un moment dat, am fost la toaleta de la parter și am orbecăit căutând un wc. Nu era nici un bec! Pentru a mă descurca am aprins lumina de la telefon! La orele 4.30 dimineața, după ce s-au împărțit foi de internare cu generozitate, ne-au repartizat în saloane, după 10 ore de triaj în aer liber! Computerul tomograf făcut ulterior la plămâni a evidențiat o pneumonie care a fost agravată de orele petrecute în frig, sub cerul liber, în puterea dimineții, pentru că așa e protocolul. Pentru agravarea bolii cine răspunde? Dar iarna cum va fi? Tot sub cerul liber? La – n grade? Am fost internată pe secția de oftalmologie și când am ajuns în salon m-am prăbușit obosită pe cearșaful rupt de spital, cerând vecinei de pat, o pătură pentru că frisoanele și transpirația erau din ce în ce mai mari…”, își amintește femeia.
În curând, am constatat că la baie nu există săpun, dezinfectantul e un lux de care nu s-a auzit, apă mustește pe gresia de pe jos, iar infirmierele spală cu sârg în fiecare zi, cu același mop infect saloane, holuri și băi laolaltă.
Nu se dezinfectează nimic de către nimeni (oxiometru, tensiometru, termometru etc.) sunt „plimbate” de la un pacient la altul! Asistentele iau analize de sânge cu aceleași mănuși, tuturor pacienților! Pacienții noi care sunt internați, sunt amestecați cu cei vechi, deopotrivă, de unde să te negativezi în aceste condiții!
Experiența pe care profesoara a trăit-o la Spitalul Municipal ”Elena Beldiman” din Bârlad a marcat-o profund. Nu ar exista, din păcate, circuite funcționale în spital, strigându-se ca la stână: ”Stai acolo, am pacient COVID! De ce ai apărut acum!?”
Ca și cum nu ar fi existat destul probleme, mâncare pe care pacienții o primesc ar fi nu numai ”slabă” (n.red. – calitativ), ci și ”infectată”. La micul dejun, pacienții primesc o bucată de crenvuști și un ceai, la prânz o ciorbă chioară cu doi tăiței și ficăței negri cu pilaf/pârjoale într-o sărătura de sos, mâncărică de cartofi sau ghiveci.
Oripilată, profesoara dezvăluie că a ”descoperit” în ghiveciul care i-a fost servit… o șaibă ruginită.
”Mâncarea foarte slabă, este infectă. La tratamentul dur care ți se administrează (minim 25 de pastile pe zi, antibiotice și coagulante) primești la mic dejun o bucată de crenvurșt și un ceai, la prânz o ciorbă chioară cu doi tăiței și ficăței negri cu pilaf/pârjoale într-o sărătura de sos, mâncărică de cartofi sau ghiveci, de unde am pescuit o șaibă ruginită de fier, pe care o atașez ca imagine! Bine că nu am mâncat-o!”, se felicită, acum, pacienta.
Lipsa de comunicare la Spitalul ”Elena Beldiman” din Bârlad este o altă realitate tristă, spune femeia, la secția oftalmologică fiind o adevărată ”lege a tăcerii” în ceea ce privește informațiile pe care le pot obține pacienții.
Doar cu chiu, cu vai ai putea obține detașliile care te interesează, iar la întrebarea sa referitoare la concediul medical pe care urma să îl primească a primit un răspuns halucinant.
”Personalul medical de pe secția oftalmologie NU COMUNICĂ nimic despre evoluția bolii pacientului! Stai și aștepți o informație și nu primești nimic! Am scris – în disperare de cauză – pe facebook (messenger) pentru a mă informa măcar de rezultatul testului PCR făcut de soț, unde mi-a răspuns o doamnă foarte drăguță, directorul de îngrijiri al spitalului, și nu cum era firesc, de la doctorii care mă tratau pe secție!”, consideră pacienta din Vaslui.
M-am lovit de atitudine complet lipsită de orice logică și deontologie profesională a șefului secției de oftalmologie (…), care nu mi-a oferit nici un detaliu – deși am solicitat acest lucru – cu privire la rezultatele analizelor de sânge (luate de 3 ori) sau CT! Aflat la vizită, în dimineața zilei de 16 octombrie, la întrebarea mea privind concediul medical, mi-a răspuns în zeflemea cu replica: ”Vreți concediu? Unde? La mare, la munte, avem oferte nelimitate!”
Surprinsă de atitudinea sfidătoare a respectivului meda fost inoric, femeia argumentează că are dreptul la concediu medical, în condițiile în care plătește, în fiecare lună, ”o sumă imensă la CAS”.
Însă, după răspunsul cel puțin ciudat pe care l-a primit din partea medicului, a fost informată prin SMS că va fi externată ”imediat”, cu toate că nici nu primise, încă, rezultatul testului PCR necesar la externare, în astfel de situații.
”Nu, domnule doctor, vreau doar concediu medical care mi se cuvine în condițiile în care plătesc lunar o sumă imensă la CAS! După acest răspuns complet neprofesionist, i-am trimis un SMS, întrebându-l unde îi este deontologia profesională???!!! Răspunsul a sosit imediat, la două ore distanță, o asistentă informându-mă telefonic că domnul doctor a decis să mă externeze imediat, deși nu primisem rezultatul testului PCR, pe care îl așteaptă orice pacient înainte de a fi externat”, dezvăluie profesoara.
Buletinul de externare și scrisoarea medicală, incomplete și emise în grabă, semnate de medicul (…) sunt extrem de sumare, nu conțin nici măcar rezultatul CT (care mă interesa în mod special, pentru că mi se spusese de alt medic că am pneumonie și că plămânii sunt afectați în proporție de 30 %), semn a luat decizia sa mă „ejecteze” imediat, ca persoana „non grata”! A decis că pot pleca cu ambulanța, pe care am așteptat-o 7 ore și tot nu a mai sosit! Am plecat pe cont propriu!
Pacientă la Spitalul Municipal ”Elena Beldiman” din Bârlad
Însă externarea a venit ”la pachet” și cu o notă de plată consistentă, iar profesoara a fost ”taxată” – pentru 10 zile de internare – cu suma de 19.610,685 lei (echivalentul a 4000 euro).
În contextul medical actual, o astfel de mărturisire-șoc nu poate rămâne fără urmări. Fosta pacientă a Spitalului Municipal de Urgență ”Elena Beldiman” din Bârlad consideră că a fost nevoită să plătească aproape 4.000 de euro după ce a fost internată, cu toate că a semnalat condițiile precare din spital.
Într-un final, femeia le recomandă oamenilor să fie cât mai atenți și să respecte toate regulile de igienă, tocmai pentru a nu ”ajunge la Spitalul Beldiman” din Bârlad.
”Experiența mea pe scurt la acest spital se poate rezuma astfel: igienă precară, mâncare slabă (iar dacă ai noroc ca mine, primești și șaibe de fier în meniu), doctori de pe secția oftalmologie dezinteresați, care nu au nici un feed-back și nici o comunicare față de pacient și o notă de plată super umflată: 10 zile = 19.610,685 lei (echivalentul a 4000 euro), cum scrie pe factura emis la final! Cu siguranță am stat într-un un spital de lux (…) la aceasta sumă… nu la Spitalul „Beldiman” din Bârlad, unde am tremurat 10 ore la triaj afară, sub cerul liber în puterea dimineții, cu pneumonie! COVID-ul există, chiar dacă sunt destui suspicioși! Sfatul meu? Cât mai multă atenție privind respectarea regulilor pentru a nu ajunge la Spitalul Beldiman- Bârlad!”, mai spune pacienta infectată cu noul coronavirus, ÎN EXCLUSVITATE pentru GÂNDUL.RO.