Prima pagină » Diverse » Afacerea pornită dintr-un garaj. Cum a devenit Jeff Bezos unul dintre BOGAȚII planetei

Afacerea pornită dintr-un garaj. Cum a devenit Jeff Bezos unul dintre BOGAȚII planetei

Afacerea pornită dintr-un garaj. Cum a devenit Jeff Bezos unul dintre BOGAȚII planetei

Amazon, compania fondată de Jeff Bezos, a devenit simbolul visului american pus în practică și imaginea afacerii de succes pe Internet. Însă au trecut mai bine de opt ani  până la primul profit net al companiei, care a intrat pe piaţă ca magazin online de cărţi şi a ajuns în câţiva ani cel mai mare retailer din lume.

Jeff Bezos, a ajuns, în 2018, pe primul loc în topul celor mai bogați oameni din lume 150 de miliarde de dolari, iar în 2020 a ajuns să aibă o avere de peste 202 miliarde de dolari, potrivit indicelui Bloomberg Billionaires Index. El a devenit astfel, prima persoană din lume care a depăşit pragul de 200 de miliarde de dolari și cel mai bogat om din istoria recentă.

Bezos l-a surclasat în 2020 cu 78 de miliarde de dolari pe Bill Gates, cofondatorul Microsoft, care și-a pierdut prima poziție  în topul celor mai bogaţi oameni din lume acum câțiva ani.

Omul de afaceri american, care a împlinit 60 de ani pe 12 ianuarie 2024, s-a retras din funcția de director executiv al gigantului de comerţ electronic în 2021. Când Jeff Bezos a anunțat că renunță la poziția de CEO la Amazon, nu a pus capăt doar unui parcurs de două decenii și jumătate în fruntea gigantului de 1,6 trilioane de dolari pe care l-a făcut plecând de la zero. El lasă în urmă și una din cele mai inovative și influente moșteniri în domeniul afacerilor și tehnologiei.

Cum a ales numele companiei

Afacerea sa a început ca o simplă librărie online la 5 iulie 1994. Bezos a înființat compania în garajul său și a fost inițial înregistrată în statul Washington sub numele Cadabra, Inc. Era un joc de cuvinte cu cuvântul magic „abracadabra”. Dar, câteva luni mai târziu, a schimbat numele după ce un avocat a înțeles greșit cuvântul „cadavru”, adică un corp uman mort.

După ce a renunțat la numele  primei companii, Bezos a început să caute un nou brand. S-a uitat într-un dicționar și a dat peste „Amazon”. S-a gândit că numele ar fi „exotic și diferit”, la fel ca afacerea sa online. Râul Amazon este, de asemenea, cel mai mare râu din lume, despre care Bezos a crezut că se potrivește cu visele sale.

Iar Amazon a avut și avantajul de a începe cu „A”, ceea ce îl plasează aproape de vârful listelor în ordine alfabetică.

De la o librărie online la una dintre cele mai valoroase companii din lume

Bezos a fondat Amazon ca librărie online în garajul casei închiriate în suburbiile orașului Seattle. În deceniile care au urmat, Amazon a devenit una din cele puternice, respectate și urmărite din lume, cu o influență extinsă mult dincolo de comerțul online pentru a se resimți în aproape toate domeniile esențiale, de la cloud computing și sănătate la magazine alimentare, bănci și publicitate.

Hotărârea fondatorului lui Amazon de a reforma industrie după industrie, concentrându- se fără încetare pe clienți, i-a adus lui Bezos un loc printre cei mai faimoși antreprenori ai Americii, oameni ca Andrew Carnegie, Henry Ford, John D. Rockefeller, Bill Gates și Steve Jobs. Chiar dacă Jeff Bezos cedează titlul de CEO, nu se îndepărtează de Amazon în noul său rol de președinte executiv.

Mai mult, filosofia lui pentru Amazon – este „mereu Ziua Întâi” – continuă să ghideze compania. Sunt multe pietre de hotar în cariera lui Bezos la Amazon și în ascensiunea lui pentru a deveni atât de bine cunoscut. În continuare sunt enumerate unele momente-cheie: Metoda Amazon În fiecare an, Bezos atașează scrisoarea sa originală din 1997 către acționari la fiecare scrisoare anuală.

Aceste scrisori au devenit lecturi obligatorii pentru liderii din afaceri, oferindu-le imaginea modului de a gândi al fondatorului lui Amazon și principiile care-i călăuzesc afacerea: Nu te opri niciodată din a experimenta, învăța, și chiar eșua, cu scopul de a rămâne relevant.

„Le reamintesc de două decenii oamenilor că este Ziua 1”, a scris Bezos în 2016 în scrisoarea către acționari. „Lucrez într-o clădire a lui Amazon cu acest nume și când mă mut în alta iau numele cu mine. Petrec timp gândindu-mă la acest subiect”. „Ziua 2 este încremenire. Urmată de irelevanță. Urmată de declin dureros și sfâșietor. Urmată de moarte. Și de aceea este întotdeauna Ziua 1”, a spus Bezos. Multe dintre ideile expuse în scrisoarea originală din 1997 a lui Bezos și-au făcut loc pe lista principiilor de conducere de la Amazon, sau a celor 14 valori pe care angajații le aplică în proiecte noi, rezolvare de probleme și alte luări de decizii.

Livrare în două zile

În 2005, Bezos a lansat Amazon Prime, un program de fidelitate care a fost primul de acest fel. Pentru $79/an, clienții aveau acces la livrare gratuită în două zile pentru „oricât vreți” din peste un milion de produse. Amazon Prime a fost lansat într-o vreme când cei mai mulți comercianți ofereau livrări între patru și șase zile. Prime a schimbat repede standardul – nu doar pentru clienți, ci pentru întregul comerț.

I-a obligat pe toți comercianții să se străduiască să ofere online cel puțin livrare rapidă și gratuită. Clienții au început să se aștepte la livrări în două zile și de la comercianții mari, și de la cei mici. Iar Bezos le-a dat motive să se aboneze la Prime adăugând acces la streaming de filme și muzică, reduceri la supermarketurile Whole Foods și alte avantaje. Amazon Prime, cu peste 150 de milioane de abonați în întreaga lume, a ajuns atât de mare încât Amazon chiar a creat o sărbătoare proprie, numită Prime Day.

A modificat radical calendarul comerțului cu amănuntul, presând alte companii să facă oferte în perioada cu cumpărături tradițional reduse din timpul verii, notează hotnews.ro

A devenit cel mai bogat om din lume în 2017. Un an mai târziu a devenit cel mai bogat om din istoria modernă, ținând seama de inflație, când a depășit 150 de miliarde. În august 2020, averea personală a lui Bezos a sărit peste 202 miliarde, fiind prima persoană care a trecut de 200. Între timp a fost depășit de Elon Musk, CEO la Tesla. Până și divorțul din 2019 de MacKenzie Scott, care a făcut-o pe Scott una din cele mai bogate cinci femei din lume, nu s-a prea simțit în averea lui personală.