Autoritățile au demarat o anchetă de amploare pe piața service-urilor auto după ce o serie de controale ale Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) desfășurate lunile trecute au scos la iveală nereguli grave la peste 600 dintre cele circa 1100 de service-uri verificate. Autoturisme confiscate abuziv (imposibilitatea de a ridica mașina din service în cazul neachitării integrale a facturii), lucrări „la negru”, costuri ascunse, piese de schimb fără garanție sau ieșite din termenul de garanție – sunt doar câteva dintre practicile abuzive descoperite de comisarii de la ANPC. Consiliul Concurenței a intrat pe fir și în privința unor posibile înțelegeri privind prețurile practicate.
Verificările demarate de autorități au ridicat și suspiciuni de înțelegere pentru stabilirea prețurilor la reparații și piese, iar Consiliul Concurenței s-a autosesizat și anunță o anchetă fără precedent pe piața service-urilor auto.
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, afirma cu ceva timp în urmă că prețurile solicitate asigurătorilor de service-urile auto pentru reparațiile mașinilor avariate în urma unor accidente ar putea fi plafonate, afirmând că suspectează anumite înțelegeri ilegale între service-uri.
„Ceea ce suspectăm noi este un ansamblu de înțelegeri între service-uri legate de costul reparațiilor mașinilor în special în regim RCA, inclusiv costul achiziționării pieselor de schimb care sunt implicate în aceste reparații. Deci, ne uităm la relația service-uri – furnizorii de piese de schimb și firme de asigurare. Separat de investigația propriu-zisă avem și propuneri de modificare a legii și acolo înțelegem că prețul crescut al reparațiilor exercită o presiune asupra prețului RCA, deci dacă sunt mai scumpe reparațiile, evident că există o presiune să crească prețul RCA-ului și atunci, ca să nu mai fie împovărați consumatorii, noi am propus sau am susținut ideea de a plafona, de a pune o frână în calea creșterii reparațiilor”, a explicat Bogdan Chirițoiu, vineri, la Digi24.
Consiliul Concurenței a început a anunțat joi că a început din proprie inițiativă o anchetă pe piața service-urilor auto pe baza unor suspiciuni că acestea au înțelegeri prin care au stabilit anumite prețuri pentru reparații și piese.
Potrivit unor surse, Consiliul Concurenței a primit în ultima perioadă mai multe sesizări potrivit cărora tarifele practicate de service-urile auto pentru manoperă și piesele de schimb au crescut semnificativ în ultimele luni.
Informații neoficiale despre acest subiect circulă din toamna anului trecut, atunci când Consiliul Concurenței propunea chiar schimbarea legii RCA pentru a plafona prețurile solicitate de service-urile auto.
Noua investigație începe la numai o lună după ce Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a descoperit nereguli la peste o treime dintre cele 386 de service-uri auto care au fost verificate.
Printre neregulile semnalate au fost contracte abuzive (imposibilitatea de a ridica mașina din service în cazul neplății facturii), lipsa informațiilor despre garanții sau chiar funcționarea fără autorizație.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a început o serie de controale amănunțite la service-urile auto după ce nenumărați clienți ai acestora au depus plângeri.
Astfel, în iunie 2020, ANPC a anunțat că a făcut verificări la 386 de service-uri auto, descoperind nereguli la mai mult de o treime dintre ele. S-au dat 123 de amenzi, în valoare de aproape 500.000 de lei.
Controalele au fost extinse în iulie 2020, când ANPC a anunțat „ample acţiuni de control, la nivelul întregii țări” și a verificat activitatea a nu mai puțin de 766 de service-uri auto, constatând abateri la 500 ( 65%) dintre aceștia, potrivit unui comunicat al Autorității.
La amenzile din luna iunie s-au adăugat amenzi de peste 1,4 milioane de lei pentru „încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor, fiind oprite definitiv de la comercializare mărfuri neconforme în valoare aproximativă de 49.198 lei”, scrie ANPC.
Comisarii au constatat practici incorecte, între care „constrângea consumatorilor să accepte condiţiile contractuale, respectiv a renunţării la exercitarea dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi anume, a nu putea ridica autovehiculul reparat în cazul neachitării integrale a facturilor de reparaţie aferente acestuia, indiferent dacă aceste facturi sunt achitate de către consumator sau de către o firmă de asigurări care a acceptat devizul de reparaţie”,
Acest tip de neregulă s-a constatat în judeţele Caraş Severin şi Timiş. Lipsa totală sau parţială a autorizaţiilor de funcţionare, în judeţele: Bacău, Mureş, Covasna, Harghita, Mehedinţi, Timiş, Olt, Ilfov, Bihor şi Municipiul Bucureşti.
O altă neregulă identificată a fost ”prestarea serviciilor de reparaţii auto fără prezentarea informaţiilor referitoare la timpul de realizare a lucrărilor care făceau obiectul devizelor de lucru, folosirea notelor de comandă incomplete sau neeliberarea bonului fiscal pentru lucrările realizate”.
Lipsa totală sau parţială a precizărilor cu privire la garanţia pieselor de schimb sau a lucrărilor realizate, constatate în mai multe județe, inclusiv în București. De asemenea, s-a constatat nerespectarea timpului de remediere al defecţiunilor acoperite de garanţie, dar şi lipsa totală sau parţială a elementelor de informare-caracterizare de pe eticheta produsului sau etichete netraduse în limba română pentru piesele de schimb, scrie ANPC. Altă neregulă a fost afişarea tarifelor fără să conţină TVA conform legii.
Comisarii ANPC au mai constatat: nerespectarea timpului de remediere al defecțiunilor acoperite de garanție, neinformarea privind timpul de realizare a lucrarilor de prestare a serviciilor, lipsa totală sau parțială a elementelor de informare-caracterizare de pe eticheta produsului sau etichete netraduse în limba română pentru piesele de schimb auto de import, lipsa afișării sau afișare neconformă a prețurilor și tarifelor orare (prețurile sau tarifele afișate nu corespund cu cele din deviz, comercializare de produse cu data ieșirii din uz depășită sau cu termenul de valabilitate nespecificat, abateri privind promotiile sau desfasurare activitati fara existenta autorizatie RAR.