Să primești bon fical este o practică reglementată de lege, încă în 2015. Însă, cu toate acestea, mai există locuri în care clienții nu primesc bon sau factură.
Potrivit legii, cei care nu primesc bon fiscal de la comercianţi pot pleca fără să achite contravaloarea bunului cumpărat. Însă, acest lucru este puțin mai dificil de făcut, în condițiile în care bonul fiscal se poate lua abia după ce ai achitat.
Dar, după 8 ani de la intrarea în vigoare a legii bonului fiscal, aproape că nu există loc în care să nu primești bon atunci când achiți nota, fie că este vorba de hotel, restaurant sau magazin.
Ba mai mult decât atât, un restaurant din Cluj a găsit o metodă prin care să își atragă clienții, oferind mai mult decât produsele cumpărate gratis. Localul își îndeamnă clienții să ceară, dacă nu primesc bon fisca, un butoi cu bere de 30 de litri, totul din partea casei.
Nu știm dacă cineva a beneficial de oferta generoasă, cert este faptul că acest lucru este la vedere, ba chiar stă scris și pe servețelele restaurantului din Cluj.
Comercianții sunt obligați să emită bonuri fiscale, chitanțe sau facturi pentru produsele pe care le comercializează sau serviciile pe care le prestează.
Obligația și diligența de emitere a bonului fiscal este în sarcina operatorului economic, care va fi sancționat dacă nu respectă normele legale. Astfel, dacă comerciantul nu emite bonul fiscal, comite o faptă sancționată contravențională.
Indiferent de modalitatea de plată, numerar sau cu cardul, oligația de eliberare a bonului fiscal este existentă. În situația în care clientul solicită, dar nu primește bonul, acesta poate să nu achite contravaloarea produselor sau serviciilor.
Clientul are obligația de a păstra bonul fiscal până la ieșirea din unitatea de unde a comercializat produse. Dacă din neglijență acesta omite să ridice sau să solicite bonul, nu va fi sancționat, atât timp cât nu are intenția de a frauda.
Există situații excepționale în care, spre exemplu, casa de marcat care emite bonul este defectă sau este o pană de curent electric. În aceste situații, operatorul economic poate să emită chitanță și factură, în care sunt trecute datele necesare identificării produselor și sumelor aferente.
De asemenea, clientul, poate solicita anterior emiterii bonului fiscal, ca în cuprinsul acestuia să fie trecut codul de identificare fiscală, în scopuri de TVA. De asemenea, la cererea prealabilă, se poate emite factură fiscală, cu date de identificare furnizate de către client.
Operatorul econimic nu poate refuza nejustificat emiterea bonului fiscal, chitanței sau facturii la solicitarea clientului, pentru produsele sau serviciile furnizare.