Patronatul Industriei Asigurărilor din România (PIAR) și Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci (FSAB) reacționează din nou, luni, față de propunerea de plafonare a tarifelor RCA. Conform informațiilor Gândul, Autoritatea de Supraveghere Financiară a finalizat forma finală a proiectului de act normativ privind plafonarea tarifelor asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA), pe care urma să o transmită luni Ministerului Finanțelor, pentru a putea fi aprobat în prima ședință de Guvern din această săptămână. Proiectul fusese retras, vineri, după poziția publică a celor mai importanți actori din piață, după ce fusese pus inițial în dezbatere publică marțea trecută.
Principalii actori din industria asigurărilor iau poziție față de proiectul elaborat la nivel guvernamental, după tensiunile provocate de o nouă ieșire de pe piață, a patra în opt ani, a Euroins România. Potrivit surselor Gândul, față de proiectul inițial aflat în dezbatere publică la Ministerul Finanțelor, care prevedea revenirea prețurilor la nivelul din martie 2022, responsabilii ASF au decis să schimbe plafonul, după reacția pieței.
Noul plafon, potrivit surselor Gândul, este propus să fie la nivelul prețurilor de vânzare din 28 februarie 2023, în loc de 1 martie 2022, nivel care este cel actual al pieței. Chiar dacă nu reprezintă o reducere față de calculul estimat pe baza celor mai recente tarife de referință, decizia e menită să prevină scumpirea polițelor.
Oficialii PIAR și FSAB au transmis, luni, în calitate de parteneri sociali, că își exprimă îngrijorarea pentru consecințele economice ce vor fi generate prin adoptarea unei măsuri riscante ca plafonarea sau înghețarea tarifelor în domeniul asigurărilor, o industrie strategică pentru sustenabilitatea economică și socială a țării. Conform comunicatului comun transmis, cele două entități solicită respectarea pârghiilor legale, realizarea unor studii de impact înainte de adoptarea unor acte normative referitoare la legislația RCA și realizarea de consultări cu partenerii de dialog social pentru identificarea de soluții in spiritul sustenabilității pe termen lung.
Cele două organizații au transmis într-un comunicat comun motivele pentru care solicită de urgență o dezbatere cu toți factorii responsabili la nivel guvernamental și al pieței asigurărilor, în vederea identificării celor mai bune soluții în scopul generării de stabilitate, încredere și siguranță, cu beneficii pe termen lung pentru toate părțile implicate și pentru întreaga societate.
Patronatul Industriei Asigurărilor din România (PIAR) este o organizație patronală, constituită în anul 2020, înființată la inițiativa Groupama Asigurări, UNIQA Asigurari, UNIQA Asigurări de viață și PAID, iar în prezent numără 5 membri, prin alăturarea ulterioară a BRD Asigurări de Viață. Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci (FSAB) este o organizație sindicală înființată în anul 2002, reprezentativă la nivelul sectorului de activitate „Activități financiare, bancare și de asigurări”.
„Atât PIAR, cât și FSAB, având un rol bine definit în gestionarea problematicii socio-economice, poartă împreună responsabilitatea de a contribui la crearea și consolidarea unui mediu de lucru sigur, stabil, corect și armonios pentru toți cei aproximativ 9000 de angajați. În contextul în care industria asigurărilor se implică activ în dezvoltarea de produse și servicii de calitate pentru consumatori, generând locuri de muncă prospere, stabilitatea acesteia este extrem de importantă pentru buna sa funcționare. Garanția unui mediu de lucru adecvat le permite companiilor și salariaților să prospere, generează o mai bună cooperare și conduce la creșterea satisfacției lor și a clienților”, se arată în comunicatul transmis.
Potrivit celor două organizații, industria depune mari eforturi ca să atragă tineri, într-un domeniu hiper-reglementat și, în aparență, neatractiv și provocator.
„Pentru ca o piață să fie capabilă să satisfacă nevoile tuturor la un nivel optim și corect, este în primul rând necesar ca decidenții politici să conștientizeze funcționarea pieței respective, luând în calcul toate elementele care o pot susține sau care o pot destabiliza. Este nevoie deci de dialog înaintea oricărei decizii care poate avea un impact major pentru toți actorii din piață și clienții pe care îi deservesc”, au transmis reprezentanții organizațiilor.
Astfel, susțin organizațiile, în ciuda provocărilor și a unui context economic extrem de dificil și instabil, atât PIAR, cât și FSAB consideră că industria a depus eforturi reale pentru a depăși obstacolele și a menține salariații motivați, pentru a genera plus valoare pentru clienți și pentru a-i proteja pe cei prejudiciați în accidente de autovehicule.
„Eforturile celor două entități sunt unele susținute și pun în slujba oamenilor dialogul social, pentru o dezvoltare sustenabilă, în condițiile în care multe dintre acțiunile concretizate împreună sunt unice la nivel european: încheierea unui acord privind munca de la distanță, semnarea unor declarații de principii referitoare la sustenabilitate, diversitate, non-discriminarea, incluziunea și egalitatea de șanse la locul de muncă”, au comunicat cele două entități.
„Eforturile nu sunt însă suficiente fără o înțelegere din partea autorităților a pieței asigurărilor, în special cea a pieței RCA și a consecințelor grave ale dumping-ului practicat constant în ultimii 10 ani, care au condus la falimente majore, ale căror costuri sunt suportate într-un final de asigurătorii RCA rămași în piață, în special prin plata de contribuții majorate la FGA și BAAR. PIAR și FSAB susțin necesitatea unor măsuri care să contribuie la o mai bună reglare a pieței, însă reiterează importanța implementării unor soluții care să nu conducă la situația în care asigurătorii să renunțe la vânzarea de asigurări RCA, să ajungă la disponibilizări masive de personal sau, și mai grav, la noi falimente, ca urmare a obligării companiilor la practicarea unor tarife prin care nu pot fi acoperite costurile”, au conchis reprezentanții PIAR și FSAB.
În același context, și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), care reprezintă 21 de companii de profil, a transmis luni o serie de statistici care să exemplifice provocările industriei.
Potrivit UNSAR, cel puțin șase autovehicule din 100 înmatriculate în România produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese. Astfel, țara noastră deține trista „performanță” de a fi „campioană” în Europa Centrală și de Est la acest capitol, dacă nu chiar în întreaga Uniune Europeană.
Practic, subliniază reprezentanții UNSAR, în România, frecvența accidentelor rutiere despăgubite în baza polițelor RCA este, în medie, de peste 6%, față de circa 4% în Bulgaria, 3.2% în Polonia, 2.8% în Cehia, 2.3% în Ungaria și 1.65% în Croația. Cu alte cuvinte, mai puțin de 2 mașini din 100 înmatriculate în Croația produc accidente, de aproape patru ori mai puțin decât în țara noastră, arată analiză realizată de UNSAR în rândul mai multor asociații naționale ale asigurătorilor din Europa.
Mai mult, chiar dacă în România frecvența medie a accidentelor este de circa 6%, în cazul autovehiculelor de transport marfă frecvența este și mai mare, de 20.4%, iar în cazul autovehiculelor destinate transportului de călători frecvența este de 18.9%. Nu în ultimul rând, menționăm că frecvența atinge valori duble față de medie (12.7%) în cazul tinerilor de până în 30 de ani care conduc autovehicule cu motoare de peste 2.500 cm3, confost datelor citate de la ASF. Toți acești factori, și nu numai, se regăsesc și în nivelul primelor de asigurare RCA.
„La fel de îngrijorător este și faptul că în ceea ce privește dauna medie, adică despăgubirile plătite în cazul fiecărui accident în baza polițelor RCA, România se situează în top. Concret, pentru fiecare accident, asigurătorii din România plătesc în baza polițelor RCA despăgubiri de circa 2.160 EUR, față de 1.690 EUR în Polonia, 2.020 EUR în Slovacia sau 2.060 EUR în Cehia”, potrivit reprezentanților UNSAR.
În plus, subliniază asigurătorii, România înregistrează și o severitate ridicată a accidentelor, cu o rată de două ori mai mare decât media europeană în ceea ce privește decesele provocate de accidentele în trafic. Astfel, conform Eurostat, datele statistice arată că rata deceselor cauzate de accidente rutiere înregistrată în România este de 86 la un milion de locuitori, comparativ cu media UE de 46 la un milion de locuitori – deși eforturile autorităților au dus la o scădere a acestui indicator. Toate acestea în contextul în care anul 2022 a fost considerat cel mai sigur an din punct de vedere rutier în România.
„Aceste statistici sumbre au inclusiv o dimensiune economică, frecvența și severitatea ridicate ale accidentelor regăsindu-se în despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza polițelor RCA și, prin urmare, și în nivelul primelor de asigurare RCA. Contextul descris, dublat și de neajunsurile legislației în domeniu – care nu permite asigurătorului un control al costurilor cu despăgubirile, conduc la dezechilibre în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate – și pot fi considerate cauze pentru numărul scăzut de asigurători care activează pe zona RCA”, susțin oficialii UNSAR.
Datele oficiale arară că în prezent, în România sunt active 8 astfel de companii, în comparație cu 21 în Polonia, 16 în Bulgaria, 12 în Cehia și Ungaria și 11 în Croația.
„Asigurătorii din România își doresc să fie în continuare alături de șoferi și de victimele accidentelor rutiere, investind pe o piață liberă și competitivă, care să atragă în țară și alți competitori”, au conchis reprezentanții UNSAR, ai cărei membri dețin o pondere de aproximativ 90% din piața locală de asigurări.