Ce înseamnă, de fapt, rugăciunea „Tatăl nostru”. Explicațiile detaliate ale unui preot
Cu toții cunoaștem rugăciunea „Tatăl nostru”, aceasta fiind, de altfel, și una dintre primele rugăciuni pe care le învață copiii creștini.
Cu toate acestea, tot mai puține persoane înțeleg la ce face referire „Rugăciunea Domnească”, motiv pentru care preotul Nicolae Dima a explicat, la Antena3, care este adevărata semnificație a acesteia.
În primul rând, acesta spune că, pentru ca rugăciunea să fie ascultată de Dumnezeu, ea trebuie înțelească de cel care o rostește.
„Trebuie să înțelegem că inima nu poate rezona dacă mintea nu înțelege. Există la nivelul inimii o rezonanță cu tot ceea ce poate să fie entuzaism, energie pozitivă care te duce către Dumnezeu. Dacă mintea nu înțelege, ea nu poate transmite către inimă semnificațiile și ca atare este foarte greu să pornești o inimă și să o înfierbânți. Focul rugăciunii se simte în inimă, în coșul pieptului, nu în creier.
Tatăl nostru… Știți ce fac aceste două cuvinte? Ne pun în relația corectă cu Dumnezeu. Cine este Dumnezeu? Le spun mereu celor care vin la spovedanie că, dacă ai venit la spovedanie, există un singur judecător. Cine este judecătorul? O fi preotul? Nu, preotul este doar un martor, face și el ce poate, fiindcă este o ființă limitată. ”Atunci înseamnă că este Dumnezeu”, îmi zice persoana cu care vorbesc. Și eu o contrazic cu foarte mare bucurie. Cum să fie Dumnezeu judecătorul? Dumnezeu este părintele nostru, Dumnezeu este cel care abia așteaptă să ne îmbrățișeze, pentru că tocmai ce te-ai întors la El. Și atunci cine este judecătorul? Doar conștiința ta, Tu te judeci pe tine, nimeni altcineva. Nici preotul, nici Dumnezeu nu te judecă. Doar tu te judeci atunci când vii la spovedanie.
Care este raportul între noi și Dumnezeu? Dacă am înțelege asta, câte lucruri nu s-ar schimba în bine. Noi suntem față de Dumnezeu așa cum sunt copiii noștri față de noi”, spune preotul.
„Tatăl nostru care ești în ceruri”
Preotul mai explică și continuarea rugăciunii, care este mult mai profundă decât am putea crede.
„Aș spune că numele de creștin ar trebui să fie eticheta cea mai onorantă pe care o purtăm. Ce suntem noi, de fapt? Ce sunt eu? Mă pot defini într-o mulțime de feluri. Sunt soț, sunt preot, sunt cetățean român, dar sunt creștin ortodocs. Oare se vede că sunt creștin ortodox atunci când nu port haina preoțească? Este o matrice spirituală care se pune peste toată ființa mea. Și dacă nu port cu mine numele de creștin oriunde aș merge, atunci nu îl port nici la biserică. Este vorba despre sfințirea numelui lui Dumnezeu în fiecare clipă. Atunci când numele lui Hristos este pecetea sufletului meu și a ființei mele, atunci trebuie ca numele Lui Hristos să se sfințească în mine. Eticheta de creștin nu o scot din buzunar doar la biserică, duminică dimineață. Trebuie să se sfințească Dumnezeu în mine tot timpul, numele Lui, prin mine. Altfel, numele lui Hristos este sacru prin definiție.
Facă-se voia Ta este probabil cea mai grea experiență pe care o putem avea în calitate de creștini. Când ai zis ”facă-se voia Ta, trebuie să fii conștient de marele risc pe care aceste cuvinte îl implică. Nu ne jucăm cu cuvintele, dar nici nu putem ocoli asta. Pentru că Dumnezeu a zis asta, nu poți spune tu altfel. Înseamnă că ești forțat să accepți asta. Ce accepți când spui această expresie? Accepți că voia lui Dumnezeu poate să fie diferită față de voia ta. Am trecut și eu prin etapa aceasta, dar slavă lui Dumnezeu că viața m-a înțelepțit. Bănuiesc că ai putea să adaugi sau să îți imaginezi că ar fi oportun să adaugi acolo ”facă-se voia Ta, dar ajută-mă să fie congruentă cu voia mea” Dacă s-ar putea să fie suprapusă, să se facă și cum vreau eu. poate Dumnezeu pune în acord voia lui cu voia mea”. ”, mai spune preotul Nicolae Dima.
Sursa foto: Shutterstock