Puțini șoferi știu. Ce riscă cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară

Puțini șoferi știu. Ce riscă cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară
Foto caracter ilustrativ / Sursa FOTO: pxhere.com
Publicat: 13/01/2024, 17:02

Chiar dacă nu e stipulat în lege, există mai multe riscuri la care se expun cei care nu schimbă anvelopele de iarnă și circulă cu ele și pe timp de vară.

Specialiștii spun că folosirea anvelopelor de iarnă în alt sezon pune în pericol viață șoferilor și a celorlalți participanți la trafic.

FOTO – Caracter ilustrativ

La ce riscuri te expui atunci când folosești cauciucuri de iarnă pe timp vara?

Există câteva riscuri la care ne expunem atunci când folosim anvelopele de iarnă în timpul verii:

  • Uzură prematură a pneurilor. Compoziția cauciucului diferă la anvelopele de vara față de cele de iarnă. Cele de iarnă devin mult mai rigide la temperaturi ridicate și astfel uzura se instalează rapid. Mai mult decât atât, în următorul sezon de iarnă vei avea anvelope uzate și ineficiente, deoarece cu cât dimensiunea canelurilor (șanțurilor) de pe anvelopa scade, cu atât siguranță anvelopei este mai mică, iar distanță de frânare va crește.
  • Pneurile de iarnă sunt mai grele și acest dezavantaj îl vei simți la viteze mari, roțile fiind concepute pentru utilizare la o viteză mai redusă (iarnă se circulă mai temperat);
  • Anvelopele de iarnă cresc șansele de acvaplanare a autoturismului, deoarece profilul este gândit pentru gheață, nu pentru apă;
  • La cauciucurile de iarnă, riscul de explozie vara este foarte mare, pentru că se încălzesc foarte puternic de la căldură emanată la frecarea cu asfaltul, iar ele pur și simplu nu au fost concepute să reziste la temperaturi ridicate.

Poți sau nu conduce în România, iarna, cu cauciucuri all-season?

În România, șoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Spre deosebire de cele de vară, care sunt confecționate dintr-un cauciuc „mai tare”, fapt ce-i permite autoturismului să ruleze pe asfalt în condiții optime la temperaturi ridicate, anvelopele de iarnă folosesc un alt principiul. Cauciucul din care sunt confecționate este unul moale și cu anumite striații special concepute pentru menține aderența pe suprafețe reci, umede sau acoperite cu zăpadă sau polei.

Mulți șoferi se află în dificultate atunci când trebuie să se gândească ce model ce anvelope de iarnă trebuie să își achiziționeze întrucât sunt doua variante care au numeroși adepți: Cei care preferă anvelopele de iarnă și cei care preferă anvelopele „all season”.

Anvelope de iarnă sau all-season?

Diferențele dintre cele două tipuri sunt clare. Anvelopa de iarnă este special concepută pentru sezonul rece, oferă o mai bună stabilitate autoturismului și se bucură de o flexibilitate și o aderență superioară atunci când rulează pe suprafețe cu zăpadă sau gheață și este contraindicat să mergi cu acest tip de anvelope pe timp de vară, întrucât efectul este invers – aderenta este scăzută și timpul de frânare este mult mai mare.

Anvelopa „all-season” cu marcajul (M+S) eprezintă o combinație între anvelopele de iarnă și cele de vară. Modul de rulare este asemănător cu cel al anvelopelor de iarnă, dar cu caracteristicile cauciucului de vară. Acest tip de anvelope prezintă simbolul 3PMSF, dar nu se pot compara cu anvelopele specifice sezonului rece. Spre exemplu, o anvelopă de iarnă prezintă 1500-2000 de striații, pe când cea all-season conține doar 500.

(Vezi unde sunt interzise cauciucurile all-season)

Carla Adamescu
Carla Adamescu este un jurnalist cu experiență în domeniul social. A lucrat în presa locală și, ulterior, la publicații din Capitală. S-a mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Temperatura optimă în casă. La câte grade recomandă medicul specialist să setezi centrala termică pentru...
Vedeta din România pe care puțini și-o amintesc! Mama ei e disperată: fiica a renunțat...
FOTO. Ce veste despre manechinul de 44 de ani care și-a părăsit soțul milionar pentru...
Cum va reacționa Ucraina dacă Maia Sandu pierde alegerile și Republica Moldova intră sub controlul...
Mărturia sfâșietoare a vecinei celor trei români morți în Valencia. Ce s-a întâmplat cu doar...
O profesoară de liceu riscă 15 ani după gratii după ce s-a aflat că avea...
RAPORT: Europenilor ar trebui să li se spună să-și facă provizii, în caz de război...
Cum a luat 'block' Un show păcătos! Capatos a răbufnit: 'Nu se poate așa ceva!'...
Actrița Maria Dinulescu, transformată total! A părăsit România în pandemie și s-a apucat de afaceri...
EXCLUSIV. Mărturiile românilor din Spania care s-au aruncat în puhoaie pentru a-şi salva vecinii: "Am...
Anunțul MAE de ultim moment despre românii dispăruți în Spania, în urma inundațiilor catastrofale
16 români sunt dați dispăruți în Spania, în urma inundațiilor! MAE verifică informațiile cu privire...
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar...
Noul Volvo XC90 are prețuri oficiale în România. SUV-ul suedez bate competiția germană!
Care este valoarea celui mai mare IQ înregistrat în lume în 2024? Terence Tao deţine...
Au fost găsite PRIMELE fosile de dinozaur în Hong Kong!
Lege pentru românii de la bloc. Se montează neapărat la ușă. Asociația de proprietari te...
Cea mai bună omletă din lume. Rețeta care face furori peste tot
Club Colectiv, la un pas de o nouă tragedie, la 9 ani de la incendiul...
Se spală rufe azi, 2 noiembrie 2024, de Moșii de Toamnă? Iată ce spun preoții...
VIDEO Mama Andreei Tonciu, despre infidelitatea soțului. Cum a aflat aceasta că a fost înșelată...
EXCLUSIV! Renumitul fotograf Viorel Belinschi din Moldova, dezamagit de atitudinea lui Culita Sterp: ”A ales...
BANCUL ZILEI. Medicul către Bubulina: – Fiica ta are o nevroză. I-aş recomanda multă distracţie!
Un studiu sugerează că stelele eșuate ar putea forma planete